SAS MD-epok slutar på museum
Publicerad den 9 oktober 2013SAS-museet ligger i anslutning till den gamla charterterminalen på Oslo Airport och ger en bred beskrivning av flygbolagets historia, människor och flygplan. Men museet har inga flygplan och det vill SAS nu ändra på. SAS vd Rickard Gustafson har helt sonika skänkt den sista MD:n till museet.
Det skulle i så fall rädda kvar ett sista exemplar av det flygplan som varit en av de stora arbetshästarna i SAS-flottan. Att behålla ett av flygplanen blir ett sätt att hedra en flygplanstyp som av många piloter anses vara ett av de bästa som tillverkats och ett äkta ”pilotflygplan”.
Det är redan nu klart att det är SE-DIR Nora Viking som levererades till SAS den 30 april 1991 och som gör de sista flygningarna i bolaget. Den 26 oktober 2013 går rutten som SK402 Köpenhamn – Stockholm 08.05 – 09.15. Efter en turnaround på Arlanda återvänder den som SK 403 Stockholm – Köpenhamn 10.00 – 11.10.
Därefter går den en sista gång som charter till Oslo där den, om alla planer går i lås, ska kunna placeras nära museet och bli en extra attraktion. SAS har alltså inte själva kvar några äldre flygplanstyper. Men två av bolagets Caravelle finns bevarade, en på det Tekniska Museet i Oslo och en på det Tekniska museet i Helsingör.
Kommentarer
Grymt bra att SAS är generösa och ger ett tillskott till ett museum som berättar om vitala delar av den nordiska flyghistorien. Undrar vad som hänt med flygentusiasterna på denna sida?..ständigt gnäll gnäll gnäll. Heja SAS säger jag!
Tragiskt att ni inte har nått bättre för er än att gnälla på dom när dom faktiskt gör en god gärning och skänker den till museet. Tycker det är en riktigt fin gest och blir ett fint tillskott för museet.
Det var väl en jättebra idé. Jag tycker att man kan donera hela SAS till ett lämpligt muséum i Stockholm. Tänk att få ställa ut hela ledningen – i lämpligt utformade glasmontrar – till allmänt beskådande. Publiken kunde kanske få köpa små jordnötspåsar (från Norwegian) och kasta in om dom blir hungriga.
Tror det skulle bli en uppskattad attraktion för svenska besökare.
Förlåt en yngling, men vad är det för märkvärdigt med MD? Förutom det faktum att den låter lika mycket som 3 Jumbon tillsammans?
Dåliga affärer som vanligt av SAS, hade den gått att sälja för 100000 kr så skulle man också göra det!
Det här visar tydligt hur jävla dålig hela organisationen är, därför är frågan bara NÄR konkursen kommmer, inte om.
Ja det är väl bra. Skulle haft ett flygmuseum vid ARN som vore öppet för alla, både mesar och balla.
Tur att man är full av positiv energi.Tycker det är super att SAS ställer sin sista MD på ett museum.SAS har trots allt varit en av det största MD operatörena utanför USA.
Ett ypperligt tillfälle för staten att köpa denna statsklenod för ngn miljard. Är ju ändå endel av kulturarvet! Lär av Leksands kommun och deras sketna hockeylag!
… att det är att kränga dessa. Många av de övriga (alla?) har ju gått (tillbaka hem) till USA.
Antar att ett bolag som SAS i första hand försöker sälja tillgångar, inte skänka bort dem? Elelr så är den helt enkelt omöjlig att sälja…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten