SAS skjuter upp introduktionen av Airbus A321LR
Publicerad den 26 augusti 2020Kommentarer
Herregud så många Kreti och Pleti som uttalar sig här och i vanlig media om bidrag. 8 miljarder är väl lån som skall betalas tillbaka med ränta. Det handlar vanligtvis om lånegarantier som tex 2012. Finns säkert någon som kan säga exakt hur mycket skattepengar som egentligen gått in i SAS från ägarna. Det vi vet är att SAS genererar skatteintäkter till ägarländerna på 34-40 miljarder /år genom sin verksamhet så de pengar Sverige stoppar in o SAS är kaffepengar sett till vad som kommer tillbaka.
Inte nog med statliga subventioner, SAS ligger och tjyvhåller på biljettintäkter för inställda och ombokade flyg till följd av pandemin. SAS bör först återbetala biljettutlägg innan de uppvisar siffror som överträffar “marknadens” förväntningar. Först därefter kommer kunderna tillbaka!
I dessa tider kommer direktflyg till Nordamerika vara ännu mindre lönsam. 321LR kommer under närtid sättas in på New York från Oslo eller Arlanda.
Redan före COVID hade SAS i princip bara trafik från Landvetter till Arlanda och Köpenhamn samt några semesterorter. Så ur Landvettersynpunkt är skattepengar till det bolaget snarast att betrakta som förskingring.
Man kan undra om staten ska äga flygbolag och pumpa in pengar i dem. Men då LH, AF, KLM etc. får massiva statsunderstöd så följer Sverige/Danmark med. Dock kunde man tycka att de kunde gett ut aktier i en auktion som staten kunde plockat upp billigt och sedan sålt då marknaden vänt.
man har ett helt nytt bolag för en 100 miljoner
sen får man öppna linjer efter att trafiken kommer i gång och pax återvänder. Skatteintäkter kommer med tiden, de här siffrorna som nu pumpas in i SAS är helt obegripliga företagsmässigt. Svenska staten gjorde liknande miljardrullning i Svenska varv stålverk 80 etc och vad gav det?
Richard flaggar ju även för att en konkurs kan vara möjlig. De pengar som satsas nu är dessutom förbrukade under nästa år.
Är den inte lämplig på NY om det är dåligt med passagerare?
Visst pumpar vi svenskar in en massa pengar i SAS. Det står t o m SE på vissa kärror, men det är Danmark som lever på svensk undfallenhet sedan bolaget bildades.
Det kommer inte å kosta 11 000 000 000 i alla fall
den saken är ju helt klar. Staten ska inte driva flygbolag det är ju helt klart. Historiken är bedrövlig. Det finns alternativ som kan fylla kunderna behov, utan skattepengar. Den har vi piloterna som nu åter igen inte fattar hur marknaden ser ut…..dags för ett uppvaknande.
Skattepengar är vad man förlorar om SAS konkar. SAS har många anställda i Sverige. Dessutom är stor del av aktieägarna svenskar. Förlustavdragen blir stora vid en kk. De bolag som tar över är troligen inte Svenskt.
Det blir således mycket dyrt för Sverige om SAS försvinner.
Hur kan man skicka in
11 000 000 000 skattepengar i detta bolag.
Försvinner dom så flygs det av någon annan, så länge det finns underlag.
Det kostar noll kronor !
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten