SAS lämnar Skellefteå och Kristianstad
Publicerad den 17 april 2002Ändringarna berör SAS Airline och de helägda bolagen Braathens, Air Botnia, Spanair och Wideröe. Totalt frigörs 20 flygplan och syftet är – förutom lönsamhetsförbättringar – att förbättra punktligheten genom en enklare linjestruktur. SAS vill dessutom förstärka utbudet på strategiskt viktiga affärsdestinationer. Programmet träder i kraft i oktober. – SAS Airline drivs för närvarande med betydande förlust. Resultatförbättringen av de planerade åtgärderna inom ramen för trafiksystemet motsvarar ungefär hälften av det totala målet på 3-4 miljarder och ska ta SAS Airline ur en förlustsituation, säger Marie Ehrling, chef för SAS Airline. – Vi har valt att presentera planerna redan nu för att göra det möjligt för andra flygbolag att börja trafikera de berörda orterna redan i höst. Vår förhoppning är att de personer som blir övertaliga kan erbjudas arbeten om andra operatörer väljer att uppta flygtrafik till de berörda orterna, säger Marie Ehrling. Nordic Airlinks VD Gunnar Olsson, som idag flyger Luleå – Arlanda och Östersund – Umeå säger till @irmail att man ämnar ta upp linjen Skellefteå – Arlanda med jet när SAS lägger ner. Skyways kommer att redovisa sin planering av nya linjer den 18 april på Arlanda i anslutning till Svenskt Flygs seminarium om regionalflygets framtid. Berörda linjer: ? ? ? ? ? ?
Från Till Tas över av Arlanda Kristianstad
Arlanda Skellefteå Nordic Airlink? Västerås Köpenhamn
Norrköping Köpenhamn
Jönköping Köpenhamn
Wroclaw (Polen) Köpenhamn
Söndre (Grönland) Köpenhamn
Tromsö/Alta Laxelv/Kirkenes Wideröe Evernes/Tromsö Bodö/Trondheim Wideröe Lakselv Kirkenes Wideröe Oslo Tromsö – Kirkenes Braathens Arlanda Åbo Air Bothia Arlanda Tammerfors Air Botnia
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten