Varje flygstol en pusselbit i ekonomin
Publicerad den 26 maj 2010Det är flygstolarna det hänger på.

– Egentligen måste varje enskild flygning, varje leg, räknas som en enskild affär. Inte förrän då kan man komma åt exakt vilka intäkter och kostnader ett bolag har. Det är så easyJet och Ryanair ser på sin verksamhet och det måste SAS och de stora bolagen också göra.
Det säger Lars Brynielsson, affärs- och kvalitetsanalytiker med ett långt förflutet inom SAS och nu egen konsult i företaget AMiSAB. Han har för Flygtorgets räkning gjort en jämförelse av intäkter och kostnader hos SAS, Air Berlin, Norwegian och easyJet.
I uppställningen jämförs siffrorna för 2009 med utvecklingen under det första kvartalet 2010.
Det visar sig att samtliga fyra bolag gör förluster på sina stolar:
Air Berlin förlorar 11 euro (intäkt 79 – kostnad 90)
Norwegian förlorar 9 euro (intäkt 58 – kostnad 67)
SAS förlorar 5 euro (intäkt 117 – kostnad 122)
easyJet förlorar 3 euro (intäkt 54 – kostnad 57)
– SAS har höga kostnader för varje stol, det vet vi, men också höga intäkter och det gör att förlusten bara blev 5 euro, fortsätter Lars Brynielsson. De måste fortsätta sina rationaliseringar och samtidigt slå vakt om varumärket och servicenivåerna, för det är ju de som motiverar marknaden att betala de högre priserna.

Vad gäller Norwegian har bolaget nyligen investerat stora summor i den egna expansionen och därmed flugit mindre än normalt. Samma sak med Easy Jet som traditionellt tappar pengar under vintern och tar igen dem under sommaren. Air Berlin har haft problem med att hålla uppe intäkten och kabinfaktorn under det första kvartalet i år, därav den stora förlusten.
– Både Norwegian och Easy Jet har goda möjligheter att ta igen förlusten under resten av året efter som de har kapacitet att öka utbudet med lägre stolskostnader under sommarperioden som har högre intäkter. Då konkurrensen i Europa har ökat kan Air Berlin få svårt att öka sina intäkter i sommar så att den täcker deras relativt höga stolskostnad. Samtliga bolag kommer att hålla ett öga på den nordiska marknaden och utnyttja eventuella luckor, Och så har vi SAS…
Och vad tror du händer där?
– De måste öka förändringstakten och sänka sina stolskostnader, annars blir de aldrig lönsamma. Tyvärr ägnar de sig fortfarande åt storskaligt industritänkande och ser till hela koncernen. Det var på rätt väg när bolaget delades upp i fyra marknadsdelar, Sverige, Norge, Danmark och Interkontinentalt med ökad fokusering på varje affärsenhet. Men nu är det borta.
– Det jag menar är att man ska se varje flygning som en affär i sig. De måste gå närmare inpå affärerna och se i kronor och ören vad det kostar, månad för månad. Men för det krävs det hårdare tag och ett tuffare ekonomiskt tänkande. Man kan inte vänta år ut och år in med åtgärder och prata om samförstånd när företaget blöder.
Antagligen behövs det ytterligare en rejäl dipp för att det synsättet ska tränga igenom. Idag är det fortfarande, trots alla kriser, för mycket snack och för lite verkstad. Och under tiden nedmonteras den skandinaviska flygindustrin.
Kommentarer
Klartext: Norwegian förlorar mer per säte än SAS.
Sedan kommer tramset och mumbojumbospråket: “Vad gäller Norwegian har bolaget nyligen investerat stora summor i den egna expansionen och därmed flugit mindre än normalt”
Sug på den meningen! Expanderar och DÄRMED (sick!) flugit mindre!
Högre kapacitet för att ta igen förlusten under sommaren. Vad gör man sedan med de stora planen?
Mycket bra artikel!
Kan man nu jämföra kostnaderna mellan flygbolagen, vilken post är det som tynger SAS mest?
Norwegian 67 – SAS 122
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten