Skellefteå bygger teststräcka för eVTOL
Publicerad den 2021-07-15 00:00av Redaktionen Uppdaterad den 2025-01-15 21:05Lämna bilen hemma och ta en drönare till flygplatsen. Det kan bli verklighet om några år menar initiativtagarna till ett projekt som ska bygga en teststräcka för eVTOL på Skellefteå Airport.
Utvecklingen av drönare och eVTOL alltså eldrivna drönare, går allt snabbare. I dagsläget pågår hundratals industriella projekt runt om i världen som handlar om att utveckla eVTOL-farkoster.
Många menar att de i formen av flygtaxi, är en del i lösningen av de framtida transportbehoven. Men med ny teknik kommer också nya regelverk. Därför startar nu ett projekt på Skellefteå Airport som ska utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, och marknadsfrågor kring eVTOL. I projektet ingår även en forskningsinsats för att undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen.
Målsättningen är att skapa förutsättningar för en av de allra första teststräckorna i Norden och därmed korta tiden fram till kommersiell trafik med eVTOL i Västerbotten och Sverige.
– Med låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett oerhört intressant transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden. Dessutom ser vi det här som en hållbar, bekväm och tidsbesparande transportlösning till och från flygplatsen inom bara några år.
Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.
Att det nya projektet hamnat just på Skellefteå Airports beror bland annat på att där finns redan landets kraftfullaste elförsörjning för elektrifierad luftfart installerad, både för test och utveckling och för kommersiell trafik. Dessutom är Skellefteå lite av ”elektricitetens huvudstad” i Sverige genom batterifabriken Nortvolt.
I projektet med teststräckan medverkar förutom Skellefteå Airport bland andra just Nortvolt, Jonair, ACR och Luleå Tekniska Universitet.
– Att kunna testa och utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade.
Detta tillsammans med den kunskap kring elektrifiering som finns i regionen skapar unika förutsättningar, säger Robert Lindberg.