Stärkta resultat av Skandinavien-aktörer

Publicerad den 11 november 2005
Kommentarer
Både Lufthansa, alliansbroder men också konkurrent till SAS, och Finnair har just presenterat väsentligt förbättrade resultat.

Lufthansa förbättrade sitt niomånadersresultat med 252 miljoner euro, till 471 miljoner euro (motsvarande 4,5 miljarder kronor), jämfört med motsvarande period förra året. Prognosen för helårsresultatet för 2005 lyder på "över 400 miljoner euro".

Lufthansa konstaterar att alla dess sex affärsområden utvecklats positivt, inklusive Thomas Cook och cateringbolaget LSG. Mätningar visar dessutom, enligt Lufthansa, att antalet nöjda kunder är större än någonsin.
Lufthansas trafikintäkter ökade under perioden med 6,2 procent till 10,2 miljarder euro. Lufthansa-gruppen som helhet ökade sina intäkter med 4,3 procent till 13,3 miljarder euro.

Lufthansas nytillträdde Nordenchef, Christian Hein (bilden ovan), säger i en kommentar till Flygtorget @airmail att Norden är Lufthansas andra viktigaste marknad vid sidan av Tyskland, efter Italien.

"Men Italien är ett riktigt Lufthansa-land, eftersom vi flyger till sjutton destinationer där, många med vårt Air Dolomiti."

Hittills i år kan Lufthansa glädja sig åt en 20-procentig ökning av trafiken jämfört med förra året. Det är en särskilt tungt vägande ökning, eftersom bolaget under samma tid endast ökat sin kapacitet med runt 10 procent.

"Norden som helhet är en succé, i Norge ökar vi ännu mera än i Sverige", säger Christian Hein. "Men i Tyskland är det tufft."

Den totala Lufthansa-trafiken för i oktober (som alltså ligger utanför niomånadersrapporten) uppvisar ett minus 2,1 procent.


Men förbättrade tredje kvartalsresultat har duggat tätt från andra tunga aktörer i vår region de senaste dagarna. SAS redovisade ju ett plus på 529 Mkr efter skatt under tredje kvartalet. Och också den stora utmanaren från öster, Finnair, redovisade en mycket kraftig ökning av sin vinst under tredje kvartalet. Finnair-vinsten uppgick till 36,2 miljoner euro före skatt, att jämföra med 13,8 miljoner euro under motsvarande period förra året. Det starka Finnair-resultatet slog analytikerna med häpnad. Dessas förväntningar låg i genomsnitt på 25 miljoner euro.

Riku Helminen (bilden th), Finnairs försäljningsdirektör i Sverige, säger till Flygtorget @irmail att Finnair inte minst har Finnair Riku Helminenden svenska marknaden att tacka för det kraftigt förbättrade resultatet:

“Den svenska marknaden för våra Asien-linjer har ökat med 68 procent hittills i år, jämfört med de första nio månaderna förra året.”

Och som Finnairs man i Sverige har Riku Helminen givetvis också förklaringen till varför svenskar i så hög utsträckning flyger finskt österut:

“Att flyga via Helsingfors är den kortaste vägen, flygplatsen är förhållandevis liten och en resenär från Stockholm behöver inte enligt tidtabell t ex vänta mer än 35 minuter för att flyga vidare till Peking, Shanghai och Guangzhou.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten