SAS väljer Airbus när långlinjeflottan förnyas
Publicerad den 26 juni 2013SAS har bestämt sig för Airbus som fortsatt leverantör av långlinjemaskiner. Idag presenterade vd Rickard Gustafson en order värd 3,3 miljarder dolar enligt listpris, på åtta nya A350-900 XWD med option på ytterligare fyra och fyra A330-300 Enhanced. Att just A330-300 är ett logiskt val, har Flygtorget tidigare konstaterat. Sedan premiärflygningen 1994 har flygplanet moderniserats kontinuerligt och är idag ett ytterst modern flygplan med bra prestanda och rimlig prislapp.
De fyra nya Airbus A330-300Enhanced som SAS nu får levererade redan från 2015 ska komplettera de redan existerade fyra maskinerna som idag flyger i första hand USA-trafiken från Oslo och Stockholm. Den betydligt förbättrade räckvidden och en bättre bränsleekonomi gör dem användbara i hela SAS linjenät. Av allt att döma behåller SAS de fyra befintliga A330-300 som finns i flottan och uppgraderar dem med helt nya kabiner och underhållningssystem ombord. Även ett par utvalda A340 ska uppgraderas invändigt i väntan på den nya A350 och det arbetet ska vara klart 2015.
Men det är naturligtvis de åtta A350-900XWB som är den stora nyheten. Airbus nya långdistansflygplan har 30 procent bättre bränsleekonomi, 25 procent mindre CO2-utsläpp och 25 procent lägre ljudnivå i kabinen och är idag det absolut modernaste flygplanet på marknaden. A350-900 är mellanstorleken i den nya 350-familjen och tar cirka 310 passagerare i en normal kabin med tre klasser. Det kan jämföras med antalet stolar i den befintliga långlinjeflottan där A340-300 har 245 stolar i tre klasser och de nuvarande A330-300 har 265 stolar i SAS versioner.
SAS A350-900 ska börja levereras från 2018 och om hela affären på åtta plus fyra flygplan genomförs ger det dussinet jämnt av den typen. Lägg till minst fyra helt nya A330-300 och ytterligare ett par äldre som behålls, så ger det en betydligt större långdistansflotta, kanske upp mot 20 flygplan, att jämföra med dagens elva maskiner.
Nästa spännande fråga blir då: Vilka nya interkontinentala destinationer är aktuella i ett framtida SAS?
Kommentarer
Till Kalle; Om SAS hade gått for bara Airbus plan eller Boeing så hade kostnadsläget varit till
fördel for bolaget.
Ref. sista IATA Report, 1st July 2013.
4,1 % return WAS WELL BELOW the 7,6% cost
of capital.
Bästa hälsningar ifrån SAS Aktionären med 60 år i flygindustrien, varav 8 år som IATA bolagens representant till ICAO i Montreal.
Minimala kurser (en vecka) mellan flygplantyperna, reservdelar gemensamma mellan många typer. Piloter flyger 330-340-350 på en licens. Utmärkt med olika storlekar/räckvidder för olika behov. SAS är på väg mot vinst och prognosen står fast.
L of I = icke ett köpe kontrakt; “köbricka”.
ICKE enhetsflotta = kostnadsökningar, 38%.
Q – rapporten värde lös; om bokslutet i DEC 2013 visar (-) över en miljard eller mera.
Inga bankgarantier ifrån Staten (DK, NO, SE)
Hälsningar,
En ICKE tillfågat Ägare av SAS. (drömprojekt)
SAS kan bara överleva med en enhetsflotta =
konkurenterna !!
Inget fel med DC 8:an!!
Vill bara påpekat att det är en “avsiktsförklaring” (eller som det förkortas internationellt “MOU”) och inte någon order. Finansiering är ej klar.
Vi har även valt att flyga med DC8 och DC3 på inrikesrutterna från Bromma i höst. Mycket nöje!
Tror inte direkt dom väntar på leverans utan att de inte kan få planen tidigare.
Bra val att bli av med A340 som drar mycket bränsle, ersätta med A330E (där man aktiverat centertanken så den klarar av samma sträcka som A340) men med lägre förbrukning och underhållskostnad. A350 för längre destinationer (eftersom A350 är mer ekonomisk än B787-10 på sträckor längre än 11-12.000km) samt på sträckor med stort passagerarunderlag ex ARN-EWR, CPH-EWR. Riktigt bra att uppdatera åldrande kabinen också
“Barn sjukdomar!!” Ja SAS har ju inte varmare potatisar att bry sig om!!.
Airbus är det bästa alternativet för SAS. Man satsar också på det idag modernaste planet Airbus 350.
Man väntar dock något år med A350 så att ev. barn sjukdommar hinner bli lösta.
Enl senaste Q-rapporten. Dessutom omförhandlades en del av krediterna till betydligt förmånligare villkor. Cashflow har varit kraftigt positivt vilket tyder på mycket bra försäljning. Kommer att redovisas som intäkter när resorna utförs. “Dags för skattebetalarna hosta upp” är en rätt tokig kommentar när det är kreditgarantier det handlar om.
Näe det blir inga fler miljarder från ägarna. Det som gäller är att ägarna har ställt ut kreditgarantier tom mars -15 sen ska SAS klara sig själv,eller det mest troliga vara sålt och glömt. Dom miljarder ägarna kan torska på lär ju inte gå till nya plan snarare täcka löpande kostnader.
Vilket är sämst att skattepengarna går till ett (någorlunda) seriöst bolag som SAS eller att det går via kommuner och skattefiffel till ett oseriöst som Rajjan? Jag ser helst att mina går till SAS.
Förhoppningsvis blir det nya linjer. Det skulle vara kul om det blev någon/några fler långlinjer från SAS:s sida från ARN. Men det skulle även vara kul om det kom fler långlinjer från SAS:s sida i Oslo också så att SAS har ett ganska ”balanserat” långlinje nätverk i Skandinavien.
Om det blir nya linjer så hoppas jag personligen på: Singapore (för CPH och/eller ARN), Dubai (för CPH och ARN), Houston (för OSL) och Miami.
Seattle lär komma tillbaka, kanske också New Dehli, Osaka, Hong Kong, Miami och Johannesburg?
Vad tror ni?
Skattebetalarna att hosta upp igen.
Sätesbredd på Airbus är 18 tum. det ger fin komfort. På B787 är den 17,2 tum, som på en B737. Det är trångt det, när man skall sitta många timmar. A350 är dessutom mer bränsleekonomisk än B787. Bra val av SAS!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten