
Svenskt ambulansflyg testflyger sin första Pilatus PC-24

Kommentarer
JL, TS håller inte reda på var alla flygplan landar. Ambulansflyget är ingen reguljär trafik. Man kan mycket väl nyttja annat än asfalt flygplatser men det blir i undantagsfall om behov finns och vädret är VFR. Enligt vanliga regler är det tillåtet landa på gräsfält. Även reguljär trafik flög tidigare på gräsfält med DC3 i Sverige.
PC-24, om den ens kommer i bruk hos KSA, kommer inte att användas på gräsfält i Sverige. Den typen av operation skulle leda till alltför mycket nervositet på TS.
Operatören skulle dessutom aldrig kunna säkerställa någon form av säkerhet/regularitet på dessa underlag. Ambulansflyg följer ej några speciella paragrafer utan är underordnat vanliga regler.
The PC-24 has been engineered to be “off-road” compatible from the beginning. Its outstanding short-field performance – even on unpaved runways – opens up an incredible level of mobility.
Now let’s look at the number of runways around the world that offer a length of at least 2,930 feet (893 m) but feature unpaved surfaces – like grass or gravel. The number is almost 20,000! So with the PC-24, you will have access to almost 100 % more airports around the world.
Gräsfält kommersiellt i Easa, kommer aldrig att hända i Sverige. Man flyger inte ens pc12 på gräs kommersiellt i Sverige. Om vem som ska flyga? Ja upphandling nr 2 av operatör avbröts utan förklaring. Många frågor ingen som svarar på ksa, försök själva….
Det står ju i artikeln vem som ska flyga . Kul med ett jetflygplan som kan nyttja gräsfält.
Vem skall flyga dem?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten