Singapore Airlines börjar flyga på Stockholm
Publicerad den 15 december 2016
En linje mellan Arlanda och Changi Airport i Singapore har dels funnits på önskelistan i många år, dels omgetts av många rykten. Det finns sedan många år ett samarbetsavtal mellan SAS och Singapore Airlines men det har fokuserat på att SIA flyger fem gånger i veckan från Kastrup med ett genomarbetat codeshare-avtal de två flygbolagen emellan. Den senaste tiden har det även spekulerats i att Norwegian skulle hinna först med ytterligare en ny linje från Skandinavien till Singapore.
Kommentarer
Tunis,
Det går utmärkt att bara resa mellan Arlanda och Moskva med Singapore Airlines till riktigt bra priser.
Vad kul! Ett flygbolag med klass. Kan man resa med SQ lokalt till Moskva med? 😉
nå siterer norske medier ansatte i Singapore Airlines kontor i Oslo.
Det er DERIFRA opplysningene gis, vi må anta de VET hvem som sitter ombord i deres fly.
ABC,
Att slinga linjen via Dehli hade varit perfekt. Då hade man sluppit Air India som tydligen är intresserad av rutten Arlanda – Dehli. Man hade även sluppit alla skräniga ryssar.
Kul för Stockholmarna som får så många nya ilinjer men vi på västkusten väntar fortfarande på våran första interkontinentala linje.
hade det inte varit betydligt smartare att slinga via Delhi och ha code share SQ/AI/SK? Flygtiden skulle bli samma som via Moskva men ge en helt ny marknad.
Trist med Moskvastoppet, men det är ändå en bra början. Tror att den blir en direktlinje senare. Borde finnas underlag för det.
Det handlar om lönsamhet, det är ett bra val som Singapore Airlines har gjort med mellanlandningen i Moskva. När det senare visar sig att flygningen är lönsam kommer flygningen definitivt kopplas av från Moskva och bli en direktflygning från Singapore till Stockholm. Och det är 30 Maj inte 20 Maj…
SAS flyger inte till Moskva längre. Är dock osäker på när dessa försvann…
Norrmännen(pf)är lite som fransmännen var en gång i tiden.Fått lite storhetsvansinne och tror att Norge/Oslo/Gardemoen är jordens mittpunkt.
Jag tror vissa här aldrig rest via Moskva och de utmaningar detta innebär. En fråga är t.ex. om alkohol kommer arr serveras ombord eller om denna linje liksom t.ex. Aeroflots linje till Bangkok kommer att tvingas torrläggas? Mest troligt är att man inför alkohol endast vid måltider. Att servera svenskar men att vägra servera ryssar blir inte populärt. Har aldrig hört talas om en så olämplig slinga, är meningen att det blir codeshare med SAS så att de kan lägga ned sina moskvaflygningar?
Det är mellanlandningen istället för planbyte som kan göra den här rutten till succé och konkurrera mrd Finnair via Helsingfors och SAS via Köpenhamn.
Tråkigt med ett stopp i Moskva. Ännu tråkigare att dela flygplan med en massa nyrika ryssar som kan bli fruktansvärt odrägliga när dom reser i grupper. Bra priser på businessbiljetter, runt 15 000kr. Det är betydligt dyrare via CPH. Bekvämare flygplan från Arlanda. Det kanske kan bli bra och hoppas på att stoppet i Moskva försvinner med tiden.
norske medier alltid rätt?
Fråga SQ om hur de tänker.
Jordaxelen går inte upp genom Gardemoen!!
Att hälften i business class är norrmän på SQ från cph skall ställas i relation till att halva flygplanen är fylld av svenskar på varenda fjärran östermaskin på AY från Helsingfors. Man får i tillägg förmoda att SQ och SAS gjort ett grundligt analysarbete innan man tog sitt beslut.
Underbar mening:
SQ 361/362 flyger fem dagar i veckan, måndag, tisdag, torsdag och lördag och är slingad via Moskva:
Hur många dagar blir det?
Underbar mening:
SQ 361/362 flyger fem dagar i veckan, måndag, tisdag, torsdag och lördag och är slingad via Moskva:
Hur många dagar blir det?
står det at halvparten av Business-pax på SQ’s rute fra/til CPH er fra Norge, likevel velges ARN istf OSL som destinasjon ?
Hvordan skal SQ få lønnsomhet ? Sannsynligvis blir forlengelsen ARN-DME kortvarig, og det blir evnt økning på antall frekvenser over CPH.
Så, får vi se dersom DY starter på SIN om det har virkning…..
Mellanlandning och transfer är två helt olika saker.
Ett stopp i Moskva är naturligtvis trist men man sitter trots allt kvar i sitt säte.
Att åka B737 ner till Kastrup och sen behöva gå igenom passkontroll där osv är en ännu större nackdel. Plus att om det är strejk på Kastrup just den dagen så missar man kanske sin flight.
ABC kan ju ingenting om geografi. Att åka via Moskva är mycket närmare än via Köpenhamn. Alltså tar resan kortare tid. Sedan är det konstigt att Flygtorget hänvisar till rykten. Var har dessa surrat??? Låter konstigt igen.
SQ351/352 CPH-SIN flygs med B772. Den som är på väg till CPH nu är en gammal kärra från 2002. Så även jag föredrar att kika förbi Moskva.
Varför inte Singapore-Stockholm-Oslo?..och tillbaks.
Jättekul! Men håller med om att jag tycker att det är ett rejält minus att behöva åka via Moskva och dela plats med ohyfsade ryssar. Har alldeles för mycket negativa upplevelser av dessa.
Jättekul! Men håller med om att jag tycker att det är ett rejält minus att behöva åka via Moskva och dela plats med ohyfsade ryssar. Har alldeles för mycket negativa upplevelser av dessa.
Det kommer att bli den snabbaste vägen att flyga från Stockholm oavsätt mellanlandningen i Moskva. Den här rutten kommer ta 45min snabbare än via Köpenhamn som är den snabbaste vägen idag från Arlanda
Kan det vara så att mellanlandning i Moskva är ett krav för beviljat flygtillstånd över Ryssland!? I tid ungefär det samma som att runda Ryssland.
Jag sitter nog hellre i en SQ A359 med mellanlandning än att flyga B737/A32X och SEN SQ A359 á la byte CPH.
Min gissning är att så fort antalet passagerare berättigar så kommer mellanlandningen i DME försvinna. Tror SQ/SK kommer plocka lite PAX från Finnair här!
tråkigt med studsen i Moskva.
Direkt flyg skall det vara.
Kul!
Bra att dra den via Moskva. På sikt kommer det ju leda till en direktlinje. Ska bli riktigt kul att se en A350 på ARN varje vecka!
Varför i hela friden ska någon vettig människa välja att åka via Moskva istället för via Köpenhamn? Och varför ska någon välja en resa med två mellanlandningar istället för konkurrenteras en när de åker till Asien eller Oceanien? Låter helt vansinnigt, är det frakt de lever av?
… som det heter i andra sammanhang! 🙂
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten