Featured article image

SAS och Apollo i nytt avtal värt 4,5 miljarder

Publicerad den 23 maj 2024
Kommentarer
Avtalet innebär att SAS från sommaren 2025 till och med sommaren 2027 förblir huvudpartner för Apollos charterflygningar från Skandinavien. En nyhet är direktflyg mellan Köpenhamn och Gambia med SAS Airbus A321LR.
Nu har ett nytt avtal signerats värt 4,5 miljarder SEK där SAS kommer att flyga Apollos kunder till och från 15 orter i Sverige, Danmark och Norge till 24 destinationer runtom i Europa. En nyhet är att SAS och Apollo från och med november 2024 introducerar direktflyg mellan Köpenhamn och Banjul i Gambia som kommer flygas med Airbus A321LR. Airbus A321LR är samma typ av flygplan som SAS använder på flera långdistansflygningar, till exempel till New York. Flygplanet erbjuder tre kabiner: Business, Plus och Go.
 
– Avtalet med Apollo är en viktig del i vår strategi för att säsongsanpassa vår flygkapacitet, säger Michael Erixon, Global Försäljningschef på SAS.
 
Även från Apollos sida är man nöjda:
–  Vi har ett långvarigt partnerskap med SAS som har en av Europas mest moderna och bränsleeffektiva flygplansflottor och vi är mycket nöjda att fortsätta att erbjuda våra kunder möjligheten att flyga med SAS, säger Tobias Jönsson, VD Apollo.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullan Purser&CharterExpert
2024-05-27 13:49

Men vilken sommar nyhet.
Det där är fina pengar, att teckna långtidskontrakt, två starka partners som kunderna bara älskar.
Det är så härligt att packa och bära taxfreepåsar och välkomna kunderna ombord med första semesterdrinken och chips eller med svenskt kaffe och en nytryckt kvällstidning som ett avslut på semestern, detta är win win, bra jobbat!!

Surafiel Mumbinga
2024-05-26 18:19

Ja Flygtorget censurerar rätt kraftigt!, trist, trodde detta var ett öppet forum!

Morten
2024-05-25 01:53

Vilket spektakel visat sig förr att SAS ej kan charter ( sevice biten )Ni vet tanterna

klas
2024-05-24 23:33

Hade de inte fått avtalet hade det varit minus 4,5 miljarder i omsättning. Avtalet är en förlängning av befintligt avtal. Skall bli spännande att se omstöpningen av bolaget för att skapa lönsamhet.

Klas
2024-05-24 10:10

Återigen, SAS är nu inte är samma som SAS 2015. SAS är påväg ut ur rekonstruktionen och vi bör se ett helt annat SAS med bättre lönsamhet inom kort. Detta avtal är ett bra kvitto på att det ser ut att vara på rätt väg + 4,5 extra miljarder som kommer ge ett fint bidrag.

Kenneth
2024-05-24 08:48

Kom ihåg vad jag har sagt, Apollo = SAS. BRA kommer att tappa. ( Red: alla vet i lilla sverige så du/ni behöver inte censurerar vi bor väl inte i nordkorea) 🙂

Fundersam
2024-05-23 18:36

På flighten till Gambia kommer det nog inte vara så många män ombord.

Daniel
2024-05-23 13:23

Here we go again : gode nyheder for SAS og stort tillykke til med en meget vigtig kontrakt.

Att. Klas/PF/LL eller hvad du nu kalder dig på dagen – kom nu bare videre. Det er efterhånden ret trættende at læse dit evige “øv bøv dumme SAS”.

Du kan altid prøve at sende en ansøgning igen hvis du har fået afslag før

klas
2024-05-23 12:37

Eftersom SAS gjorde en förlust på runt 5 miljarder förra året inkludert ett liknande avtal med Apollo kan man fråga sig vad vitsen är med ett nytt avtal. Om förlusten är propotionell förlorar SAS 0,5 miljader på en omsättning på 1,5 miljarder (dvs omsättning per år från Apollo). Eller är det så att enda sättet för SAS att tjäna pengar är att vara ACMI? Ungefär som BRA?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten