Featured article image

TUI plågas av stora kostnader för Boeing MAX

Publicerad den 19 augusti 2019
Kommentarer
Femton Boeing MAX-maskiner står på marken, två av dem i Stockholm. Det tvingar TUI att hyra in annan kapacitet för dyra pengar. I Sverige flyger bland andra Air Baltic för TUIfly Nordics räkning. 
Tuifly

TuiFly
TUI Group, resekoncernen där bland andra det nordiska flygbolaget TUIfly Nordic ingår, har en beställning på 72 MAX-maskiner liggande hos Boeing. Av dem har 15 levererats varav två disponeras av just TUIfly Nordic. Men samtliga femton flygplan står idag på marken, två av dem i Stockholm. Det har tvingat resekoncernen till stora kostnader för att hyra in anna kapacitet. I den senaste kvartalsrapporten pekar på att MAX-krisen kommer att kosta svindlande 3 miljarder kronor i extra och oförutsedda utgifter under hela 2019. Det finns ännu ingen prognos från Boeing som ger besked om när flygplanstypen kan vara uppe i luften igen.
TUI redovisar inte de olika lokala och regionala dotterbolagens resultat men Sverige står för cirka halva omsättningen inom TUI Nordic vilket tyder på att kostnaderna för de två parkerade maskinerna är avsevärda även i Norden.
Likt alla andra flygbolag med strandade 737-MAX i flottan, har TUI Nordic dels omdisponerat den befintliga flottan, dels hyrt in kapacitet, bland annat från Air Baltic som fortsatt har Boeing 737-300 och 737-500 kvar i flottan i väntan på att de ska ersättas av nya A220.
De två MAX-maskiner som är avdelad till den nordiska delen av koncernen hade fram till stoppet främst trafikerat Sverige och Finland. Det kan tyda på att det är här som det skapar störst problem, maskinerna var bland insatt på linjerna från de större svenska flygplatserna till Kanarieöarna och Kap Verde.
Skriv en kommentar

Kommentarer

jons
2019-08-21 16:14

Ja du är ju känd för att endast boka det dyraste….. 🙂

Petter.
2019-08-20 23:45

Hej. Personligen kollar jag alltid upp vilket flygbolag och flygplansmodell jag flyger med. Nästan alla charterbolag eller flygbolag uppger det numera bortsett att det kunde vara svårt att se om det var max 8 modellen. Jag skulle inte sätta mig i ett sådan modell som Max 8. Ett gott råd kolla alltid innan du bokar. Är du osäker välj ett annat resmål eller byt bolag. Kan för övrigt rekommendera Sas nya flyg A320 neo. Riktigt bra.

Skalman
2019-08-20 22:36

Var står de två planen parkerade på Arlanda? Finns det det Max från andra bolag än TUI parkerade?

763
2019-08-19 19:04

Med full payload går det Inte att flyga Nonstop från ARN / HEL / GOT till LPA / TFS / SID. Om man inte vill ha ett stop enroute för tankning i tex FAO ( Faro ) så måste man reducera payload.

Tim
2019-08-19 18:39

Såg de stackarna RNA och RNB idag. Måste varit kostsamt för TUI med ersättningsflyg, minskad kapacitet på flygstolar, överskott på crew mm.

Många som åker charter har inte koll på om de ens åker med TUI eller Ving, så att de plötsligt ska veta vilket flyg se åker med…

Pelle
2019-08-19 17:04

Kan dessa gamla 733/735 flyga med full last från ARN till tex LPA och SID?

ABC
2019-08-19 12:22

Jag tror de riktiga problemen kommer när de åter sätts i trafik och många resenärer kommer vägra boka resor med 737MAX eller vill gå av när de förstår vilket plan de hamnat på.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten