Satsning på turism skapar jobb
Publicerad den 8 februari 2006En studie som Turismens Utredningsinstitut gjort på uppdrag av Svensk Turism visar att sysselsättningen inom turism- och besöksnäringen ökat stadigt de senaste åren. Studien visar också att turism är en mer personalintensiv näring än många andra. Satsningar på turism är alltså ett effektivt sätt att skapa arbetstillfällen, inte minst regionalt.
- Det är viktiga fakta som slås fast i studien, säger Nils Carlsson, ordförande i Svensk Turism. Inom näringen har vi kunnat se vilken betydelse satsningar på turism - såväl nationellt som regionalt och lokalt - har för sysselsättningen. Nu måste också våra politiker få upp ögonen för de möjligheter som turism- och besöksnäringen har att ge jobb åt fler.
I utredningen konstateras att omsättningen per anställd inom turism- och besöksnäringen är låg och att det inte krävs mer än c:a 1,4 mkr för att skapa ett jobb. Som en jämförelse krävs det inom fordonsindustrin 3,3 mkr och inom telekom 4,4 mkr. Ur sysselsättningssynpunkt är den inkommande turismen, alltså utländska turister som besöker Sverige, särskilt betydelsefull. Utländska turister konsumerar ofta mer varor och tjänster med högt arbetsinnehåll, som övernattningar på hotell och restaurangbesök. Förutom att de skapar momsintäkter genererar de utländska turisterna jobb inom den mest sysselsättningsintensiva delen av turism- och besöksnäringen.
Turism kan till skillnad mot många andra näringar inte utlokaliseras, utan turistiska varor och tjänster måste konsumeras på plats – på samma plats som jobben skapas. Detta innebär att turismen har bättre förutsättningar att skapa regional tillväxt av jobb än exempelvis tillverkningsindustrin.
– Turismens Utredningsinstituts studie skickar ett viktigt budskap till de politiska partierna i valrörelsen, säger Nils Carlsson, ordförande i Svensk Turism. Budskapet är att satsningar på turism lönar sig och skapar jobb. Än så länge har marknadsföringsbudgeten för Sverige som turistland varit lindrigt sagt blygsam, jämfört med andra länder – och då inte minst våra konkurrenter i övriga Norden. Vågar vi hoppas på några löften om ökade satsningar från de politiker som finns på plats på Turistriksdagen i dag? undrar Nils Carlsson.
Turistriksdag 2006 hålls idag, onsdagen den 8 februari 2006 på Foresta, Lidingö. Arrangörer är Svensk Turism AB i samarbete med näringsdepartementet och Sveriges Rese- och Turistråd.
Hela studien finns tillgänglig för nedladdning här: http://svenskturism.se/documents/Rapport_Turism_en_naring_som_skapar_jobb.pdf.
Jonas Morian
Information & kommunikation
_______________________________________________
Svensk Turism AB
Kammakargatan 39 Box 1158 111 81 Stockholm
Tel: 08-762 74 26 Mob: 0708-617 178 Fax: 08-21 58 61
E-post: jm@svenskturism.se
Webb: www.svenskturism.se
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten