Största affärsresebyrån hårdbantar!

Publicerad den 28 januari 2005
Kommentarer

Flygtorget ställer fem frågor till Pär Jansson (bilden), operativ chef för American Express´ nordiska resebyrånätverk - som stänger ett antal American Express/Nyman & Schultz´  resebyråkontor i Sverige och drar ned på antalet anställa - men som dock inte uppger med hur många.

 Ni förefaller vidta kraftfulla åtgärder, vilka är skälen till detta?

-Det sker stora förändringar överhuvudtaget i vår bransch och vi fokuserar alltmer på våra on-line-tjänster. Vi har uppemot 60 procent av det totala antalet on-line-bokningar inom corporate travel (affärsresande). Totalnivån inom sådant resande är nu under uppgång - och vi vill driva processen vidare.

Är de minskande provisionerna från operatörerna, bl a flygbolagen, en av anledningarna till att ni skyndar på omvandlingsprocessen?


Hela branschen – och våra operatörer – ser om sitt hus på olika sätt. Vad som nu sker är den största förändringen som branschen hittills har genomgått. Under tre år sjönk affärsresandet dramatiskt. Det har sedan balanserats under det senaste året och nu är vi igen inne i en säkerställd ökning.


 Hur yttrar sig företagens kärvare syn på utlägg för sitt affärsresande?


Genom att det oftare sker en diskussion kring priser. En del kundföretag är pressade. Vid en konjunkturnedgång är resor och marknadsföring generellt sett det första man drar ned på. Vid en uppgång ligger storföretagen först i konjunkturen, medan de mindre företagen, som ofta är de störres underleverantörer, ligger efter. Men vi har en ständig ström av företag som vill ha avtal med oss och som vill få en heltäckande reseadminstration.


 Vad gör ni mera för att fortsatt spela er roll inom den nya strukturen för affärsresandet?


Vi vässar on-line-delen ytterligare och kommer där snart med nyheter. Vad detta är vill jag inte gå närmare in på nu, men internt ser vi fram emot det och tror starkt på vad vi gör. Vi har intervjuat ett stort antal kunder om framtidsfrågor och har fått ett rungande ja till vägen vi väljer.


Tror du att hotellen blir nästa sektor av affärsresandet som tvingas tänka om genom att kunderna har blivit alltmera kostandsmedvetna?


Ja, hittills är det främst flyget, både biljettpriset och kostnader knutna till flyget, som varit väldigt konkurrensutsatta. Nu är hotellen i full fart framåt för att diversifiera. Det kommer fler och fler lågprisinriktade hotell och vi kommer att få se stora förändringar just på hotellsidan.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten