SAS skjuter upp introduktionen av Airbus A321LR

Publicerad den 26 augusti 2020
Kommentarer
Efterfrågan ökar långsamt. Därför skjuter SAS upp återstarten av linjen till Boston och introduktionen av Airbus A321LR, till en bit in i oktober.
Den första av SAS tre Airbus A321LR är på väg till Kastrup för att fasas in i flottan. Enligt planerna skulle den sedan ha satts i trafik redan i mitten av september på linjen till Boston, en destination som ska vara kvar i flygprogrammet men inte riktigt har underlag för en widebody. Men det visar sig nu att SAS beslutat att ställa in premiären med den nya maskinen i väntan på att efterfrågan ska öka igen. Ett bekymmer för A321:an är att fraktkapaciteten är relativt låg, särskilt i jämförelse med A330-maskinerna. Efterfrågan på frakt är till del det som i dagsläget håller linjerna igång och i den situationen blir de stora maskinerna förstahandsval i flottplaneringen. Men i och med att Boston inte kan bära passagerarunderlaget som trots allt krävs, blir det ett moment 22 och av allt att döma skjuts återstarten av trafiken dit på framtiden. I dagsläget är linjen till Boston bokningsbar som SK927 med en A321LR från den 4 oktober, något som dock kan ändras beroende på hur marknaden svarar.
Även SK925 till Washington är numera bokningsbar i systemet och det från den 16 september vilket tyder på en återstart av linjen dit – om efterfrågan motiverar att trafiken startar. Där är dock en A330-300 inplanerad även om A321 har kapacitet att flyga från Köpenhamn till SAS fyra destinationerna på östkusten i USA, Washington, New York, Chicago och Boston. I dagsläget flyger SAS till New York, Chicago och San Francisco med en blandning av A350-900 och A330-300.
Enligt Flygtorgets källor kan det också inom en star framtid "vara nåt på G med trafiken till Asien".
I samband med kvartalsrapporten som presenterades i veckan meddelade SAS att leveranserna av nya flygplan har förhandlats om. Två A350-900 och åtta A320neo flyttas fram ett respektive tre år. Ambitionen är dock fortsatt att SAS ska ha en Airbus enhetsflotta senast vid utgången av 2023.
– De uppskjutna leveranserna är viktiga eftersom de sänker våra investeringskostnader för 2021–2024 och gör leveranserna av nya flygplan bättre anpassade till den förväntade återhämtningen av efterfrågan, skriver flygbolaget i en kommentar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ulf
2020-08-29 12:37

Herregud så många Kreti och Pleti som uttalar sig här och i vanlig media om bidrag. 8 miljarder är väl lån som skall betalas tillbaka med ränta. Det handlar vanligtvis om lånegarantier som tex 2012. Finns säkert någon som kan säga exakt hur mycket skattepengar som egentligen gått in i SAS från ägarna. Det vi vet är att SAS genererar skatteintäkter till ägarländerna på 34-40 miljarder /år genom sin verksamhet så de pengar Sverige stoppar in o SAS är kaffepengar sett till vad som kommer tillbaka.

Flygintresserad
2020-08-28 16:12

Inte nog med statliga subventioner, SAS ligger och tjyvhåller på biljettintäkter för inställda och ombokade flyg till följd av pandemin. SAS bör först återbetala biljettutlägg innan de uppvisar siffror som överträffar “marknadens” förväntningar. Först därefter kommer kunderna tillbaka!

Janne
2020-08-28 07:40

I dessa tider kommer direktflyg till Nordamerika vara ännu mindre lönsam. 321LR kommer under närtid sättas in på New York från Oslo eller Arlanda.

Bulver
2020-08-27 12:35

Redan före COVID hade SAS i princip bara trafik från Landvetter till Arlanda och Köpenhamn samt några semesterorter. Så ur Landvettersynpunkt är skattepengar till det bolaget snarast att betrakta som förskingring.

Mr €
2020-08-27 11:57

Man kan undra om staten ska äga flygbolag och pumpa in pengar i dem. Men då LH, AF, KLM etc. får massiva statsunderstöd så följer Sverige/Danmark med. Dock kunde man tycka att de kunde gett ut aktier i en auktion som staten kunde plockat upp billigt och sedan sålt då marknaden vänt.

thomas
2020-08-27 11:42

man har ett helt nytt bolag för en 100 miljoner
sen får man öppna linjer efter att trafiken kommer i gång och pax återvänder. Skatteintäkter kommer med tiden, de här siffrorna som nu pumpas in i SAS är helt obegripliga företagsmässigt. Svenska staten gjorde liknande miljardrullning i Svenska varv stålverk 80 etc och vad gav det?
Richard flaggar ju även för att en konkurs kan vara möjlig. De pengar som satsas nu är dessutom förbrukade under nästa år.

ABC
2020-08-26 18:06

Är den inte lämplig på NY om det är dåligt med passagerare?

Assar
2020-08-26 12:14

Visst pumpar vi svenskar in en massa pengar i SAS. Det står t o m SE på vissa kärror, men det är Danmark som lever på svensk undfallenhet sedan bolaget bildades.

Zeke
2020-08-26 11:02

Det kommer inte å kosta 11 000 000 000 i alla fall
den saken är ju helt klar. Staten ska inte driva flygbolag det är ju helt klart. Historiken är bedrövlig. Det finns alternativ som kan fylla kunderna behov, utan skattepengar. Den har vi piloterna som nu åter igen inte fattar hur marknaden ser ut…..dags för ett uppvaknande.

Linkan
2020-08-26 10:02

Skattepengar är vad man förlorar om SAS konkar. SAS har många anställda i Sverige. Dessutom är stor del av aktieägarna svenskar. Förlustavdragen blir stora vid en kk. De bolag som tar över är troligen inte Svenskt.
Det blir således mycket dyrt för Sverige om SAS försvinner.

zeke
2020-08-26 09:18

Hur kan man skicka in
11 000 000 000 skattepengar i detta bolag.
Försvinner dom så flygs det av någon annan, så länge det finns underlag.
Det kostar noll kronor !

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten