
Svenskt ambulansflyg testflyger sin första Pilatus PC-24
Publicerad den 29 juli 2020
Kommentarer
JL, TS håller inte reda på var alla flygplan landar. Ambulansflyget är ingen reguljär trafik. Man kan mycket väl nyttja annat än asfalt flygplatser men det blir i undantagsfall om behov finns och vädret är VFR. Enligt vanliga regler är det tillåtet landa på gräsfält. Även reguljär trafik flög tidigare på gräsfält med DC3 i Sverige.
PC-24, om den ens kommer i bruk hos KSA, kommer inte att användas på gräsfält i Sverige. Den typen av operation skulle leda till alltför mycket nervositet på TS.
Operatören skulle dessutom aldrig kunna säkerställa någon form av säkerhet/regularitet på dessa underlag. Ambulansflyg följer ej några speciella paragrafer utan är underordnat vanliga regler.
The PC-24 has been engineered to be “off-road” compatible from the beginning. Its outstanding short-field performance – even on unpaved runways – opens up an incredible level of mobility.
Now let’s look at the number of runways around the world that offer a length of at least 2,930 feet (893 m) but feature unpaved surfaces – like grass or gravel. The number is almost 20,000! So with the PC-24, you will have access to almost 100 % more airports around the world.
Gräsfält kommersiellt i Easa, kommer aldrig att hända i Sverige. Man flyger inte ens pc12 på gräs kommersiellt i Sverige. Om vem som ska flyga? Ja upphandling nr 2 av operatör avbröts utan förklaring. Många frågor ingen som svarar på ksa, försök själva….
Det står ju i artikeln vem som ska flyga . Kul med ett jetflygplan som kan nyttja gräsfält.
Vem skall flyga dem?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten