Thomas Sjölander får kommentarer

Publicerad den 22 februari 2007
Kommentarer

Jan Palmér (bilden), styrelseledamot i Skyways och Jan Rencke, ordf i Föreningen Sverigeturism har inkommit med synpunkter på debattartikeln av Thomas Sjölander, Nya Norrköping.

Jan Palmér, styrelseledamot Skyways:

Skyways kan naturligtvis inte acceptera att stöd ges till Cimber Air, eftersom det inte blir konkurrens på lika villkor vid Norrköpings flygplats.

Om Norrköpings kommun och Marknadsföringsbolaget hade valt att spela med öppna kort och visa innehållet i avtalet hade en öppen prövning kunnat ske av kommunens åtaganden. Istället har kommunen valt att hittills hemlighålla avtalet både för Skyways och den Europeiska kommissionen.

I Kristianstad har det kommunala flygplatsbolaget tecknat ett motsvarande avtal. Tingsrätten bedömde att avtalet snedvrider konkurrensen och bolaget dömdes att upphöra med subventionerna.


Det viktiga är att det handlar om offentliga medel. Om dessa pengar sedan slussas genom ett bolag som till hälften är ägt av Norrköpings kommun och till hälften av privata ägare är av mindre betydelse.


Det är rätt att domstolen inte har tagit ställning till om upphandlingen har skett i strid mot Lagen om Offentlig Upphandling(LOU). Den frågan har redan tidigare avgjorts av Kammarrätten till Skyways fördel.


 Jan Palmér


Jan Rencke, ordf Föreningen Sverigeturism:



Marknadsföringsbolaget Nya Norrköpings VD verkar inte riktigt ha förstått den juridiska materien i detta mål. Jan RenckeFrågan om hur de ägs är fullständigt ovidkommande. Det avgörande är om de får pengar från kommunen och hur dessa används. Flygtorgets referat är helt korrekt.


Bilden: Jan Rencke, foto Birgitta Forsberg-Rosén


Tingsrätten har beslutat att den är behörig att behandla Skyways talan rörande brott mot artikel 88(3) i EG-fördraget. Något annat hade de heller inte kunnat besluta, eftersom det finns en gammal HD-dom om allmän domstol för sådana mål där ingen särskild domstol pekats ut i lag. Artikel 88(3) har vassa tänder.

Alla stöd är olagliga om de inte först godkänts av EU-kommissionen, helt oberoende av om de är förenliga eller oförenliga med EG-fördraget. Kommunen har tydligen nu anmält sitt stöd till marknadsbolaget till regeringen för vidare befordran till EU-kommissionen. Men det har betalats ut pengar innan godkännandet kom.


Det var nära ögat redan i den förberedande delen av detta mål. Om Skyways hade ställt upp med en bättre garanti än borgen från det egna moderbolaget, till exempel en bankgaranti, så hade tingsrätten säkerligen gått med på ett interimistiskt förbud.


Om det inte redan är gjort, så lär väl Skyways advokat inte missa att höra av sig med ett klagomål till kommissionen, som kommer att få ta sig en rejäl funderare på detta. Under tiden lever marknadsföringsbolaget farligt. Tingsrätten har makt att utfärda ett finansieringsförbud eller t.o.m. krav på återbetalning av anslaget till marknadsbolaget i väntan på EU-kommissionen som vilja ha minst ett och ett halvt år på sig.


Jan Rencke

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten