Tre av fyra resenärer nöjda med LFVs flygplatser
8 000 resenärer över hela Sverige besvarade enkäten i våras och frågorna var indelade i sex områden: tillgänglighet, service, information, hjälpmedel, komfort och hygien samt image. Betygsskalan var 1-5, där 5 var högst.
För LFV blev utfallet 710 på en skala som går till 1000. Årets resultat är i stort sett detsamma som i fjol, men bättre än 1999.
– Med ett marknadskapitalindex på 710 placerar vi oss högt bland företag i servicesektorn, säger Mats Limnefelt på Luftfartsverket. Men det är också flera andra aktörer på flygplatserna som i hög grad är med och bidrar till de goda resultaten.
Genomgående i undersökningen är att äldre är mer positiva än yngre, kvinnor mer positiva än män och sällanresenärer mer positiva än de som reser ofta.
Efter Kalmar får Luleå, Karlstad, Jönköping och Norrköping höga betyg av resenärerna. Bromma, Luleå och Umeå flygplatser är de tre som har förbättrat resultatet mest.
– Här har man tagit till sig resultatet från förra året och jobbat med ett flertal aktiviteter för att förbättra flygplatsen för resenärerna. Det ger resultat, säger Mats Limnefelt.
Efter händelserna i USA i veckan har det blivit fokus på säkerhetskontroller på flygplatserna. Enligt vad Flygtorget@irmail erfar så har passagerarna fått lite längre incheckningstider men att man har full acceptans för åtgärderna.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

