Tummen upp för gemensamt luftrum över EU-länderna

Publicerad den 27 mars 2009
Kommentarer
Förespråkarna hävdar: lägre biljettpriser, snabbare restider och mindre utsläpp av koldioxid. Kritikerna hävdar: ökat flygande och därmed mer utsläpp. Nu har EU-parlamentet sagt ja till förslaget om ett gemensamt luftrum över EU, skriver SvD.se.

I juni 2010 ska dagens nationella luftrum ha slagits samman till flera gemensamma området. Det, menar förespråkarna, gör att flygrutterna blir rakare och därmed kortas flygtiderna.

Satellitbild Europa, liten

Satellitbild Europa

Vidare anses det medföra såväl sänkta biljettpriser som minskade koldioxidutsläpp. Under debatten i EU-parlamentet talades om utsläppsminskningar i storleks-ordningen 12 procent.
"Det är en typisk vinn-vinn situation. Ingen förlorar på det här" uppger Henrik Hansson, politisk sakkunnig hos infrastrukturminister Åsa Torstensson, till SvD.se

Den uppfattningen delas inte av Karin Svensson-Smith, miljöpartist tillika ledamot av trafikutskottet i riksdagen. Hennes uppfattning är att ett gemensamt luftrum istället kan medföra ökade utsläpp:
"Visst, det ser fint ut när flyget blir bränslesnålare. Men det här gör ju samtidigt att flyget vinner konkurrensfördelar mot tåget, och därmed lockar man nya kunder. Flygresandet kommer därför att öka".

Kostnadsmässigt uppger EU:s transportkommissionär Antonio Tajani att ett gemensamt luftrum leder till att flygbolagen kan sänka sina kostnader, och att hela reformen kan göra det möjligt att spara 40 miljarder kronor.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Leonardo
2009-03-30 09:02

Karin Svensson Smith börjar bli en belastning för miljöpartiet. Uttalanden som saknar logik och konsekvenstänkande i den ena frågan efter den andra tär på partiets förtroendekapital. Flyget och tåget behöver inte ställas mot varandra. På kort- och medeldistans upp till 400 km är tåg ett bra alternativ. På längre sträckor är flyg det enda realistiska alternativet och att då offentligt motarbeta idéer som gör flyget “grönare” och billigare känns näst intill ointelligent.

???
2009-03-29 03:01

Karin Svensson-Smith säger att “flyget vinner konkurrensfördelar mot tåget” men vem är det som åker tåg från tex. Sverige till England eller ut i Europa ?? Kommer Sveriges politiker att ta tåget till Bryssel för att sänka utsläppen innom flyget ???

Tonini
2009-03-27 20:05

Gratulerar. Karin S-M har klämt tummen igen. Hon gör sådana här fantastiska uttalanden emellanåt. Jag tror det kallas politik, att alltid vända allting så att det passar ens egna ambitioner och mål. Ibland finns inget utrymme för sunt förnuft i politiken.

Newton
2009-03-27 17:19

Att resonera på det sätt Karin Svensson-Smith gör, är inte särskilt intelligent. Att säga; att desto mer ekonomiskt (grönare) flyget blir desto större klimathot utgör branschen. Undrar om hon resonerar på samma sätt när det gäller övrig kollektivtrafik. Kan någon forskare allmänt bekräfta att flyget står för 2-3% av växthusutsläppen. Sluta med kors-“tåget” mot flyget denna livsviktiga industri.

Bernoulli
2009-03-27 17:09

Äntligen kan fåglarna få flyga fågelvägen som de bör för spara på sina krafter (utsläpp). Att detta skulle vara något negativt är lika idiotiskt som att tvinga folk köra omvägar med enkelriktiningar m.m. i centrala Stockholm, för att man inte skall ta bilen. Sitter man i trafikutskottet skall man väl arbeta för att hitta smidigare lösningar för trafiken och för att minska miljöpåverkan. Karin Svensson-Smith förenklar sitt jobb allt för mycket genom fortsätta sätta käppar i hjulen för utvecklinge

ulo
2009-03-27 16:00

Hur dum är Karin Svensson-Smith egentligen?
Hon borde ju inte få jobba med de hon gör om hon inte inser att detta är ett jättekliv mot grönare flyg och mindre utsläpp. Hoppas hon slutar vara så trångsynt och fattar hur bra detta är!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten