Svensk Flygtrafikledning säkrast i världen
Publicerad den 21 januari 2011Thomas Allard, Generaldirektör för LFV, har på ett förtjänstfullt sätt bemött de många felaktiga påståendena vad gäller prissättning, trafikprognoser och det faktum att LFV tidigare lånat ut stora summor till flygbolagen efter krisen i flygbranschen, som Jan och Jan tar upp, så det behöver jag inte göra.
Däremot tar jag oerhört allvarigt på anklagelserna om att svenska flygledare håller på med "maskningsaktioner i samband med löneförhandlingar". Något sådant förekommer inte. Och det säger också LFVs GD Thomas Allard i sin artikel.
LFV sade under 2010 upp det lokala affärsverksavtalet. Därmed försvann möjligheterna till flexiblare schemaläggning och alla flygledare i Sverige arbetar sedan den 1 oktober 2010 fyrtiotimmarsveckor och med mycket rigorösa arbetstidsregler som styr t ex antal timmar mellan passen för vila, antal timmars arbete per dygn osv. Att en personalgrupp som jobbar inom ett så högkvalificerat och säkerhetsintensivt yrke och dessutom tjänstgör i skift, även nattskift, arbetar 40 timmar/vecka är extremt ovanligt i Sverige. Men det är den verklighet vi nu lever i.
På Stockholms kontrollcentral som har hand om en stor del av det svenska luftrummet är man underbemannade och detta har, trots ett mycket stort övertidsuttag, vid några tillfällen lett till förseningar i trafiken.
Förseningar uppkommer alltid på grund av en orsak. Ofta är det flygplanen, dvs bolagen själva, som har problem med teknik, bemanning, dåligt väder osv men ibland beror det på att flygtrafikledningen inte har kapacitet att på ett säkert sätt hantera all trafik som skulle vilja flyga just vid en bestämd tidpunkt. Då är det flygtrafikledningens ansvar och ibland den enskilda flygledarens ansvar, att begränsa trafiken så att en överbelastning av systemet eller den enskilda flygledaren inte uppstår. Jag tror att om man gick ut och frågade passagerarna som skall gå ombord på flygplanet, så skulle de inte vilja ha det på något annat sätt.
Vad gäller lönefrågan, där Jan och Jan säger att våra löner ligger långt över den svenska arbetsmarknaden i övrigt, är det varken sant eller ens särskilt relevant. Svenska löner finns både höga och låga. Vad tjänar en kapten i ett stort svensk-nordiskt flygbolag efter 20 år i tjänst? Våra löner är bland de absolut lägsta flygledarlönerna i Europa.
Svensk Flygtrafikledning är den kanske säkraste och bästa i världen. Svenska flygledare har ett extremt högt och gott anseende och svenska flygledare finns spridda över hela världen, också på höga befattningar inom Eurocontrol och ICAO. När andra länder söker flygledare, och det gör man ofta eftersom tillgång och efterfrågan aldrig tycks gå ihop, är svenska flygledare mycket varmt välkomna överallt. Detta på grund av vår höga utbildningsnivå, vår respekt för regler och lagar, vår arbetsmoral och vår respekt för det mycket stora ansvar som vårt yrke innebär.
Det är tragiskt att företrädare för flygbranschen som vet att det ovanstående stämmer, ändå går ut och försöker smutskasta en yrkeskår i förhoppning om att kunna sänka avgifterna. Vi är inte på basaren nu!
Helena Sjöström
Ordförande
Svensk Flygledareförening
Kommentarer
Den “väckarklockan” kan du stänga av och sedan somna om tills du drömt något annat.
Eller så kan flygplatsen börja ta tillräckligt betalt av flygbolaget som i sin tur tar tillräckligt betalt av kunden! Hur kan du vara så otroligt naiv!
Du menar att vi servar den bransch som går under av ett ständigt osunt priskrig? Där det är viktigare att vara billig än att vara säker! Jodå, rätta du in dig i det ledet där flygbolagspampar tänker kortsiktigt på nästa kvartalsrapport och anställda ses som något nödvändigt ont! Grattis du har nog skrivit det dummaste inlägget hittills! Ditt dumma dumma nöt!
Hej! En dum fråga kanske, men vem är det egentligen som vi flygledare servar? Jag har alltid levt i tron om att flygplatsen och flygbolagen är de som säkerställer våra ersättningar. Nu har jag börjat inse att allt hör ihop. Dvs vi måste också rätta os i ledet så att flygets utveckling fortsätter och att flygresenärerna fortsätter att välja vårt transportalternativ. Annars deltar vi i att montera bort oss själva.
En väckarklocka för mig och flera.
Läste inlägget som skrevs 2011-01-23 11:48:54 och trodde det var du. Men det var Flygarn. Ledsen!
Bäste Thomas, jag har inte skrivit något om osund kultur som du påstår och eftersom du inte har bättre koll på vad jag skrivit så ser jag ingen anledning att svara på det du skriver i det sammanhanget, tyvärr.
Till er andra:
Man kan inte jämföra FL med snabbköpskassörskor och sjuksköterskor. Jag som pilot och även mina passagerare vill ha FL som inte får panik när det händer något som inte är rutin.
Det är verkligen en märklig känsla att dagligen anstränga sig för att göra sitt bästa i en kärnverksamhet samtidigt som man blir konsekvent motarbetad och på gränsen till nedlåtande behandlad av sin arbetsgivare…en mycket märklig känsla…
I långt över tjugo år har jag dagligen försökt ge min bästa service men arbetsglädjen har nu börjat försvinna. Sorgligt. Hoppas min arbetsgivare kommer att tycka att det är värt det..
LFV’s kris står att finna i fullständig ofas vad gäller avgifter, huvudlösa, kostsamma projekt och en stor kader pappersvändare med FL-löner. De operativa flygledarnas avtal har däremot aldrig varit huvudanledningen till LFV’s dåliga ekonomi.
Således är inte heller svaret på problemet att försämra operativa flygledares avtal.
Forts:
Allvarligt talat, utbildningens längd är ett ganska trubbigt på gränsen till irrelevant sätt att mäta hur förtjänt man är av en viss lön.
Själv är jag börsmäklare och drar in 100K+/mån
med bara en gymnasieexamen i ekonomi!
Forts:
Allvarligt talat, utbildningens längd är ett ganska trubbigt på gränsen till irrelevant sätt att mäta hur förtjänt man är av en viss lön.
Själv är jag börsmäklare och drar in 100K+/mån
med bara en gymnasieexamen i ekonomi!
Lena: Varför skiljer sig läkares löner från sjuksköterskor. Utbildningstiden säger du!
Men om nu utbildningens längd är det enda lönedrivande varför skall en fastighetsmäklare med gymnasieutbildning + 80p som står i en dörröppning och delar ut broschyrer tjäna 50.000:-+/mån?
Nån som hört om att det finns en doktor ovanför sjuksyrran? Vem är ovanför operativ FL?
Har vi i Sverige även världens bästa sjukvård? Helena S kanske kan svara.
Bara för att du hade så fel i dina andra antagande behöver du väl inte göra bort dig mer! Fy vad pinsam du är!
Sjukhus har också 24/7 och där arbetar sjuksystrar, läkare m fl kvällar, nätter, helger, julaftnar mm. Och dessa har också ett enormt ansvar, ansvar, ansvar.
Varför skiljer sig era operativa flygledarelöner från operativa sjuksköterskor? Utbildningstiden för en sjuksköterska är ju längre än för flygledare.
Äh, ni behöver inte svara! Alla som läser detta vet ju svaret redan. Flygledarna sitter närmare Gud
Ja, du har kanske rätt men så länge jag orkar skriva spelar det väl ingen roll? Det kan ju alltid vara någon som inser att LFV har smutskastat oss under alla år.
DN sa du? Ja varför inte!
FL: och du tror att du löser det problemet här?
Skriv en insändare till DN istället. Eller läs lite psykologi, då kommer du inte att smutskastningen fortgår så länge någon fortsätter att reagera på mobbarnas inlägg.
För kundnyttan är alla lika viktiga ja.
MEN är alla lika lätta att ersätta?
Ge alla samma lön och jag skulle sluta direkt som FL och börja i receptionen eller whatever.
Slippa skiftgången, ansvaret, helger, nätter, julaftnar, ansvaret, midsommarkvällar, ansvaret…
Jag tycker det är viktigt att det faktiskt finns någon som berättar vår sida av saken. LFV har under alla år “sålt” ut oss och berättat hur vi sjukskriver oss (fast det är normala sjukskrivningar) så jag tycker det är viktigt att denna smutskastningskampanj bemöts av någon. Men visst det känns lite tröstlöst!
Flygarbetsgivarna är varken bättre eller sämre än LFV som arbetsgivare.
De är av samma skrot och korn.
Stå på er Flygledare!
Ni FL: att ni överhuvudtaget orkar kommentera alla mer eller mindre oseriösa och korkade inlägg från alla förståpsigpåare.
Till er andra; Hur många av er skulle helt ärligt ställa upp och vräka ur er alla dessa kommentarer om ni var tvungna att visa era ansikten? Som alla andra mobbare tillhör ni väl katergorin “tysta som F-n i offentliga sammanhang, låter som 1000 när ni slipper offentligheten”. Internet skapar möjligheter för alla, kanon eller hur?
Man får mer än gärna anklaga LFV för felaktigheter, LFV står verkligen inte högt i kurs hos sina anställda! Men de flesta här har inte en siffra rätt. Man uttalar sig om saker som man inte begriper och tycker sig ha rätt att i samma andetag anklaga flygledarna för de problem som LFV har! Gräsligt taskigt! Det måste vara avundsjuka och oförstånd som gör att man spyr galla här, kan inte se någon annan anledning eftersom det är så många felaktigheter!
LFV är ett affärsdrivande verk. Och ja, LFV har egna prognoser precis som GD skriver i sin debattartikel på denna sida. En felaktig sådan men långt ifrån så felaktig som TS. Men det spelar ingen roll, FÖR VI FÅR INTE ANVÄNDA VÅRA EGNA PROGNOSER! Allt detta hade Lena kunnat ta reda på innan hon skriver sina felaktiga påståenden. Så du menar att 350 miljoner i skulder inte påverkar?!
Har alla samma lön på ditt företag?
Intressant att Thomas lägger all skuld på Transportstyrelsen och flygbolagen. LFV borde själva ta ansvar för sin verksamhet och hur räkenskaperna slutar.
Om LFV har ca 1 500 anställda så borde de också ha kompetenser som kan räkna på förväntade trafikvolymer och planera bemanningen därefter. LFV är väl idag ett tjänsteföretag. Rätta mig om jag har fel.
Vågat att gå ut och slå sig för bröstet. Hoppas ingen flygledareincident sker i närtid.
Hur mäter flygledareföreningen och kommer fram till sitt påstående?
Är alla arbetare på en flygplats lika viktiga eller skiljer man på en flygledare och andra?
På mitt jobb är receptionist, säljare, marknadsfolk och chefer lika viktiga för kundnyttan.
…men det är inte många här som träffar rätt! Felaktiga prognoser och flygbolag som inte vill betala sina lån kan man inte skylla LFV för. Däremot så har man en för stor kostym med mängder av projekt som kostar pengar och gör att flygledare inte gör vad de ska nämligen leda flygplan! Att man sen ALLTID väljer en tuff attityd vid förhandlingar är bara tecken på det flygledarhat som under allt för många år fått härja i Norrköping!
Om Lena hade tagit sig tid att undersöka vilken företagsform LFV har så hade hon insett stora skillnader mellan LFV och flygbolag. LFV har ingen möjlighet att fondera pengar (spara undan pengar för sämre tider). Överskotten går då till bl.a. Lena. Detta gör ju att LFV är mer sårbart i konjunktursvägningar. Vidare så drabbas LFV av TS felaktiga prognoser och det faktum att flygbolagen inte vill betala tillbaks de pengar som de lånat. Ta reda på fakta Lena innan du uttalar dig!
Vilket flygbolag registrerat i Sverige hade fått behålls sitt tillstånd från Transportstyrelsen med underskott i klassen 600-700 miljoner kronor? LFV får och där jobbar enligt Helena flygledare som levererar världens säkraste flygtrafikledning.
Hur mäter Helena detta och var på listan hamnar vår grannar Avinor och Naviair och de lönsamma flygtrafikledningsföretagen i Europa?
Precis som du så tolkar Helenas text så tolkar jag din text på ett visst sätt. Du skriver även att vi har “en osund kultur”, hur ska jag tolka det? Vid det här laget har du kanske insett att mycket av det du trodde var sant inte var annat än myter och lögner?
Men jag håller med dig i resonemanget kring lön och vilka som tas in på utbildningen. Tyvärr verkar det inte vara så för piloter, där är det den som har pengar till utbildningen och sen säljer sig billigast som får jobb! Inte bra!
En flygledare måste givetvis vara allert och kunna vara smidig och social och göra rätt saker precis som snabbköpskassörskan på ICA.
Lönen för flygledare är alldeles för hög i förhållande till utbildningsnivån. På grund av brist på flygledare så kan den lilla gruppen ställa till med stora problem. I länder i övrga Europa är problemen ännu större på grund an flygledarbrist.
Detta kommer att rätta till sig men det kommer att ta sin tid .
Ger man de FL som redan finns den lönen så påverkar det inte flygsäkerheten direkt. Dock, med en sådan sänkning av lönerna kan man inte locka de med rätt kapacitet och förmåga till yrket och därför måste man nöja sig med att utbilda personer som är mindre lämpade för yrket och då ger det i framtiden en sämre flygsäkerhet. Det är alltså de nya FL som lär bli sämre, inte de som redan finns.
Det samma gäller naturligtvis även piloter.
Nja, problemet är snarare att passagerarna inte vill betala vad det egentligen kostar att flyga. Lågservicebolag utnyttjar ofta piloter (m.fl.) för att kunna sänka sina kostnader och därmed ta mindre betalt för biljetterna och det måste nätverksbolagen tyvärr anpassa sig till.
Resten av ditt inlägg visar på en så imponerande förmåga att läsa sådant jag inte skrivit att jag uppriktigt sagt häpnar och jag ser ingen anledning till att kommentera dumheterna.
Inte kravfylld utbildning? jaja tycker du de det så.
Obemmanade torn? Den var ny för mig berätta mer? Om du inte menar RTC förståss, men det är ju inte helt obemannat.
Det börjar bli dags för moderatorn att stänga för fler inlägg nu, den seriösa diskussionen har för övergått i pajkastning och trollinlägg. Inget som bör förklaras har inte redan gjort det, ta ditt ansvar innan det spårar ur moderator!
Även de mest högervänliga piloterna har i detta land blivit socifierade! Om inte jag har det bra ska banne mig ingen annan ha det heller! Att tro att flygledarnas avtal är det som gör att flygbranschen fungerar eller ej är lika korkat som att tro att vi piloter med sämre avtal har på något sätt “räddat” branschen! HÖJ PRISERNA FÖR F-N!
Vad vill ni piloter? Det finns många piloter här på flygtorgets forum, de flesta är säkert äkta, en del är troligen mer eller mindre bra maskerade wannabes/resenärer/arbetsgivarrepresentanter etc. Men jag har ändå lite svårt att mitt i allt detta hackande och häcklande förstå vad piloter egentligen vill att vi FL skall göra? Tror man att försämrade avtal för FL är den bästa/primära åtgärden för att vända LFV’s underskott?
Helst seriösa svar om möjligt…
Definiera gärna vad du menar med att maska.
Kom inte dragandes med dravel om massjukskrivningar. LFV har mycket noga följt upp sjukskrivningstalen för de senaste åren och det finns ingen förhöjd nivå nu jämfört med tidigare. Vi är inte sjukare än folk i allmänhet och inte sjukare i år än tidigare år.
Ja, och vad är problemet med det?
Vi jobbar redan väldigt mycket övertid. Flera av mina kollegor jobbade i november 23 av 26 dagar. Att då utan betalt på dag 27 sitta och vänta på att telefonen ska ringa så att man får rycka in och jobba. Det tror jag inte nån ställer upp på.
Internt har det påtalats länge att vi behöver omfördela resurser FRÅN projekt TILL den operativa driften
Ni maskar inte utan är bara plötsligt inte anträffbara när man försöker ringa in någon extra flugledare. Så har det varit under alla år som ni har hållit på med er sk löneförhandlingar.
Du undrar om man kan köpa flygsäkerhet med höjd lön? Hur ser det ut hos flygbolagen? Den som säljer sig billigast och accepterar att betala för sin utbildning får jobbet. Inte den som har mest erfarenhet och är duktigast. Jag tycker det säger sig själv! För många piloter som säljer sig till lägstbjudande tror inte jag är receptet för en säker flygtrafik.
Och för 1000:e gången så handlar inte detta “krig” mellan LFV och personal om lön utan lokala avtal.
Återigen. Det är inte FL som sagt upp kollektivavtalet utan arbetsgivaren. FL utför inga maskningsaktioner utan det krävs mer bemanning eftersom LFV just nu bara har Arbetstidslagen att rätta sig efter som är mycket mindre flexibel när det gäller schemaläggning av personal. Därav uppstår ibland brist på FL enstaka dagar. Det är alltså INTE FL SOM MASKAR FÖR ATT FÅ HÖGRE LÖN.
Håller med Kalle F äntligen någon som pratar klarspråk om dessa bortskämda snorungar som sitter och tror dom är något. Kan man köpa flygsäkerhet med höjd lön? Jag trodde det berodde på kunnande.
…och vad vet du om det? Tydligen ingenting.
Vore bra om flygledarlöner kunde anpassas till verkligheten.
Flygledare är en bristvara just nu men vi får hoppas att det rättar till sig framöver då vi får konkurrensutsättning och obemannade TWR som är teknik och flygsäkerhetsanpassade.
En normal flygledarlön borde ligga mellan 25- max 35000 :- / mån.
Flygledare har inte speciellt kravfylld och kvalificerad utbildning jämfört med kreativa grupper som driver samhället framåt.
Som sagt 13 piloter på dussinet! Tragiskt!
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=43974
Det är väl inte svårare än att det finns för många flygbolag som tar för lite betalt och det går 13 piloter på dussinet. Flygledare är en bristvara och tar till vara på detta. Så svårt är väl inte det att förstå?
…är som att resonera med frun, hon är från venus och vi är från mars du vet;-) Problemet är att de lever i en skyddad verkstad. Om de vill ha mer lön höjer bara LVF avgifterna. Om vi vill ha mer kan mycket väl bolaget gå i konkurs. Lever man i en reglerad värld som dessa FL gör förstår de helt enkelt inte vad du pratar om, lite som en viss drottning 1789 i Frankrike sa: Om de inte har bröd, varför äter de inte bakelser…
Varför tror du bolagen går i konkurs?! Tar dom för lite betalt? Ja, just det, det gör dom? Det måste kosta lite mer att flyga! I det fall du beskriver så applåderar jag hur man agerade men det behövs MER!
Så då verkar det som om du tycker att det är bra att piloter har förskräckliga arbetstider och lön/förmåner? Jag kan bara tolka det så. Och sen, i socialdemokratisk anda, så tycker du att alla andra ska ha det sämre om jag har det! Om du är flygbolagspamp så kan jag förstå dig!
Nej, Helena jämför inte med en likvärdig yrkesgrupp, hon jämför med en del av den yrkesgruppen som jobbar på ett specifikt bolag. Hon jämför alltså inte FL:s löner med piloter som jobbar på t ex NextJet eller på Skyways.
Det är svårt för piloter att stå upp när det innebär att bolaget försätts i konkurs. Dock stod svenska piloter upp när en flygarbetsgivare ville sparka samtliga piloter för att dagen efter hyra in dem som livegna daglönare.
Möjligen kunde Helene varit lite tydligare men så viktigt är det väl inte! Det hon gör är att besvara det påstående att flygledare har höga löner och försöker väl göra en jämförelse med en likvärdig yrkesgrupp. Inget konstig t med det! Oavsett så tycker jag att ni flygare borde stå upp för er sak mycket mer än vad ni gör idag! 2 x Jan och liknande har allt för länge hållit på och Rajjaniserat denna bransch.
Du blandar och ger med siffror och begrepp, det blir inte seriöst! Att inte se sin roll?!! LFV är ett affärsdrivande verk och ska intet välgörenhetsändamål! Lånar man pengar så betalar man tillbaks, svårare än så är det inte.
Vi som är piloter vet att vi inte har någon som helst anledning att känna oss bortskämda.
Att förväntas att ständigt vara tillgänglig för att jobba är ett elände som florerar inom pilotyrket också.
En flygutbildning kostar för de flesta 7-800 000 kr.
För att få jobb krävs type rating för 2-300 000 kr och/eller bonding på flera år då du har riktigt risig lön och får betala straffavgift om du byter till ett bättre jobb.
Om du väntar på att jag ska “begripa” att just din tolkning är den rätta så säger det faktiskt en del om dig, förstår du det?
Kostnaderna för flygtrafikledningstjänster kritiseras och hon kontrar med att piloterna i ett speciellt bolag har höga löner jämfört med övriga svenskar. Tänk själv.
Både FL och piloter i Sverige är lågt betalda i jämförelse med övriga europa.
Hon borde veta att en text naturligtvis tolkas olika av olika läsare och därför tydligare skriva vad hon menar. Du tolkar på ett sätt, jag på ett annat, vem av oss kan veta vilken tolkning som är rätt? Jag är van att väldigt många i ett flygbolag är avundsjuka på piloterna och vill ha samma lön och förmåner. Däremot vill de inte ha våra arbetstidsregler och ansvar och de vill/kan/vågar inte utbilda sig till piloter så att de har en chans att få det de så gärna vill ha.
Säkrast !!! hahahaha sverige är en yta när det gälelr det mesta när du lyfter på locket så ser man bluffen, flygledarna har maskat ock sjukskrivit sig.. fan vad svårt det är för svensken att erkänna något, man fuskar och luras mera här en tex italien bara det att alla håller tyst om det för att man skäms.
Vad baserar man det på att svenska flygtrafikledning är bäst?, vi har knappt flygtrafik i sverige, vi är medel kanske snäppet till under medel, jäkla skitsnack om att vi tror vi är bra…
Svar till Thomas A. Det jag redovisar i min lista är LFV’s andel av den totala kostnaden som flygbolagen betalar. Till detta kommer ytterligare kostnader från Metrologi, Transportstyrelsen etc, på drygt 100 MSEK. Att prata om lån till flygbolagen är att inte se sin egen roll. Alternativet är att lägga på 650 MSEK, (den ackumulerade förlusten är nu ca 650 MSEK ) och bli dyrast i världen. Därför bör staten ingripa.
“Det är vi som får stå ett par timmar i Berlin och förklara för Andersson och Pettersson varför de inte får komma hem i tid”
Märkligt… Jag har aldrig fått sådan info direkt från en pilot, det brukar vara flygplatspersonalen som delger mig väntetider när det rör sig om timmar…
Visst kan det hända att piloten griper in och förklarar en försening väl i luften, men då är det envägskommunikation via högtalarsystemet – inte öga mot öga.
“Förstå att varje gång ni vill ha en ändring i ERAT avtal ÄR DET VI SOM FÅR JOBBA ÖVER!!!”
=Helt felaktigt påstående av dig. Det är LFV som sagt upp våra avtal för att dom vill göra en försämring för oss. Svårt att ta dina argument på allvar om du inte kan/vill förstå fakta.
Tror Brukare får ta en liten mikroekonomikurs! 🙂 Det är inte helt lätt med kostnader, intäckter, utgifter och inkomster och allt vad det heter! 🙂
Du är helt ute och cyklar! Men jag ska förklara för dig!
Det du redovisar är vad flygbolagen betalar till LFV, alltså inte LFV;s kostnader som jag redovisade tidigare!
Du bevisar ju bara ytterligare min poäng! Under 2004-2009 lånade flygbolagen 350 miljoner av LFV (därav de lite lägre siffrorna som du redovisar fram till 2009). När sedan flygbolagen ska betala tillbaks detta så blir det ju, helt naturligt, högre avgifter!
Det ær LFVs koststnader som flygbolagen tvingas betala i form av avgifter. Det var och ær
2005 ca 1 050 MSEK
2006 ca 1 110 MSEK
2007 ca 1 180 MSEK
2008 ca 1 380 MSEK
2009 ca 1 580 MSEK
2010 ca 1 840 MSEK (LFVs egna prognos)
2011 ca 1 710MSEK ( Transporstyerelsen TS har dragit av kostnader i 2011, annars ca 1 770 MSEK)
Exakta belopp finns hos Eurocontrol eller hos LFV.
Vad är det för siffror du relaterar till? Oavsett så kan man ju inte plocka ut endast två år. Har du någon aning om hur man fördelar kostnaderna för COOPANS? Inte konstig om ett år har högre kostnader än ett annat år 6! år tidigare!
Att läsa artiklarna från Allard och Sjöström är bekymmersamt. Båda avstår från att kommentera fakta, att kostnaden exploderar från mindre än 1,1 miljard i 2005 till ca 1,7 i 2011. Enlig LFV borde kostnaden dessutom ha varit ytterligare 350 MSEK högre, med världens högsta avgift som följd, om inte flygbolagen fått “låna”? Det ger tyvärr inte något vidare förtroende för att LFV ska kunna lösa problemet. Dags att ägaren/staten ingriper.
Så sammantaget kan jag till viss del förstå Jan E som köpt den smutskastningskampanj som LFV ägnat sig åt och som allmänheten gärna slickar i sig. Ni piloter som köper detta kan jag verkligen inte förstå! Att ni inte skäms! Tänk till och fatta att ni också borde ta tag i denna bransch där flygbolagscheferna hela tiden vill att det ska vara billigare, billigare och åter billigare. Inte säkrare, och säkrare och åter säkrare!
Att kalla det maskningsaktion är ju felaktigt men det är klart att det är svårt för Jan att backa nu när han har tagit till sådana brösttoner om hur flygledare gör och inte gör.
LFV har ALLTID varit kvicka att redovisa att det är just sjukskrivningar som har orsakat förseningarna men den verkliga orsaken är ju en brist som man inte har åtgärdat. Flygledare har under många år försökt påtala detta men möts av arrogans från LFV.
Jag har viss förståelse för Jan Eliasson. Dessa myter och lögner om flygledare startade efter de två strejker som var på 80-talet. Det var inte för egen del som flygledare strejkade men det spelade ingen roll för den jantelagsfixerade allmänheten. Händelserna som Jan relaterar till 2007 har inget med maskningsaktioner att göra. Flygledare var hårt pressade för att det fanns för få flygledare och man slutade att ställa upp på all den övertid som LFV hade vant sig vid.
Hur kan du tänka så otroligt kortsiktigt! Hur är det möjligt! Vidga dina vyer lite och se var branschen är på väg! Stå på er flygledare! Eller är det Jan Palmer som skriver!!!!
Jan, det är sådana som du som gör att man ibland skäms över att vara pilot.
Ta bort skygglapparna så kanske du ser bättre…
Jan Eliasson:
Mig veterligen så får piloter som har standby ersättning för detta och förväntas inte stå standby dygnet runt/året runt utan ersättning. Varför tycker du att andra regler ska gälla för flygledare?
Ser du själv till att inte boka in ngt med familjen, aldrig dricka vin till maten och aldrig resa bort på dina lediga dagar om i fall att din arbetsgivare skulle vilja att du jobbade extra?
…inte känner sig så lojala mot er är för att vi är en yrkesgrupp som alltid får betala när ni “inte maskar utan blir sjuka och vägrar svara i telefonen.” Det är vi som får stå ett par timmar i Berlin och förklara för Andersson och Pettersson varför de inte får komma hem i tid. Det är vi som får förklara för frun att “jag hade kommit hem i tid om inte alla flygledare i Sverige blivit sjuka samtidigt”
Förstå att varje gång ni vill ha en ändring i ERAT avtal ÄR DET VI SOM FÅR JOBBA ÖVER!!!
Många piloter verkar bittra över att de fått försämrade villkor men sen blir de förbannade för att vi står upp för våra! Jag förstår inte, är det av omsorg för flygbranschen som dom tycker att vi också ska ha sämre eller är det ren avundsjuka?! Det smarta vore väl att försöka göra något själv istället för att gnälla om hur andra har det eller inte har det! Kom igen nu och visa att ni kan sätta stopp för Jan och Jan och alla dessa typer som får härja fritt i flygbranschen!
Det är sådana som du som ser till att detta felaktiga rykte sprids vidare. LFV säger ALLTID att det beror på sjukskrivningar när det blir slotar men grundproblemet har varit att det finns för få flygledare som kan täcka upp! FATTA DET!!!!! VI HAR MINDRE SJUKSKRIVNINGAR ÄN DE FLESTA YRKESGRUPPER!
Under en lång tid hade flygledarna i ESSA klagat på underbemaning och mycket övertid. I och med avtalet 2007 fick man en tillfällig lösning där vi accepterade kortare semester under sommarmånaderna OCH ett löfte om att fler flygledare skulle utbildas. Därför upphörde slotarna, du kan inte hela tiden relatera till rykten och myter eller vad du tror hände! Ta reda på sanningen istället för att insinuera!
Återigen: Jag tycker du borde läsa inlägget som skrevs: 2011-01-22 10:29:02
Och sen tar du dig en liten funderare…
Väntar…
Väntar…
Väntar…
Begriper du nu?!!!
Jag tolkar det inte alls som om Helena vill sänka pilotlöner, det är ju Jan och Jan som relaterar till övriga arbetsmarknaden och Helena ger bara ett exempel. Har inget att göra med att hon vill sänka lönerna! TÄNK!
FL är som prinsessan på ärten. Så fort någon kritiserar dem blir kritikerna idiotförklarade och det är alltid ledningen eller övriga flygbranschen som det är fel på. Grundproblemet är att det råder en osund kultur bland flygledare som gör att de sluter sig och vägrar ta intryck från världen utanför. Kommentarerna från FL på forumet är bevis nog för detta. Allard är den första som vågat ta i detta problem, vi övriga bör därför ge honom allt stöd vi kan. Kulturella förändringar tar tid. Go Allard!
FL attackeras och som försvar attackerar FL:s representant piloterna i ett specifikt bolag. Klart man reagerar när FL uppenbarligen tycker att dessa piloter ska sänka sina ersättningar ytteligare för att kompensera avgiftsökningarna.
Jan & Jan kämpar för bolagen, inte för piloterna. Piloterna kämpar för sig själv, inte mot någon annan arbetstagare och det borde FL också göra.
Passagerare,
Helena Sjöström verkar vilja att Jan & Jan ska ge sig på pilotlönerna ännu mer än de redan gjort. Varför ger sig en arbetstagarrepresentant på andra arbetsagare i ett annat bolag? Onödigt.
Jag är inte avundsjuk på FL:s löner fast skulle gärna vara hemma lika mycket som de är men då får jag försöka bli FL istället.
…slottarna sommaren 2007 INTE hade med erat avtal att göra och att slottarna slutade när avtalet var klart var en tillfällighet?? Ok ,javisst whatever….
Ni tar verkligen en sak och kaller det nått annat… ni har ingen fackförening utan en intresseorganistion, ni maskar inte ni bara vägrar att svar i telefonen tills ni fått vad ni vill… ni säger tomaato och jag säger tomejto….
…och tycker ni jag är tjatig när det gäller denna maskning så dito…
Jag tycker du borde läsa inlägget som skrevs: 2011-01-22 10:29:02
Och sen tar du dig en liten funderare…
Hon jämför FL-löner med vad “en kapten i ett stort svensk-nordiskt flygbolag” tjänar. Är hon avundsjuk? Hon bör tänka på att just dessa piloter sänkt lön och förmåner till samma nivå som de hade redan år 1998, dessutom jobbar de nära dubbelt så mycket/effektivt.
Flygledare och piloter har olika uppgifter som båda är viktiga för flygsäkerheten. Jag som pilot kan dö både av mina och andra piloters misstag men också av flygledares och andra yrkesgruppers misstag. Detsamma gäller passagerarna.
Återstår då att flytta över flygledare från LFVs otaliga projekt till den operativa driften. För att åstadkomma detta krävs en GD som inte har ambitionen att vara världsledande inom utvecklingen av flygledning. Den situationen har vi just nu, så antingen får någon ta honom i örat och tvinga honom att tänka om, eller så måste vi byta GD.
Flygledare finns inom företaget men alltför få sitter i position och leder flygplan.
Beredskap eller jour används till viss del redan. Problemet är att det ibland inte finns någon tillgänglig flygledare som inte redan jobbar, har semester eller av ATL påbjuden veckovila.
På längre sikt behöver LFV bemanna upp ATCC Stockholm från dagens stora FL-underskott. Man har redan stoppat intaget till flygledarskolan för att spara pengar så alternativet ’utbilda fler’ finns inte.
På längre sikt löste man underskottet genom att utbilda fler FL samt flytta över resurser från andra torn i landet till Arlanda. Arlanda-tornet har idag inga problem med bemanningen.
Angående dagens situation på ATCC Stockholm kan LFV göra några saker för tillfället. På kort sikt. Få till ett nytt avtal, alt. prolongera det gamla avtalet. Vi behöver ett mer flexibelt arbetstidsavtal än ATL. Detta skulle reducera personalunderskottet något.
Som du minns så fick din väntan ett snabbt slut efter att avtalet var klart 2007. Vissa ser detta som ett bevis på att det förekom maskning. Sanningen är dock en annan.
På kort sikt löste LFV underskottet genom att införa beredskap, Dvs. en eller flera FL finns tillgängliga för att hoppa in med kort varsel. Tänker man efter lite inser man det orimliga i att man på all ledig tid, dygnet runt, utan betalning ska finnas tillgänglig på telefon för att kunna jobba.
Hur kan det vara maskning att inte svara i sin egen telefon hemma i sitt eget hus på en ledig dag??! Bara en idiot påstår något sådant.
Du tycker det är maskning då FL inte vill jobba ÖT på lediga dagar, helger etc? Du tycker att FL ska ha jour alla lediga dagar? Lätt att ha ett privatliv då. Jag tror ingen oavsett yrke vill ha en sån anställning. Problemet med förseningar är att GD och HK räknar kallt med att FL ska ställa upp på flera ÖT/månad för att klara bemanning även vid sjukdomar. LFV borde ha tillräcklig ordinarie bemanning för att klara att två FL råkar bli sjuka på samma dag utan att behöva sätta restriktioner.
…Thomas A, du erkänner att du inte svarade i telefonen när kollegernas var sjuka eller hur? Då tar jag mig friheten att kalla detta för maskning när jag fick stå flera timmar och vänta och du Thomas, får kalla det lojalitet eller vad du vill, OK?
Om ni sedan fortsätter och läser mitt inlägg före, kallat “1”, ser ni att jag faktiskt sympatiserar med er på sätt och vis, med betoning på “sätt och vis” 😉
Många piloter verkar bittra över att de fått försämrade villkor men sen blir de förbannade för att vi står upp för våra! Jag förstår inte, är det av omsorg för flygbranschen som dom tycker att vi också ska ha sämre eller är det ren avundsjuka?! Det smarta vore väl att försöka göra något själv istället för att gnälla om hur andra har det eller inte har det! Kom igen nu och visa att ni kan sätta stopp för Jan och Jan och alla dessa typer som får härja fritt i flygbranschen!
Om du dessutom såg till att era bolag tog vettigt betalt för era biljetter så ska du se att ekvationen går ihop! GÖR NÅGOT ÅT ER EGEN SAK ISTÄLLET FÖR ATT VARA SÅ BITTER!
Låt inte hela branschen bli “Rajaniserad”!
Att jobba 40 timmar som skiftarbetare utan att kompenseras för helgdagar som alla andra normala 40-timmarsarbetare är ganska jobbigt. Lägg därtill övertid så blir du ganska trött.
Oavsett så måste vi väl stå upp för våra villkor och inte lägga och på ryggen och få det som du beskriver flygande personal har fått det. Du får ju bestämma dig! O ena sidan verkar du irriterad för att Jan har lyckats med det men sen är du nöjd att vi utsätts för samma sak! Avundsjuka? Jobba istället för er egen sak!
MEN JAN! SLUTA NU! Du tror dig veta hur det var eller inte var, baserat på rykten och myter! ESSA hade under en lång period varit underbemannad när flygledarna fick nog 2007! Man hade jobbat väldigt mycket övertid och ansåg att nu får det vara nog! Vad blev resultatet? Jo, LFV såg till att det kom fler FL till ESSA! Sluta nu att sprida rykten som du inte har belägg för! Ingen mer sjukskrivning än normalt men man vägrade att svara i telefon, är det olagligt eller ens omoraliskt?!
Helene är inte facklig ordförande. Svensk flygledareförening är en ickefacklig förening som tar tillvara flygledares intressen och är ansluten till IFATCA – International Federation of Air Traffic Controllers’ Associations (www.ifatca.org)
Sist men inte minst Helena: För att få någon trovärdighet kan du inte skriva att maskningsaktioner aldrig förekommit, kom igen, sommaren 2007 stod jag varje eftermiddag nere i Europa och väntade för det var sjuka FL på ARN.
Börjar så smått tycka synd om trafikledarna med sådana sopprötter som företräder dem, ni har en facklig ordförande som vågar skriva på ett forum för flygande personal att 40 timmar i vackan är att arbeta mycket…
Först: Jan Palmér har gjort mer än någon annan i Sverige de senaste två årtiondena för att försämra villkoren för oss som flyger, nu försöker han med markpersonalen också. Två: Thomas Allard, GD för LFV går ut och FÖRSVARAR sina anställda han själv försöker försämra villkoren för?
Apart from the politics and the ‘best’ bit I would like to point out that UK Military personnel provide a fully integrated service and give service to aircraft crossing airways and for those above 24,500.
Bra skrivet! Need I say more?
Hur i h-vete kan GD påstå att vi inte maskar vid löneförhandlingarna för att få mer lön, är han helt under isen. Tänk vilken lön vi kan få om vi skulle börja maska.
Sen får man inte glömma att vi i Sverige har en integrerad trafik med militären, vilket man inte har utomlands. Flygvapnet står för en ansenlig del av belastningen på FL och den sektor FL sitter och jobbar i.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten