Trafikverket kan lära mycket av flyget

Publicerad den 1 april 2009
Kommentarer
Föreningen Svenskt Flyg anser att betänkandet som idag överlämnats till regeringen är intressant men att det finns skillnader mellan trafikslagen som man måste ta hänsyn till. Flygets behov av investeringar bestäms av marknaden och ibland måste det gå snabbt mellan idé och genomförande, medan vägar och järnvägar kan ta upptill 10-15 år. Hos flyget sker finansieringen genom avgifter som resenärerna betalar via biljetter medan vägar och järnvägar till stor del finansieras via skattsedeln, skriver föreningen i ett pressmeddelande idag.

"Den arena som de olika transportslagen spelar på är väldigt olika", säger Peeter Puusepp generalsekreterare i Svenskt Flyg.

Flyg, bil, tåg. Foto: System Technology Sweden AB

Foto: System Technology Sweden AB

"Vi tror därför inte att det kommer att bli enkelt för en och samma myndighet att hantera frågor som rör det snabbfotade flyget, samtidigt med frågor som rör vägar och järnvägar.

Därför måste det prövas ytterligare om ett antal flygrelaterade frågor ska föras över till den nya myndigheten."
 
Föreningen menar också att när frågor tidigare förts över från Luftfartsverket till Luftfartsstyrelse, nuvarande Transportstyrelsen så har man märkt av vissa brister i förståelsen för flygbranschens ekonomiska verklighet.

Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

Peeter Puusepp,
foto M Hoelstad

Peeter Puusepp säger avslutningsvis: 
"Jag hoppas att den nya myndigheten kan ta till sig av det positiva med de snabba, enkla och smidiga planeringsprocesser som hittills präglat flygets infrastrukturbehov och applicera dessa erfarenheter på planeringen av de anslagsfinansierade vägarna och järnvägarna.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten