Umeå och Malmö får
 flygtrafikledning på distans

Publicerad den 18 september 2022
Kommentarer
Driftsättningen av flygtrafikledning på distans vid Umeå Airport och Malmö Airport är planerad till år 2023. I och med det är alla fyra flygplatserna i det avtal om flygtrafikledning på distans som LFV och Swedavia skrev 2017 driftsatta.
I juni 2021 invigdes kontrollcentralen för flygtrafikledning på distans, RTC Stockholm, och Kiruna Airport blev den första flygplatsen att anslutas. Ett halvår senare, den 1 december, kopplades Åre Östersund Airport in.
Nu återstår driftsättning av flygtrafikledning på distans vid Umeå Airport och Malmö Airport som båda är planerade för driftsättning under nästa år.
 
– Det är något senare än den ursprungliga tidplanen men i ett så stort projekt som detta, och som sträcker sig över fem år, är det svårt att från projektstart bedöma och ta höjd för alla interna och externa händelser som på något sätt påverkar tidplanen. Nuläget är att vi är klara med teknikinstallationerna och flygsäkerhetsbedömningarna inom kort. Det som gör är att vi skjuter något på driftsättningen är främst resursbrist, säger Anna Granberg, direktör för Operations i LFV.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil
2022-09-22 16:36

Det är ju lite ironiskt att Sturup tappar sina flygledare i TWR när man både utbildar och har flygledare i kontrollcentralen. Det borde ju gått att optimera tjänstgöringen med tjänstgöring på båda arbetsplatserna genom alternering.

Undrande
2022-09-19 11:02

Är så trött på Arlanda dominansen

Hoburgen
2022-09-18 20:05

Då har vi snart 4 flygplatser som styrs från Arlanda RTC.
Sen då?
LFV har siktat på många fler.

Jacob
2022-09-18 10:12

Ingen vill vara med och LFV har blivit av med 10-15 flygledare a’ 5 miljoner. Räknas även detta in i kalkylen…?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten