Svenska flygplatser chanslösa när Finnavia bygger ut
Flygtrafiken i finska Lappland växer stort. De regionala flygplatserna där lever inte bara upp under de så kallade tomteflygningarna under december månad. Allt fler har nu även reguljära linjer till europeiska storstäder: Rovaniemi – London, Kuusamo – Frankfurt, Kittilä – Paris och London. Och det är inte enbart enstaka flygningar utan kontinuerlig trafik med flera avgångar i veckan.
Kommentarer
Tillägg: Bankapacitet är i för det mesta detsamma i Sverige som i Finland. Kittilä har 2500*45m så det ligger ganska nära Storuman/Gunnarn.
Storuman/Gunnarn har tillräckligt med bankapacitet (2283 x 40m) men har “sopats undan” av ren okunnighet och ovilja. Breddning till 45m samt vändmöjlighet i banändor kan göras till en kostnad på max ca 12 milj.
Flera andra orsaker finns till saknad av flyg till Norrlands inland. Begränsningar på flygplatserna, dvs för korta banor och hinderproblem omöjliggör att större maskiner kan operera. Undantag Arvidsjaur som är en framgångssaga i sig själv. Vilhelmina, Lycksele, Hemavan med flera saknar tyvärr möjligheter idag pga begränsningar.
Nästan 600 charter-flygningar från Europa till finska Lapland bara i December (+50 jämfört med förra året).
Till: Markus. Håller med. Jag tror tyvärr Anders Carlsson blandat ihop en svensk benämning med den finska. På finska heter flygplatsen Helsinki-Vantaa men på svenska heter den Helsingfors-Vanda vilket man även kan läsa på flygplatsens egen hemsida.Ganska enkelt att hitta 😉
Finland går samma väg till mötes som Sverige. Finavia vill lämna över alla flygplatser, förutom fyra till kommunal regi. Finska flygplatsers upptagningsområde är större i o m grannlandet Ryssland.
Hade Skellefteå flygplats varit ägd av Swedavia så hade den flygplatsen inte utvecklats, utan tvärtom.
Bättre att jobba på än att jämföra. Jobbet blir bättre gjort om man tar eget snsvar och beslut gällande utvecklingen av sin flygplats.
Återigen har Anders Carlsson svårt med rättsstavning. Helsingfors-Vanda ska det vara, inte Helsingfors-Vandaa!!
Den svenska fjällen har mycket bättre utbud och förutsättningar för vinterturism än vad finska Lappland har, exakt det som står i artikeln. Trots det är det märkligt att det inte går att satsa på det. Är det för att Miljöpartiet har för stor makt i svensk politik när det gäller flygresor?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

