Vad gjorde KLM 705 i luften över Amsterdam?

Publicerad den 17 april 2010
Kommentarer
Flygtorget har observerat en flygning under lördagkvällen som sägs ha varit på uppdrag av EU för att göra tester. Flygningen pågick från 19:57 till 20:54 för att sedan åtevända till Amsterdam Schiphol. Det var den enda rörelsen i luften över hela norra Europa vilket var en ovanlig syn.

Anonyma källor har nu bekräftat flygningen och meddelar att det också varit en del VFR flygningar under dagen.

Tidigare under dagen har Peter Hartman VD på KLM hållt en presskonferens om testflygningen som han också var med på som observatör.

forts.

KLM:s testflygning i det Nederländska luftrummet har varit positiv. Flygningen genomfördes med en Boeing 737-800 för att fastställa om luftkvaliteten i atmosfären uppfyller kraven för säker flygning. Inga problem uppstod under flygningen.

Flygplanet kördes till en hangar på Schiphol där det genomgick en grundlig inspektion. Resultaten har rapporterats till berörda myndigheter. Inspektionen kommer att fatta beslut om huruvida flygverksamhet är möjlig.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

FL
2010-04-20 21:36

Som tidigare sagts här, har aldrig luftrummet varit stängt. Dock har IFR-klarering ej utfärdats tidigare i veckan eller idag under flygnivå 200. Att flyga över på högre höjd har gått utmärkt, och så har också skett. Att flyga VFR upp till FL195 har gått bra ända sedan utbrottet förra veckan.

jim
2010-04-19 17:18

Gör som jag och segelflyg!
Har ju varit busenkelt att ta sig fram bland luftrummen nu!

Kaj Björkhagen
2010-04-19 09:14

Tycker det är lite intressant att dom gamla dinosaurierna SAS och Skyways fortfarande står på marken medan värsta konkurrenterna – tillika uppstickarna – Norwegian och NextJet nu på morgonen kör fullt ut norr och västerut.

Andy
2010-04-19 07:56

Det svenska Luftrummet har aldrig varit stängt. Informationen från myndigheterna är fullständigt felaktig vilket är skandal.

Den enda myndighet som kan stänga luftrummet är transportstyrelsen och det har de inte gjort.
Om LFV hade velat att ingen skulle flyga hade de fått utfärda hela luftrummet som ett R-område såsom danskarna gjort.

Så, VFR går aldeles utmärkt att flyga.
Jag var ute igår och flög med en Piper Arrow. (Norrut över Bjärred 13:00….)

FDR
2010-04-18 21:43

…är säkerligen “most wanted” just nu. Man skall ju (om jag förstått saken rätt) med ledning av testflygningarna försöka ta reda på om och i så fall i vilken omfattning motorerna påverkas av att flyga omkring i det här. Och hur skall man kunna veta det innan? Det finns ju liksom ingen motsvarighet till detta att luta sig mot.
Därefter blir det väl just motortillverkarna som får säga bu eller bä. Fastlagda underhållsintervaller för motorerna under normala driftsförhållanden finns ju redan.

Christer
2010-04-18 21:27

Det är verkligen förbluffande hur lite fakta som redovisats av luftfartsmyndigheten beträffande grunderna för deras beslut att stoppa flygningar över hela Europa. Vore bra om myndigheterna kunde redovisa vilka nivåer som medför ökad risk för flygning. Vad säger motortillverkarna?

FDR
2010-04-18 19:05

Flygbolaget Icelandair skickar i dag, söndag, fem plan med strandsatta skandinaver från Island till Trondheim i Norge, meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
”Molnet med aska från vulkanutbrottet, som har stängt stora delar av det europeiska luftrummet sedan i torsdags, har flyttat från Norges kust och det har gjort det möjligt att öppna för trafik till Trondheim”, skriver Icelandair.

FDR
2010-04-18 17:15

…ICE330 kommer in västerifrån. Lär väl komma från…Island eller?
Kör man en “worst case scenario”-flight kanske?
Går inte molnet nästan rakt västerut från Island?

Kaj Björkhagen
2010-04-18 17:10

Det är det holländska lågrpisbolaget Transavia. 🙂

FDR
2010-04-18 16:53

TRA093 (vilken det nu är) på Shiphol. In i hangaren, vänta på att rovorna svalnar och fram med boroskopen antar jag.
Måste vara en bra sits för förhandling av övertidsvillkor som tekniker just nu;-)

Synare
2010-04-18 16:49

Håll alla fpl öppna, mellanlanda, flyg på 1000 fot, munkavle på miljömuppar. Ordna med flygbränsle!
Öppna Sverige!

Johan
2010-04-18 14:53

Hej!
Någon som vet om SAS har kommit igång med sina flygningar i Norge? Ser kärren på Flight24

FDR
2010-04-18 13:51

Enligt IATA förlorar flygplansindustrin 200 miljoner dollar per dag på det här.
Mellan tummen och pekfingret kostar en full översyn av en CFM56-3 (jag vet att det är gamla motorn men ändå) 1 miljon USD. Säg att motorn går 20000 timmar mellan översynerna .
Man kan säkert göra nya bedömningar och dra ned på intervallerna. Men hur mycket? Vilka erfarenheter har man av vad sådan här aska gör med motorerna på sikt?
Försök inbilla mig att miniräknarna världen över inte går varma nu;-)

Bruno Anderhage
2010-04-18 13:38

Luftrummet är inte stängt, det är bara IFR klareringar som inte utfärdas samt att vissa flygplatser är stängda eftersom det inte kommer någon trafik. Men för privatflygare är det fritt fram att flyga, då flyger man nämligen nästan alltid VFR. Sen sägs det att kolvmotorer inte är lika känsliga…

Bengan
2010-04-18 13:34

Ett mindre propellerplan flög över mig idag på ca 3-500 m höjd i riktning nord väst. Men det är kanske så att när du som privatperson flyger så lågt att du inte syns på radar eller så hanterar inte LFV plan på de låga höjderna? kommer inte exakt ihåg vad min pilotlärare berättade för oss på flygvärdsutbildningen

Kaj Björkhagen
2010-04-18 13:17

Dom tänker nog längre än så. Om askan är skadlig för motorerna vill man nog att teknikerna talar om detta. Det blir väldigt dyrt att driva ett flygbolag när man sabbat alla flygplansmotorer.

Hasse
2010-04-18 13:10

Det kommer nu kritik från flera Europeiska flygbolag, där man har gjort för lite för att verkligen kontrollera hur asken påverkar flygplanen.
Det kommer att bli en het potatis framöver kan jag tänka mig.

FDR
2010-04-18 12:42

Jag tänker att pressen på en tekniker som är anställd på ett flygbolag som blöder enorma pengar varje dag, vilket faktiskt hotar hans/hennes egen anställning, är rätt stor i ett sådant läge.
Jag tänker att hela KLM:s ledningsgrupp sitter och vrider händerna inför resultatet av inspektionen och att berörda teknikers mobiltelefoner/comradioapparater nog inte är tysta många minuter åt gången.
Jag tänker att utfallet av inspektionerna skulle kunna påverkas av sådana faktorer.
Hur tänker du?

Bruno Anderhage
2010-04-18 11:55

Eller hur… För om KLMs tekniker släpper upp hela flottan i luften och förstör hundratals motorer för flera miljarder, då blir det verkligen bra! Hur tänker du egentligen?

FDR
2010-04-18 11:29

Var det KLM:s egna tekniker som utförde inspektionerna?
Inget vidare upplägg i så fall…
Lite som att besiktiga sin egen bil som står inför ett körförbud eller utföra besiktning av sitt eget hus i egen regi inför försäljning;-)
Allvarligt talat, hoppas det inte är så.

Hasse
2010-04-18 10:24

testflyg mellan Amsterdam och Munchen för att se hur det påverkar plan och motorer. Enligt KLM och Lufthansa så gick flygningen bra.
Kommer inte flygningarna igång snart kommer vi att få se konkurser säger flygexperten Anders Lidman.

Katla
2010-04-18 09:51

Drysen.

Var det kanske ett ufo du såg?

Drysen
2010-04-17 22:22

Norr om Ronneby idag runt 12:00 såg flög ett litet plan förbi, han dock inte se vad det var för plan då jag körde bil.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten