Featured article image

Svenskt ambulansflyg testflyger sin första Pilatus PC-24

Publicerad den 29 juli 2020
Kommentarer
Den första av sex Pilatus PC-24 har nu provflugits från Pilatus testflygplats Buoch i Schweiz. Flygplanet är målat i blått och gult och märkt med Svenskt ambulansflyg.
Svenskt ambulansflyg

Svenskt ambulansflyg
 
Svenskt ambulansflyg (KSA) beställde i augusti 2019 sex specialutrustade affärsjetflygplan av den schweiziiska flygplanstillverkaren Pilatus. Flygplansmodellen PC-24 används sedan tidigare som ambulansflyg av Royal doctors i Australien och av North Slope Borough Search and Rescue Department i USA.
De sex flygplanen ska vara i bruk 2021. De levereras med specialanpassad medicinsk inredning i kabinen och har plats för tre liggande patienter och fyra sittande passagerare. Kabinen kan snabbt och enkelt byggas om så att vårdpersonalen kan genomföra IVA-, kuvös- och ECMO transporter.
Beredskapsbaser ska etableras i Umeå, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter. Två flygplan baseras tillsammans med flygoperativ, medicinsk och teknisk personal på varje bas. Samtliga baser har dygnet runt beredskap och 30 minuters aktiveringstid. Man beräknar att de sex flygplanen kommer att flyga ca 6000 timmar per år.
Svenskt ambulansflyg är ett svenskt kommunalförbund under uppbyggnad, som har samtliga 21 regioner som medlemmar och som har till uppgift att organisera och driva ambulansflyg i Sverige. En central för flygkoordinering ska byggas upp på Norrlands universitetssjukhus i Umeå.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Egon
2020-08-03 08:11

JL, TS håller inte reda på var alla flygplan landar. Ambulansflyget är ingen reguljär trafik. Man kan mycket väl nyttja annat än asfalt flygplatser men det blir i undantagsfall om behov finns och vädret är VFR. Enligt vanliga regler är det tillåtet landa på gräsfält. Även reguljär trafik flög tidigare på gräsfält med DC3 i Sverige.

JL
2020-07-31 19:43

PC-24, om den ens kommer i bruk hos KSA, kommer inte att användas på gräsfält i Sverige. Den typen av operation skulle leda till alltför mycket nervositet på TS.

Operatören skulle dessutom aldrig kunna säkerställa någon form av säkerhet/regularitet på dessa underlag. Ambulansflyg följer ej några speciella paragrafer utan är underordnat vanliga regler.

Egon
2020-07-31 12:03

The PC-24 has been engineered to be “off-road” compatible from the beginning. Its outstanding short-field performance – even on unpaved runways – opens up an incredible level of mobility.
Now let’s look at the number of runways around the world that offer a length of at least 2,930 feet (893 m) but feature unpaved surfaces – like grass or gravel. The number is almost 20,000! So with the PC-24, you will have access to almost 100 % more airports around the world.

Medevac
2020-07-30 18:20

Gräsfält kommersiellt i Easa, kommer aldrig att hända i Sverige. Man flyger inte ens pc12 på gräs kommersiellt i Sverige. Om vem som ska flyga? Ja upphandling nr 2 av operatör avbröts utan förklaring. Många frågor ingen som svarar på ksa, försök själva….

GVR
2020-07-30 16:01

Det står ju i artikeln vem som ska flyga . Kul med ett jetflygplan som kan nyttja gräsfält.

SoFlyg
2020-07-29 15:28

Vem skall flyga dem?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten