SAS konkurrerar med andra – och sig självt
Publicerad den 14 september 2005Vår reporter ställde frågor till Anders Ehrling, VD för Scandinavian Airlines Sverige, ansvarig också för bolagets satsning på "Nya Europaflyget" som har sålt 22 000 enkla lågprisbiljetter på en vecka till priset 650 kronor.
Var så många sålda biljetter på en vecka ungefär vad ni räknat med?
"Jo, det var i linje med vad vi väntat oss. Erfarenheterna från starten av Nya Inrikesflyget sa oss att Nya Europaflyget också skulle sälja bra och fort."
Vem konkurrerar ni i första hand med genom att sälja enkelbiljetter till Europa för 650 kronor?
“På varje linje med Nya Europaflyget så konkurrerar vi dels med ett nationellt flygbolag och dels med något lågprisflygbolag.”
Men genom att sälja lågprisbiljetter konkurrerar väl SAS också med sig självt – t ex genom att erbjuda de alltfler prismedvetna affärsresenärerna att också börja flyga med era enkelbiljetter inom Europa?
“Självklart gör vi det och det är också ett övervägande vi gjort. Men sådan ser konkurrenssituationen ut. Jag kan berätta att vår andel fullprisbetalande passagerare inom Europa har sjunkit från 30-35 procent i mitten och slutet av 1990-talet, till under 10 procent idag.”
Varför tar SAS hänsyn till allianspartnern Lufthansa genom att inte sälja lågprisbiljetter med Nya Europaflyget också till destinationer i Tyskland? Lufthansas lågprisflygbolag Germanwings flygplan nu flyger ju nu från Tyskland till Arlanda som skållade troll?
“Vi vill att vårt och Lufthansas gemensamma flygutbud i vårt joint-venture ska fungera. Vi måste då bli klara över hur envägserbjudandena ska fungera.”
Så du menar att ni funderar på saken?
“Ja, så kan man säga. Vi funderar på hur det ska fungera, bl a med utbytbara biljetter och själva distributionen.”
Slutligen, hur ser du f n på framtiden för lågprisflygbolagen i allmänhet?
“Lågprisflygbolagen är här för att stanna och kommer att ta en ännu större andel av marknaden är idag. Men man måste minnas att också lågprisflygbolag ju måste bli lönsamma och i Sverige finns ju t ex inget sådant bolag idag. Med tanke på hur situationen ser ut för flyget idag så vill jag därför säga, att det är beklagligt att regeringen och dess samarbetspartier nu har enats om att lägga en ny skatt på flyget.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten