SAS säljer del av handlingen till Swissport
Publicerad den 14 oktober 2013
Försäljningen av SAS Ground Handling är en del i de uppgörelser från förra året när SAS var på randen till konkurs. Redan i mars skrevs en avsiktsförklaring med den tilltänkta köparen Swissport men trots det har förhandlingarna dragit ut på tiden. I fredags togs dock ett första steg viodare i och med att det schweiziska företaget köpte tio procent av SAS Ground Handling i Sverige, Danmark och Norge.
– Dagens avtal markerar Swissports steg in på den skandinaviska marknaden tillsammans med SAS och flera andra kunder, säger Per H. Utnegaard, koncerncef och VD på Swissport International, i ett uttalande.
Den främsta orsaken till att det dröjt med köpet av SAS Handling, är att Swissport redan var mitt uppe i köpet av Serviceair. Två stora köp var svårt att hantera samtidigt. Att ett första avtal nu är undertecknat innebär ett viktigt steg vidare och enligt SAS ska affären nu gå vidare med ytterligare köp nästa sommar och ett slutförande av affären senast sommaren 2015.
Vad Swissport betalar för att ta över SAS Handling har inte offentligtgjorts men rör sig uppenbarligen inte om några större summor, i alla fall inte den första delen på 10 procent.
– Förvärvet, som har en obetydlig påverkan på SAS koncernens lönsamhet och likviditet, träder i kraft 1 november 2013, skriver SAS i ett pressmeddelande.
Istället handlar det om att SAS ska slippa stora overheadkostnader och gå vidare i det stora sparprogrammet 4Excellence Next Generation som drogs igång förra året.
Swissport International Ltd levererar marktjänster för cirka 118 miljoner passagerare och 3,5 miljoner ton frakt per år och har 650 företag inom flygbranschen som kunder. Företaget hade redan innan köpet av Serviceair 40 000 anställda och 181 stationer i 37 länder på fem kontinenter. Omsättningen är 1,9 miljarder schweizerfranc.
Kommentarer
Har jobbat för både SGS och två andra bolag och har viss förståelse för piloternas klagan. På de andra bolagen skulle vi ge loadsheet 20 min innan avgång vilket fungerade till 95%!
Man måste också komma ihåg att detta ligger över oss som “går på marken” då vi inte gör systemet. Hoppas och tror swissport kommer ändra på dessa “problem” så SGS blir ännu bättre!!!:)
Gör ett LMC i så fall. Det hör inte till vanligheterna att det kommer 30 pcs sent inkommande trans…
DU kanske inte har tänkt på att lastrummen är olika stora? Oftast så är man bara 2 man som lastar. Om vi säger allt är planerat att ligga i CPT3 och det står på LR som skickas, så kommer den mänskliga faktorn in i det hela där dina kollegor har blivit sena till ARN och det är 30 PAX som ska med den kärran du sitter på och 30pcs sent ankommande lastas i CPT2 som inte kommer att stå med på LR.
Ska vi då istället åka utan bagaget och där med få dålig PR och besvikna passagerare?
Klart det går att skicka en DLR tidigt, men det är emot SOP. Sen hände det ofta att DLR blev skickat lite tidigare än innen första väskan. Den skulle senast skickas 6 min innan avångstid. SAS får ju den på print på FD å det tar väl inte så himla lång tid att fixa perf och T/O page. Då de större kärrorna skulle den skickas 10 min innan avgångstid.
Till de mindre bågarna på cyckelställen G och T3 kommer jag inte ihåg vad som gällde. Men kan inte ha varit ngn större skillnad.
Oavsett hur hårt ni jobbar på backen med väskorna och truckar och allt så måste ni ju erkänna att sgs system är värdelöst. Vänta på final release från lastningen. Ni vet ju hur många väskor som kommer hamna i vilket hold o vad de väger? Då borde det ju gå att release det innan alla dörrar är stängda? Ni måste ju få onödigt med skit pga sena avgångar?
Be en rampagent göra manuellt LS? Skulle vila se den rampagent som gör ett manuellt LS på två minuter!! Nä gör det hellre själv..
Det kanske är lika bra att du räknar LS manuellt om nu får vänta så j… länge..
Eller du kanske har glömt bort hur man gör… Fråga en rampagent så kanske den kan hjälpa dig med det som annat som ni måste ha hjälpt med!
De är lätt att sitta och gnälla på personal som sliter arslet av sig för att ni som sitter där uppe ska bli nöjda. SGS fick förra veckan reda på att ledningen räknat fel och att det finns ett kraftigt underskott i personal och att det kommer att vara så till minst vecka 51.
Under kvällstid så kan de vara upp mot 230 rörelser som ska hanteras, de kanske kan ge dig en tydligare bild av hur verkligheten ser ut utanför din cabin dörr.
SGS måste vara ett av de sämre bolagen i världen när det kommer till on time performance. Det enda stället där det inte går att få tag på ett loadsheet innan sista väskan är ombord. Hopplöst system
Rackarns otur att inte Swissport köpte hela bolaget, nu måste SGS investera och byta ut all slutkörd utrustning dom hade planerat att Swissport skulle torska på att betala….
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten