Featured article image

SAS överklagar Norskt bonusbeslut

Publicerad den 18 mars 2002
Kommentarer
SAS kommer att överklaga beslutet till Arbeids- og adminstrasjonsdepartementet efter att det idag blev klart att Norska Konkurransetillsynet har beslutat att ingripa mot SAS Euro Bonus-program och Braathens Wings-program.


Beslutet innebär att SAS, Braathens och Widerøe förbjuds att erbjuda sina passagerare intjäning av bonuspoäng på norska inrikeslinjer från och med den 1 maj 2002 till 1 maj 2007. SAS vill fritas från skyldigheten att genomföra ändringen under tiden som departementet värderar överklagan. SAS kommer också att uppmana departementet att avvakta utfallet av det nordiska och europeiska samarbetet mellan konkurrensmyndigheterna som påbörjats eller planeras att starta i dessa frågor.


SAS är besvikna över beslutet och reagerar på att norska myndigheter väljer att införa särskilda norska regler som ensidigt drabbar SAS-gruppen och norska resande. Beslutet är enligt SAS värdering ogrundat, eftersom bonusprogrammen inte har någon påverkan på konkurrensetableringen i norsk luftfart under rådande marknadsförhållanden. Därtill kan det var direkt skadligt för SAS och därmed utgöra ett problem att upprätthålla dagens utbud i marknaden på mindre lönsamma flyglinjer.


– Konsekvensen av detta ingrepp i norska bonusregler är att SAS försvagas i förhållande till internationella konkurrenter. Det är internationell konkurrens i flygbranschen och man kan inte isolera den norska flygmarknaden. Samtliga internationella aktörer kan använda bonusprogram på sina hemmamarknader. SAS kräver att det skall vara konkurrens på lika villkor, säger norska marknadschefen i SAS Airline, Merete Møystad.


– Det är väsentligt att norska bolag kan skapa lojalitet för sina kunder i den egna hemmamarknaden så länge konkurrenterna kan det på sina hemmamarknader. Den verkligheten kan vi inte utestänga Norge från, inte utan att det drabbar de norska bolagen till fördel för våra utländska konkurrenter, säger marknadschefen i Braathens, Freddy Eriksen.


MMIs undersökning hösten 2001 visar att ett sådant ingrepp är i strid med kundernas önskemål. Undersökningen visar att 75 procent av kunderna menar att ett ingrepp mot Euro Bonus kommer att ge en skev konkurrens.


SAS CORPORATE COMMUNICATIONS


För ytterligare information, vänligen kontakta


Marketingsjef SAS Airline, Merete Møystad tlf. +47 64 81 87 50


Pressetalskvinne SAS Airline, Siv Meisingseth, tlf. +47 64 81 61 45


Kommersiell direktør Braathens, Freddy Eriksen tlf. +47 67 59 73 52


Informasjonssjef Braathens, Anne Grete Ellingsen tlf. +47 67 59 71 76

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten