Svenskt företag fixar flygplans fuktproblem
Publicerad den 20 augusti 2004Det svenska industriföretaget CTT Systems AB utvecklar system som på olika sätt förbättrar flygets miljö. Dels installerar de system i äldre och nya flygplan som eliminerar kondensvatten vid skalplåten. Detta reducerar flygplanets vikt under flygning, något som leder till lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. På en medelstor jet kan kondensvattnet motsvara vikten av mellan 5 och 10 passagerare! Mindre kondensvatten minskar även underhållet och risken för tekniska fel.
Men även om kondensen är ett problem som kan elimineras så behöver luften fuktighet för att passagerarna skall må bra under längre flygningar. Även detta kan CTT åtgärda med sina svenskutvecklade system. Nyligen kapade man åt sig en order från Europas största industriprojekt Airbus A380 för att reglera luftens fuktighet i vilutrymmen för besättningar.
Bilden CTT kvalitetschef Maria Wester och marknadschefen Ulf Liljenberg.
CTT Systems AB har erhållit en order på tre befuktare till Airbus nya superjumbo A380. Befuktarna kommer att höja den relativa fuktigheten i Cockpit-besättningens viloutrymmen till 25% relativ fuktighet, vilket är en nivå som är mer hälsosam och behaglig än nuvarande nivåer på mellan 5 och 10%.
CTT Systems AB har också erhållit en order på ett Zonal Drying system till ett det mindre jetflygplanet CRJ-200 flygplan som skall opereras av Adria Airways i Slovenien. Ägare av flygplanet och beställare av systemet är ett stort flygleasingbolag.
– Dagens A380 order är den första seriebeställningen kopplat till avtalet med AOA Gauting och Airbus som tecknades för ett år sedan, avseende utveckling av befuktningssystem för besättningarnas vilutrymmen i Airbus A380 flygplan. Airbus A380 är det mest prestigefyllda projektet inom flygvärlden och Airbus har idag beställningar på närmare 130 flygplan, säger Torbjörn Johansson, VD för CTT Systems. – Då Airbus A380 kommer att flygas på väldigt långa distanser tror vi att i princip alla flygbolag kommer att installera befuktningssystem för besättningens vilutrymmen, fortsätter Torbjörn Johansson.
– Adria Airways i Slovenien har sedan tidigare installerat CTT Zonal Drying system i sina övriga CRJ-200 flygplan. Denna tilläggsorder visar att Adria Airways högt värderar de operationella fördelar som vårt system ger, säger Torbjörn Johansson,
Bilden: En CRJ från British Airways
Genom att eliminera kondensation i flygplanet kommer – enligt CTT- både de operationella och underhållsmässiga kostnaderna att minskas på grund av:
– Lägre bränsleförbrukning (flygplanets vikt minskar genom borttagande av ackumulerat vatten),
– Förbättrad driftsekonomi och driftssäkerhet (färre elektriska fel och mindre korrosion),
– Förbättrad isoleringsprestanda (kondensvattnet förstör isoleringen),
Dessutom, säkerställs eller höjs flygplanets restvärde då inverkan av korrosion på flygplanet över åren blir minimal vilket är av stort värde för flygplanets ägare. Den minskade bränsleförbrukningen medför också mindre utsläpp vilket är gynnsamt för miljön.
Fakta CTT Systems AB (publ). Det är ett teknikbolag som verkar inom flygbranschen. Företagets affärsidé är att åtgärda de två fuktproblem som idag existerar i kommersiella flygplan, dels eliminera uppkomsten av kondensation mellan kabin och flygplanets ytterskal och dels erbjuda en förhöjd komfort i kabinen genom att höja fuktnivån.
CTT: s produkter, Zonal Drying system och Cair system skapar förutsättningar för en förbättrad lönsamhet och flygsäkerhet samt erbjuder en avsevärt förbättrad komfort för passagerare och kabinpersonal. CTT säljer dessa system till flygplanstillverkarna för installation under produktion av flygplanen och till flygbolagen för befintlig flygplansflotta. Företaget har sitt säte i Nyköping och är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista.
Bland CTT:s kunder finns: Lufthansa, KLM, Swiss, Austrian, Sterling, Icelandair, Air Berlin, Transavia, Martinair.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten