Toni Schönfelder; Dansen kring Iberia
Publicerad den 23 april 2007British Airways, BA, har igår på morgonen informerat kapitalmarknaden att man gett flera finansiärer möjligheten att skapa ett konsortium för att att köpa majoriteten av Iberia.
Ett villkor är dock att BA inte ska skjuta till något eget kapital.
BA äger idag 10% och man vill inte få in Iberia i sina böcker eller på annat vis ekonomisk utöka sitt engagemang i bolaget.
Detta betyder i klarspråk att finanserna i Iberia anses som uppblåsta och har så många fällor att man inte vill få in sorgebarnet i sina böcker, vilket dramatiskt skulle kunna ändra BA:s soliditet.
Detta innebär också att Lufthansa med Acciona har samma uppfattning. Lufthansa vill absolut inte få in en gökunge i boet.
Lufthansas engagemang blir endast aktuell om man får fram en Swiss-lösning där de nuvarande ägarna tar hand om alla underskott, förpliktelser och en rad ogynnsamma leasingavtal – med andra ord en storstädning som nog Iberia behöver.
US-Investmentbolaget Texas Pacific Group (TPG), som idag finansierar olika USA-flygbolag, är med i budgivningen och man får förmoda att de har uppdraget av något av de stora USA-flygbolagen, som vill komma över Iberia för att komma in på den europeiska flygmarknaden.
Nu börjar det bli spännande, för nu börjar också en annan spansk grupp, kring Air Europe (Spanien), på att formera sig. Ägaren i Air Europe är en slug affärsman som äger en stor spansk resebyråkedja, hotell och 1 kryssningsfartyg samt 2 fartyg på charter.
Det finns oerhört mycket likviditet i den spanska marknaden, varför det finns goda chanser för denna grupp att ta greppet om Iberia. Och för spanjorerna känns det nog angeläget att få bevara Iberia spanskt – även om det blir att David köper Goliat – d v s en hiskelig affär.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten