Toni granskar resebranschen i Tyskland!

Publicerad den 16 juni 2005
Kommentarer

Efter att kartellmyndigheten slagit till mot en rad flygbolag och större researrangörer är TUI- dottern Hapagfly  först ut med att ge resebyråerna en förlängd frist. Även i fortsättningen kommer man att betala en ersättning till resebyråerna. Den 14:e juni slog kartellmyndigheten till mot ett 10 tal flygbolag och researrangörer i Tyskland (se tidigare krönika). Samtliga gick omedelbart ut och bestred en gemensam uppgörelse.

Samtliga informationschefer hos de rese- och flygbolag som haft besök av kartellmyndigheten  kunde samstämmigt meddela pressen att det inte finns någon överenskommelse bolagen emellan om att ta bort provisionen från den 1 november detta år. Hur det kommer sig att samtliga bolag valt att säga upp gällande avtal till samma datum, på den frågan fanns dock inget svar.

EasyjetNu har alltså TUI-dottern Hapagfly – som är ett lågprisflygbolag – reagerat. Idag den 16:juni, dvs två dagar efter razzian, ändrar man nu på beslutet och låter resebyråerna få behålla en – visserligen förändrat men ändå –  ersättning för varje försåld biljett. Bolaget är knappt två år gammalt och TUI koncernens svar på Ryanairs och easyJets smått fantastiska utveckling på den tyska marknaden.


Hapagfly erbjöd – till skillnad från andra lågprisflygbolag – agentprovision på 10 till 11% för varje biljett. Det var sannolikt mest med tanke på att TUI har tusentals agenter på den tyska marknaden och man hoppades att koncernens resebyråer därigenom skulle boka Hapagfly framför andra flygbolag. Det blev inte så.


TUIs koncernchef lovade aktieägarna att Hapagfly skulle gå med vinst året 2004, det blev inte heller så. Utlovade prognoser missades och lågprisbolagets förluster är så betydande att flyganalytiker som företräder stora aktieägarintressen sågade TUI-chefens argument om höga bränslekostnader som orsak till förlusten.


Air BerlinDet är uppenbart att TUI har med ett finger i allt vad som sker på resemarknaden i Tyskland. Nästan lika uppenbart är att TUI gjort ett samarbetsavtal med bolag som Air Berlin och Germania som tillsammans med Hapagfly hotade flygplatsen Hannover samt delstaten att om easyJet får landningstillstånd så flyttar övriga bolag från Hannover flygplats. (se tidigare artikel). TUI la på ett kol och hotade med att flytta hela operationen med underhåll och ca 500 medarbetare till Hamburgs flygplats. Detta var väl om något är ett medvetet kartell-liknande agerande.


När man nu, endast två dagar efter razzian, från Hapagflys sida slingrar sig genom att ge resebyråerna en ny uppgörelse blir man konfunderad. Där erbjuder man – take it or leave it – 7.50 euro i ersättning efter den sista oktober för varje enkelsträcka inom Europa. På långsträckorna ger man12 euro i ersättning, alltså långt bättre än 0 ersättning.
Samtidigt meddelar Hapagfly att detta erbjudande skall gälla till sista oktober 2006 för att resebyråerna fram till dess finner ut  andra ersättningsformer. Klart är att TUI därmed försöker komma undan kartellmyndigheten. Klart är också att Air Berlin nu påstår att man aldrig ville ta bort ersättningen utan ville diskutera en ny nivå.


Dagens briljanta chefer förnekar sig aldrig. Först ingår man något som alla kan se är en överenskommelse bolagen emellan, det gäller ju att minska kostnader utan att därmed tappa marknadsandelar. Inget ligger då närmare än att man talar med sina kollegor, och bortser från att det strider mot kartellagen. Låt se vad som kommer att ske kommande vecka efter att kartellmyndigheten börjat nysta i trådarna. Det finns många av de drabbade som gärna hjälper till.


Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten