Sparrow vill växa linjenätet igen

Publicerad den 2 juni 2015
Kommentarer
Stängningen av Göteborg City blev ett sträck i räkningen. Sparrow bygger nu vidare på basen i Kristianstad med sommartrafik till Stockholm och en linje till Berlin.

Linjen mellan Göteborg City Airport och Bromma var etablerad och beslutet vara fattat att fortsätta när flygplatsen plötsligt stängdes.

– Det var snopet för att inte säga tråkigt. Vi fick signaler om att den skulle bära sig men nu blev det bara ett halvårs trafik, säger vd Richard Frank till Flygtorget.

Att fortsätta med motsvarande trafik från Landvetter, dit all tung trafik flyttades över, var aldrig aktuellt. Med tre bolag redan på linjen, varav en till Bromma fanns inte plats för ytterligare ett flygbolag. Dessutom försvann det som var utgångspunkten för linjen från Göteborg City, efterfrågan från företagen på Hisingen och i norra Göteborg på en direktlinje från den mindre flygplatsen.

Sparrow har nu istället fokuserat på Kristianstad där den egna basen finns. I år ska flygningarna inte göra ett sedvanligt sommaruppehåll utan hållas igång hela sommaren. Trafikutvecklingen på linjen till Arlanda växer men behöver ytterligare en skjuts, bland annat för att möta konkurrensen från flygplatserna i Ronneby och Malmö. Därför har kommunen och några företag i regionen gått in med pengar för att stötta flygtrafik också under sommaren.

– Det blir en eftermiddagsavgång fyra dagar i veckan, säger Richard Frank.

Sedan i februari flyger Sparrow även en linje till Berlin, via Kalmar. Fyra dagar i veckan, en linje som BMI tidigare flög på eget initiativ. BMI är också leverantör av trafiken till Stockholm och Berlin som slingas för att kunna hålla båda linjerna igång.

– Vi har en Embraer 145 i trafik just nu med bra nyttjandegrad. När Göteborg City var igång hade vi två och vi vill tillbaka dit eftersom ambitionen är att expandera i Skandinavien. Så vi ser över nya alternativ just nu.

Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2015-06-03 11:43

kanske inte räknat in kommunstödet
av hundra religiösa undergångsprofetior inträffar ingen, av hundra förutsägelser om flygbolag och flyglinjer få man i alla fall in en 70 80 %

bitter?
2015-06-03 10:43

Var du en av alla Magnus som sa att flyglinjen/sparrow bara skulle överleva Max 6månader? Det är TVÅ år sedan nu.
Bittra, negativa människa

Magnus
2015-06-03 00:52

Det har inte gått förut, och det kommer inte gå igen…
sparrow, som inte är något flygbolag, kommer snart sluta sälja biljetter. Och BMI kommer försvinna från svenska marknaden för att satsa på något annat….

Okunnig
2015-06-02 21:14

Byt koncept på KID! Det produceras inte bättre siffror än det gjordes på Skyways tid. Så otroligt dåligt med det flygplanet… eller?

Nej som de flesta vet handlar det om priset och det förblir alltid högt vid ett monopol och med en Emb145 på kort distans.

Fredrik Nordin/Fritte Filur
2015-06-02 15:48

Streck skall det stå i artikeln om Sparrow, så det så! Inte sträck!

Glenn
2015-06-02 15:23

Birmingham flyger ingen numera, ta den och en morgonavgång till Manchester skulle sitta fint:-)

anonym
2015-06-02 12:55

Braathens borde köpa upp Sparrow!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten