SAS och KO överens om bättre passagerarvillkor

Publicerad den 26 augusti 2002
Kommentarer
Tillsammans med de skandinaviska konsumentombudsmännen har Scandinavian Airlines förbättrat och konsumentanpassat sina grundläggande avtalsvillkor (Conditions of Carriage) för resenärer.

De moderniserade villkoren stärker kundernas rättigheter och möjligheter i samband med biljettköp och resa med SAS.


Större förändringar är att:
– en bokning kan överlåtas mellan privatresenärer, exempelvis mellan två ungdomar
– flygbolagets ansvar vid förseningar blir tydligare
– friskrivning av ansvar har minimerats


KO kommer att kräva liknande förändringar med övriga bolag som beflyger Skandinavien.


Det här är ett genombrott i arbetet att förbättra konsumenternas rättigheter som flygpassagerare. Vi är nöjda med förhandlingsresultatet, speciellt att SAS kunder nu får möjlighet att överlåta biljetter som de inte själva kan använda, säger konsumentombudsman Karin Lindell.


– Samarbetet med KO har varit positivt och helt i linje med vårt arbete
att ytterligare kundanpassa Scandinavian Airlines. Detta konkretiseras
till exempel i SAS servicelöfte och de nu moderniserade avtalsvillkoren,
säger Olle Näslund chef för kundrelationer i Scandinavian Airlines.


De förnyade villkoren träder i kraft den 1 november.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten