SAS ökar konkurrenskraften mot lågkostnadsbolagen
Publicerad den 18 april 2013
Svenskt Flygprisindex mäter kontinuerligt flygpriserna från både svenska och danska flygplatser. Traditionellt är det Ryanair, Norwegian och Easyjet som håller de lägsta priserna, ett bra stycke under vad SAS kan erbjuda på linjerna till de tio destinationer i Europa som ingår i mätningen.
Men vid den senaste uppdateringen visar det sig att SAS är billigaste alternativ på sju av 29 olika rutter. Framför allt lyckas bolaget konkurrera med Norwegian och det är på de nya linjerna som priserna sjunkit. På en destination som Prag ligger SAS tio procent under Norwegian.
På flygresor till storstäder som Amsterdam, Paris och Rom är SAS också prisledande, i första hand från Kastrup men också från Stockholmsområdet,om Ryanairs lågpriserbjudanden från Skavsta räknas bort.
– Något tyder på att SAS lyckats att sänka omkostnadsnivån med hjälp av nya flyg och konkurrenskraftiga avtal. Det kommer på sikt att gynna konsumenterna då lågpriskonkurrenterna knappast stillasittande vill se på när SAS försöker att återerövra förlorade marknadsandelar, säger Ole Stouby, utgivare av Svenskt Flygprisindex.
Utjämningen flygbolagen emellan sätter också fingret på vad som trots allt är de traditionella nätverksbolagen styrka.
– Det är hubbarna. Med flygplansbyte gör det livet betydligt enklare eftersom både passageraren och bagaget bokas på en genomgående biljett, säger den engelska flyganalytikern, James Stamp.
Även det faktum att nätverksbolagens flygplatser ofta är huvudflygplatser, nära storstäder och med fungerande marktransporter, ger nätverksbolagen en fördel. Likaså det faktum att den ständiga uppfinningsrikedomen i att lägga på små extra avgifter på lågkostnadsbolagens biljetter, allt mer suddar ut klyftan i biljettpriserna.
– Med allt inräknat börjar det bli allt svårare att se vem som faktiskt har det bästa stolspriset för en economy-biljett.
Kommentarer
Mängder av extraavgifter håller inte när man kan köpa biljett för samma pengar eller mindre hos SAS! Då ingår MYCKET mer. Den här nya SAS appen är Norwegian inte ens i närheten av. Den är bara så smart!
Vad skönt att SAS äntligen fick ner sina biljettpriser.
Tack för det Norwegian 🙂
Utan fri konkurrans hade detta ALDRIG skett.
Nu kan vi äntligen själv välja vad och för vad vi vill betala!
Go go go!
Har just kommit hem från USA med SAS.
Airbus 330 är mycket BRA för oss passagerare. Deras 2+4+2 säteskonfiguration i ekonomi är perfekt.
Middag med vin, öl drink före och efter maten samt frukost ingår. Inget extra för ett bagaget.
Mycket service minded personal.
Har precis bokat höstresan med familjen till NYC och SAS var betydligt billigare med allt inkluderat än Norwegian med alla sina tillägg. Samt att SAS ihop med Star Alliance har så mycket mer att ge sina passagerare än Norwegian som varken hjälper eller har möjlighet att fixa problem. Det var stor skillnad under Vulkankrisen på Island. SAS är kanon:)
Skönt att sas tuggar i sig =) kollade på en resa till usa! norwegian var dyrare med dom tillvalen som ja ville ha! SAS är billigare än Norskitian = Norwegian sorry Norwegian fans ;D
Det gnälls över att SAS har höga priser och när det sedan skrivs om att SAS har lägre priser än andra så gnälls det på det också!
Ja, det är väl inte så svårt att ha samma pris pris som alla andra “konkurrerande” bolag när man inte behöver oroa sig om vinsten eller var pengarna kommer ifrån..
Konstigt att någon går på detta lur, vem pröjsar kalaset? Inte SOS illa fall..
SAS med partners är oslagbara! Checka in väskan i SLC och hämta ut den i LLA.
Vilket annat bolag som opererar i Sverige kan erbjuda denna service?
Norwegian flyger endast på fyra destinationer inom Sverige från Stockholm (dåligt).
4EXng ger 1000 färre i administrationen plus kraftigt ändrade avtal hos den flygande personalen. Vad är det om inte en omstrukturering? Är det då konstigt att SAS med kraftigt sänkta kostnader, kan bli lönsamma? Ingen missade väl vad som hände på SAS i november -12?
Se utdrag ur texten: På flygresor till storstäder som Amsterdam, Paris och Rom är SAS också prisledande, i första hand från Kastrup men också från Stockholmsområdet,om Ryanairs lågpriserbjudanden från Skavsta räknas bort.
Så var det alltså med det …
Jadu veteranen, du verkar leva i det förgångna. Märkte du inte att all flygande personal i höstas skrev på helt nya avtal och att detta är stor del i att SAS minskar kostnaderna? Omstruktureringen av administrationen till ett land är en annan stor orsak.
Till SAS lädning: GRATULERAR MED DAGEN;
Nå återstår bara omkontruktionen; UT MED STATEN; in med ABA / SILA; DDL och DNL; ny anstälningar for personalen,
nya kolektivavtal for å få bort 38 fackföreningar, samt reduserat till TRE i varje land.
AKTIONÄREN SOM TÄNKER PÅ FRAMTIDEN; –
utan “ideologi”. “Det måste vi försvara”.
Reser massor med båda bolagen och jämför objektivt. Det enda Norwegian är bättre på är “gratis” wifi i fler flygmaskiner. Å andra sidan fungerar det skitdåligt. Ofta är det strul eller jättelångsamt. SAS största fördel är smidigheten med resan och en långt bättre tidtabell. Prisskillnad är det inte på totalpriset, det visar också undersökningen. Att Norwegian skulle vara så billiga är ren lögn.
Då behöver ingen täcka några kostnader. Det blir vinst ändå och den kommer inte att bli liten, men vi får vänta till Q2.
Det är stor skillnad på SAS och Norwegians app. Med SAS köper man biljett, checkar in, väljer sittplats (gratis), sparar sitt boardingkort och följer upp sina bonuspoäng med mycket få klick. Helt överlägset.
Håller med A att någon kommer behöva täcka kostnaderna. Är SAS billigare än lågprisbolagen som gör allt de kan för att hålla kostnaderna nere så är det något som inte stämmer. Det mest troliga är då att SAS flyger dessa linjer med förlust. När inte lågprisbolagen är billigast är det något som inte stämmer
Goda nyheter! Vi får dock inte glömma att om SAS prismässigt konkurrerar med lågprisbolagen så måste någon i slutändan täcka SAS kostnader. SAS är som bekant otroligt dåliga på att tjäna pengar och då hjälper det inte att deras produkt är bättre.
Flyger varje vecka inrikes och finner inte SAS produkten överlägsen, kan tänka mig åka med dom men när jag vill åka morgon och kväll så är SAS i princip alltid dubbelt så dyra som Norwegian. Norwegian har oxå app så där är inte SAS unika, och angående Euro Bonus gör jag 10 resor inrikes tor med SAS så har jag poäng till en tor inrikes men då har jag i princip lagt ner 7000-10000 kr mer i biljetter än hos Norwegian. Kaffe och frukost är mervärdet i SAS.
Billigast på 7 av 29 rutter… OM man räknar bort Skavsta…
Oj oj oj…imponerande…
Där måste totalpriset anges med betydligt större typsnitt än alla extraavgifter, som tex Norwegian och Ryanair har. Varför är det inte så i Europa?
Det gäller allt från bokning med SAS-appen, boardingkort i appen, online/sms/app-checkin, punktlighet, eurobonuspoäng och säkerhet vid störningar tack vare allianser. Otroligt att SAS kan försumma så att tala om hur överlägset smidig deras produkt är.
Grymt, hoppas nu att arbetet med att transformera SAS fortsätter i samma goda stil. Snart kanske SAS åter är världens bästa och mest lönsamma flygbolag!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten