SAS slingar linjerna till Miami efter säsong
Publicerad den 28 april 2016I september startar SAS de två aviserade linjerna till Miami, först från Oslo den 28 september och dagen efter från Köpenhamn. Att Oslo då får en efterlängtad ny långlinje motiveras bland annat med att det finns en stor norsk marknad för kryssningsresenärer. Inledningsvis blir det fyra avgångar i veckan från Oslo och tre från Köpenhamn.
Den Airbus A330-300 som ska användas i trafiken slingas mellan de båda städerna på ett sådant sätt att den inte behöver flyga tom mellan de två flygplatserna:
Måndag:
Köpenhamn – Miami
Miami – Oslo
Tisdag:
Oslo – Miami
Miami – Oslo
Onsdag:
Oslo – Miami
Miami – Köpenhamn
Torsdag:
Köpenhamn – Miami
Miami – Oslo
Fredag:
Oslo – Miami
Miami – Köpenhamn
Lördag:
Köpenhamn – Miami
Miami – Oslo
Söndag:
Oslo – Miami
Miami – Köpenhamn
Så rullar det på under hela vintersäsongen fram till mars nästa år. Då justeras tidtabellen så att det istället blir Köpenhamn som har fyra avgångar i veckan men med samma system för slingan som tidigare. Flygtiden till Miami är i princip densamma från Oslo och Köpenhman, det skiljer tjugo minuter till Oslos fördel. Det gör att SAS kan hålla de två destinationerna igång med en maskin och en två timmars turnaround i Miami och cirka två och en halv timmes turnaround i Skandinavien.
– Det är helt enligt de planer vi la upp för trafiken redan från början så egentligen är det inget nytt. Vi anpassar hela tiden vårt nätverk till efterfrågan på resor, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.
De två linjerna till Miami är åretruntlinjer och ger 190 000 stolar på destinationen. När de väl är igång SAS under 2016 totalt 6 600 flygningar mellan USA och Skandinavien och sammanlagt 1 750 000 flygstolar.
Kommentarer
Han har skrivit rätt! Det står enmilion 750tusen stolar. Inte 1750 miljarder . Kolla er själva innan ni skivrecensioner något!
Och en övernattning har jag hört. Farligt.
Fast det vore rätt fett med 1750 miljarder stolar. Alla i Skandinavien skulle kunna åka tur och retur till USA mer än 100 gånger om dagen!
Mycket svårt att tro att Flygtorget menar 1750 miljarder? Även svårt att se 1750 miljoner gå runt! Menar Flygtorget måntro att SAS har kapacitet 1,750 miljoner/år?
Finns det verkligen en efterfrågan på 1750 miljarder stolar mellan USA och Skandinavien?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten