Svenska piloter uppmanas att reagera
Publicerad den 14 december 2009Frågan har förhandlats med Avias ledning som, efter genomförd förhandling, beslutat att fullfölja denna kompletta omläggning av sina piloters anställningsvillkor.
Föreningsstyrelsen kan under inga villkor acceptera den av Avias ledning planerade åtgärden.
Förutom det flagranta brottet mot gällande praxis på svensk pilotarbetsmarknad innebär detta också att samtliga Svenska piloters fundamentala trygghet utmanas på, ett milt sagt, ytterst provocerande sätt.
Det finns ur SPF perspektiv ett antal tunga argument till varför det som nu planeras är skadligt inte bara för det enskilda bolaget och dess piloter, utan även kan få negativa följdverkningar på såväl kunder som tredje man.
Föreningsstyrelsen kan inte se detta som annat än en ren krigsförklaring mot hela det svenska pilotkollektivet!
Hanteringen av denna fråga berör därför inte bara piloterna på Avia, utan en självklar angelägenhet för SAMTLIGA svenska piloter. SPF agerande kommer därför framledes att ske i ljuset av detta och vi kommer att bekämpa denna modell med alla till buds stående medel.
Vi har under sammanträdet tillsatt en arbetsgrupp som, förutom att aktivt stötta Avia-sektionens styrelse, även kommer att definiera en handlingsplan som har till syfte att förhindra det som nu planeras.
SPF åtgärder och krav kommer med största sannolikhet heller inte stanna vid detta bolag eftersom det finns, med Flygarbetsgivarnas historiska agerande i betraktning, anledning att tro att även andra bolag kan komma att beröras av en liknande hantering.
Arbetsgruppen består av ledmöter från flera olika sektioner, juridiskt sakkunnig samt representanter från Flygsäkerhetskommittén.
Vi kan heller inte annat än förvånas över den passivitet som Transportstyrelsen uppvisar i denna fråga.
Föreningsstyrelsen uppfattning är att det är Transportstyrelsens skyldighet att noga övervaka och värdera alla händelser i ett flygbolag som kan ha flygsäkerhetsmässig påverkan, något som vi menar man underlåtit att göra i detta fall, och kommer nu att i detalj utvärdera Transportstyrelsens agerande som en del i den handlingsplan som upprättas.
Då detta, ur vår synvinkel, kan vara startskottet på ett agerande från flera Svenska Flygarbetsgivare vill vi uppmana samtliga Svenska piloter att noga följa med och uppdatera sig kring utvecklingen i Avia säger SPF.
Föreningsstyrelsen förutsätter att alla piloter delar vår syn på att detta är ett angrepp på en anställningsmodell som existerat under mycket lång tid. Denna modell har skapat stabilitet på Pilotarbetsmarknaden, något som inte kommer att vara fallet om man fortsätter med att
Vi känner också stor tillförsikt i att en enad pilotkår kommer att lyckas med en uttalad och mycket definierad målsättning och kommer självklart att lämna löpande information kring hur denna sak framskrider avslutar SPF.
Kommentarer
Det har prövats i USA med att leasa in personal när det behövs. Detta är ingen lyckad lösning på många sätt. Det som kommer kännas för bolag som använder detta som en “lyckad” lösning på personalkostnader kommer sätta sig bredvid pallen den dag det blir en bättre konjuktur. Platt fall på rumpan och bolaget kommer då inte kunna producera stolar till samma låga pris… Behöver inte vara ekonom för att förstå detta..
Det som kommer att bli positivt är när Transport inför “körkort” för flygbolagsägare och VD. Som det är nu så finns alltför många rötägg som vill tjäna snabba pengar och skadar branschen. Eller hur Erik?
Hade varit glad för några positiva inputs gällande flygbranchen!
Någon????
En som har hoppet kvar, iallafall lite.
Hej, är det du Lars-Åke Bertilsson?
Kommer inte att flyga med Avia när de behandlar piloter och flygsäkerheten på detta vis inte ens gratis nästa steg indragning av underhåll på fpl. ?
Bra förslag Erik och du får söka TS och införa det. Hälsa Lusasken!
Vällomna att bli blåsta igen.
Strejkat sönder bolaget!!! Det säger ganska mycket om din inställning med tanke på att övrig personal förutom piloter motsvarar större delen av företaget. Egoism kallas det! Gör någonting annat om det är så illa. Kassan på Coop kanske?
Förmodligen kommer skattmasen att stoppa det här upplägget.
Håller med Aviator nedan..det är alla dem som betalar för att jobba som sabbar för alla andra. Sluta med det !!!
Piloterna på Avia skulle ha strejkat sönder bolaget redan i början på 90-talet.
Sedan dess har svenska pilotlöner/anställningsförhållanden kraftigt försämrats i förhållande till våra kolleger i Europa.
Det är dax att statuera exempel och visa hur det går när man försöker manipulera piloter. Strejka AVIA i sank !! NU !!
Är detta förhandlat och klart? AD?
Acceptera inte den här skiten. Det är början till slutet för piloterna i Sverige.
Nog är det tråkigt när anställda får försämrade villkor, men vad ligger bakom allt detta elände? Folk betalar typerating, linetraining mm, kort sagt gör allt & lite till för att komma in i branschen samtidigt som hundratals piloter sägs upp! Cash is king!
Nu är ju inte SPF ansvariga för kabinen, de har ett eget fack. Principiellt håller jag ändå med dig, vi borde, på något sätt, ta bättre hand om varandra. I och med att man jobbar som en crew dvs piloter + kabin skulle vi kanske ha samma fack. Jag tror vi skulle bli starkare då.
1 /3 Tycka vad man vill… men för att bli pilot måste man klara en psykologisk lämplighetsprövning för att ens få börja i yrket, sedan testas man var sjätte månad för att få behålla sitt jobb (på yrkesmässiga grunder) Behörigheten ifrågasätts även den av luftfartsmyndigheten och prövas engång per år forts…
2(3) forts Skulle det finnas ett motsvarande lämplighetskrav med licens för att få äga flygbolag och där rätten att få fortsätta sin verksamhet kontinuerligt ifrågasattes av myndigheterna (som är fallet för piloterna) så skulle branschen vara betydligt sundare än i dag. I dag räcker det med att ha pengar för att äga flygbolag, har man det kan man bete sig hur som helst. forts…
Inhyrda värdinnor från Proffice eller inhyrda värdinnor från Vilnius är inget SPF höjer på ögonbrynen för. Det är klart, det är ju en annan personalkategori….
Nu förväntar ni att dom ska stå bakom er?
2(3) forts Skulle det finnas ett motsvarande lämplighetskrav med licens för att få äga flygbolag och där rätten att få fortsätta sin verksamhet kontinuerligt ifrågasattes av myndigheterna (som är fallet för piloterna) så skulle branschen vara betydligt sundare än i dag. I dag räcker det med att ha pengar för att äga flygbolag, har man det kan man bete sig hur som helst. forts…
3(3) forts… (Skyways ägarfamilj är ett tråkigt men tydligt exempel på detta) Jag hoppas verkligen att våra folkvalda snarast inför lämplighetskrav för att få vara aktiv ägare av privata bolag Det finns i dag inga som helst lämplighetskrav på ägarna i ett privat flygbolag och det är följderna av detta som vi nu bevittnar.
Inför lämplighetskrav nu (de krav som finns på AOC räcker inte)
är att vi, oavsett vad vi tycker om varandra, sluter oss samman. De enda som vinner på att vi bråkar är arbetsgivare som Sahlénfamiljen och andra oseriösa aktörer på alla marknader, även de utanför flygbranschen.
Jag kan inte hålla med om detta påstående, däremot håller vi oss till de arbetstidsregler och lagar som finns. Notera även att arbetstidslagen har 40 timmar som gräns för ordinarie arbetstid. Så jobbar alla utom piloter som kan jobba upp till 60 timmar på en vecka. Under en månad är det ok att snitta 47.5 timmar per vecka. Snacka om att gå tillbaka till sämre tider.
Det som står om att Skyways piloter bara flyger 9 timmar i veckan vet jag inte om det stämmer, men om det vore så är det inte deras fel utan bolaget som inte utnyttjar dom mer, de flesta pilot avtal som ligger i sverige ger arbetsgivaren möjlighet att utnyttja piloterna 45-50 timmar i veckan UTAN övertids ersättning..
Probelmet med Svenska piloter är väl inte att de är så dyra. Det är snarare att de är slöa!
…om dom varit billigare än svenska piloter hade man nog det, faktum är att man tjänar i många fall bättre på bolag som ligger österut än man gör i Sverige…
Vi kan ta ner allt till Indisk lönenivå. Vi börjar med att lägga ATC i Delhi, det skulle fungera rent tekniskt, så kan vi ta in billig arbetskraft från öst som ersätter de Svenska piloterna, Alla fabriker kan ligga på andra sidan Östersjön, vad mer?
Det är lite sorgligt att läsa inlägg om er som uppenbarligen inte tycker om oss som är piloter. Den åsikten är fri och jag ligger inte sömnlös över den. Det som är sorgligt är den standardmässigt svenska inställningen. Ungefär såhär: “Jag är missnöjd med mitt jobb, jag har hört att vissa (i det här fallet piloter) aldrig jobbar och har jättehög lön. Det viktigaste för mig är inte att få det bättre själv utan att göra det sämre för andra”
Det är ju konstigt att så många är beredda att offra så mycket pengar och tid för att utbilda sig till pilot, när villkoren på arbetsmarknaden är så jävliga. De villkorsförändringar som drabbar piloterna är inget unikt, det är mångsa yrkeskategorier som drabbats av liknande försämringar i avtal och villkor.
Glöm inte att JZ inte längre har egen trafik, de producerar trafiken åt Skyways AB som säljer biljetter och sköter marknadsföringen. Om de strejkar hejvilt, kommer Skyways antagligen hitta en annan operatör som kan producera trafiken.
Faktum kvarstår, situationen för oss flygande är skit.
Så även om du hatar piloter så måste du inse att om man får göra såhär mot skyways piloterna blir det prejudicerande och man kan och komer att göra såhär inom din bransch också.(skriv gärna vad det är)
Först: En busschaufför tjänar i de flesta fall bättre än styrmän i det här landet
För det andra: En busschaufför får inte jobba lika länge som en pilot enligt vilotids bestämmelserna.
För det tredje: Man har visst karensdagar som pilot och TS reglerar INTE sådant
Sist: Detta utspel från SPF har inget med löner eller andra förmåner att göra, det har att göra med anställnings trygghet.
Skyways får väl strejka. Det är ju deras jobb det gäller. Vad tvekar de för?
Om SPF tar ut samtliga piloter i strej är det godnatt för SAS, vilket kommer att innebära flera hundra arbetslösa piloter i Sverige. Är det en bra lösning?
Jag tycker SPF ska ta ut samtliga svenska piloter i strejk med start 20 december och hålla den igång till 13 dagshelgen. Då får vi se hur det går för de gnidna råttorna på kontoren. Man kan ju alltid se det som en miljöinsats till världen från alla oss “busschafförer”.
Tyvärr Skyways, jag är inte full. Försöker se detta ur en rättvise synpunkt på arbetsmarknaden. Se på senioritetslistan, det förlegade gamla systemet: Om Ericsson lägger ner i Gävle får Gävle personalen gå. Om ett flygbolag lägger ner en bas så ska hela himlen rivas upp och både tredje och fjärde part drabbas. Modernt?
Varför jämför du med busschaufför? Du får nog byta forum. Vi orkar inte ta allting från början, men sätt dig i en simulator och provflyg lite, så sätter vi piloter oss i en buss så ser vi vem som kommer hem levande. Du måste ha varit full när du skrev kommentaren.
Piloterna har drivit detta i botten! Titta på SPF:s lobbying mot TS gällande trötthet. Piloter anser sig ha rätten att stanna hemma utan sjukavdrag för att dom är “unfit”. Antingen kan man jobba eller inte. Är man pilot med en ska detta däremot inte gälla utan man ska få extra ledigt för att man är trött. Vad tror ni en busschaufför har för valmöjlighet när han känner sig för trött för att ta ut sin buss i stressig innerstads trafik? Gratis ledighet för att han är “unfit”? Inte troligt!
Vad säger transportstyrelsen ?
Vad tänker pilotföreningarna göra
TV 4 borded ordna debatt med alla inblandade !
Tyvärr har SPF och piloterna förstört för oss andra i branchen. Den egostiska pilotkåren har alltid roffat åt sig och aldrig tagit hänsyn till något annat än kortsiktig vinning för piloterna. Ni har dödat Svenskt flyg! Precis som sjöfart, varv & textil dött i Sverge så kommer flyget nu dö ut. Och de har vi SPF att tacka för!!
Min lösning till det hela är att utbilda färre piloter så att det blir brist på piloter då kan man öka lönerna som det är nu när var och varannan människa är pilot så finns det ju ingen anledning till att ha trötta gnälliga gamlingar med topplöner där fram när man kan anställa en jobbsugen färsking nästan gratis.
Har jobbat inom flyget sedan början av 80 talet och varit med om utförsäljningar och nedläggningar och verkligen känt piloternas stöd när det krisat för andra grupper i flyget så det är klart att vi alla ställer upp för dom stackars piloterna nu.
Du Calle, har du talat om för skattemyndigheterna att lönen är hög och skattefri?? They are coming to take you away, ha, oho!!
Det är egentligen bara en personlig vendetta mot pilotkåren i fd. Skyways.
Egna tillkortakommanden från minstingen i ägarfamiljen har fått honom att reagerar med reptilhjärnan, kosta vad det kosta vill. Det har ingenting att göra med företagsekonomi. det är bara primitiva hämndbehov som har styrt honom i den här situationen
Detta som har hänt med Skyways numera Avia, kom inte som en överraskning. SPF bär på halva skulden av uppsägningarna. De skulle ha låtit pensionera alla 60plusarna. Det är de som har högsta lönerna. Jag förstår inte varför fortsätta jobba när man har chansen att gå i pension och låta “yngre” piloter fortsätta. Det skulle ha varit SPF´s prio 1 att göra en sådan deal med Ägaren.
Stå på er, det ljusnar någon gång.
Agerandet från SPF är viktigt och ett skäl för en enad insats. Gamla Sahlén har visat sitt rätta jag-igen. Tidigare lämnade han oss i olika länder när han gjorde tidernas största rederikonkurs i Sverige. 20 mille tog han ur Skyways i somras. Snacka om en fiskarson som kan dra ut filén ur fisken och sedan sälja den för fullpris. Svinaktigt beteende men hade någon väntat något annat från denna fisförnämda herre med krokig ryggslut? Dessa omoraliska banditer – de skall kölhalas!
Det tragiska med SPF är väl att de drar in minst 12-15 miljoner per år i medlemsavgifter och avgifter från flygbolagen för upprätthållande av kollektivavtal. Men det finns ingen strejkkassa när musklerna behövs. Vart tar pengarna vägen?
Lägg ner SPF och facket. Det är de som ha gjort det sämre för piloterna i sverige. Vakna!!!!
Ett Sverige som prioriterar säkerhet och värnar om den svenska arbetskraften istället för att hyra in arbetskraft utifrån. Vi piloter måste stå enade och inte falla för de enkla trick och frestelser företagen lockar med för att rädda sig själv kortsiktigt! Om piloter och SPF hjälper varandra kommer vi lyckas med att rensa ut rötäggen som försöker förstöra det som tidigare generationer har byggtupp!!!
Kan inte annat än bli lite frågande… När vi i kabin på Primera har ifrågasatt våra villkor har vi inget större stöd av piloterna. När det nu har blivit en pilotfråga så finns tydligen engagemanget. Lustigt… Eller…
Vakna alla halvsovande och rädda piloter! Det är mer go i kabin!
Ägarna svenska staten och Wallenberg passiva när SAS tappar pengar. Star Alliance tar över fd SAS marknader. SAS har ej sänkt sin stolskostnad trots SAS Core.
SPF agerar känslomässigt liknande ett skrå som enbart bevakar egna rättigheter.
Utländska flygbolag med lägre stolskostnad expanderar i Sverige.
Dags för samarbete kring nya affärsmodeller om våra barn och barnbarn ska kunna få jobb i svensk flygindustri.
Det finns redan piloter som är anställda på kontrakt och flyger i Sverige tex Primera Air/Solresor. Lönen är hög och skattefri och det verkar dessa piloter vara tillfreds med !
Om det är på norwegian.se du jobbar är du också ansluten till SPF så om det blir strejk så blir du också uttagen, om du är en svartfot och inte med så kan du ju jobba kvar och bli polare med cheferna för några pilot polare i sverige lär du inte ha kvar…
Johan! Det som är fallet är att vi som är nyutbildade piloter har alldeles för låga löner medan de som säger sig företräda oss i SPFs styrelser är gamla piloter med höga löner. Höga löner som vi offras för att försvara. Lika lön för lika arbete säger jag!
De svenska flygbolagens piloter har grävt sin egen grav. Jobbar man som jag på ett lågprisbolag har man lägre lön men också ett bolag som kommer att finnas kvar i många, många år till. Men det är ju bara att tacka och ta emot när SPF vill ge ankaret de är fastbundna vid en extra skjuts mot botten. Då kan vi gå in där de gamla bolagen faller ihop….
Martin, din tokstolle. Har du också gått på den där enkla om det högavlönade pilotyrket?
Jag har lån upp över öronen och har jobbat som pilot i två år. Vilket av dessa år menar du att jag har varit överbetald?
Varför ska inte jag, liksom vilken annan arbetare som helst, vara berättigad till ett kollektivavtal som ger mig en smula framtidsförsäkring?
Vad har du för kunskap när du påstår att piloter har för höga löner. Pilotyrket kräver dyr utbildning och ett stort risktagande när du inte vet om du kommer att få jobb efter avslutade studier. Pilot är en yrkesutbildning och kan inte jämföras med att läsa till ekonom eller jurist mm. där du kan söka på en bredare arbetsmarknad.
Om girighet vekligen var en döds synd skulle flygbolags direktörerna legat i graven sen länge…
Det tycker jag oxå. Jobbar på teknik sidan och kan hjälpa till att grounda lite plan under jul. Vi är också utsatta för alla girighetens monster. Nu går vi alla ihop och säger nej, nu är det nog och gör revolution på svenska flygmarknaden och får slut på slaveriet. Kanske dags att regeringen gör det billigare att anställa.
Vi i pilot kretsar har aldrig bivlit tillfrågade om några sympati åtgärder, har heller ej hört att någon strejkat mot företagsledningar som dessa… om detta bottnar i någon missriktad svartsjuka mot piloter så tycker jag att du aka bli en själv, finns många flygskolor som gärna utbildar dig, allt du behöver är ett lån på 800.000 sek och sen fårdu en ingångslön på 20.000, om du har tur…
Kan inte ni piloter komma ned på jorden och inse att ni varit överbetalda under alla år!? Varför inte byta jobb om det ej passar? Det kommer inte bli pilotbrist.
hade varit så osvenskt! Tänk om vi bara ställde alla plan under julhelgen, hade varit hur grymt som helst. UPP TILL KAMP!!!
Intressant! Nu när det är piloter inblandade är det som om hela världen rasar samman. Vi skall alla stå enade på barrikaderna och ropa NEJ! När övriga personalgruper råkat ut för liknande händelser, vilket inte alls är ovanligt, har det aldrig noterats att pilotorganisationer reagerat över det. I detta läge är alla tydligen kollegor men det gäller bara en väg verkar det som.
Egoism kallas det!
Detta är en attack på ALLA som har kollektiv avtal i Sverige, inte bara på piloterna, självklart ska vi som flyger ställa upp men vi borde backas upp av ALLA fackföreningar i Sverige med sympati åtgärder, UPP TILL KAMP!!!
Jag vill säga klart och tydligt att detta är Primera Airs fel i allra högsta grad.
Vi piloter på Primera Air är anställda via Flight Crew Seloutions även kallat FCS.
Ingen av mina kollegor vågar utmana företaget mot detta utan vi sitter tysta som höns därframme. Svenskt flyg är på väg ned för och det går fort, bästa att se sig om för nått annat här i livet.
nextjets fel…
Men kan någon förklara vad som är flygsäkerhetsmässight illa i detta? Piloterna blir väl tränade på samma sätt ändå via TRTO?
Varför inte lyfta frågan upp till TS? Med hänsyn till hur dessa piloter behandlas och påverkas i sitt dagliga liv av detta, hur ska de kunna undvika att vara unfit for flight? Myndigheten måste sätta stopp för detta! Ge SPF en skarp protest med kravet att SPF ska uppvakta TS ifrågan och det skall ut i media om riskerna och följder. Tar TS sitt ansvar blir det på samma vilkor för alla bolag. Vilket mer land tillåter detta upplägg för piloterna? Säkerhet först!
Svenskt flyg håller på att ruttna.
Jag skyller på Sossarna.
Det är deras fel.
Tack för ordet.
Jag förutsätter att deras flygmaskiner kommer att stå från dag nr. 1. Om piloterna på Avia går med att låta sig överföras till det nya bolaget så skjuter de sig själva och oss andra i foten.
Min egna erfarenhet är tyvärr att SPF står handlingslösa. Så det är nu upp till Avia’s piloter att visa musklerna på egen hand.
Instämmer fullt med föregående inlägg!!!
Kan bara beklaga att detta är framtiden för alla giriga företagsledare som bara tänker på sin egen plånbok.
SPF ,sätt ner foten och sympati strejka hela flygbranschen. Mer stake från dom anställda för sina rättigheter. Tänk om detta skulle hända i tex frankrike. Hela landet skulle stanna direkt pga strejker. Heja Frankrike. Detta får man känna på varje sommar när flygledarna strejkar. Det är dags att säga ifrån, från oss alla i flygbranschen. Den börjar ruttna bort !!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten