VD varnar Transport för konkurs

Publicerad den 1 oktober 2004
Kommentarer

Flygtorget har mottagit ett öppet brev till Per Winberg (bilden), Transportarbetareförbundet. Vi publicerar det här i sin helhet.

Bäste Per,

Du och Transportarbetareförbundet har åter igen kommit till slutsatsen att konflikt är den enda lösningen för att långsiktigt och varaktigt säkra jobben för de som jobbar med lastning och lossning av flygplan. Jag vet att Du är en upptagen man, som har den stora bilden framför ögonen, så mina kommentarer ur grodperspektiv kanske inte intresserar Dig. Men då Din konflikt hotar de jobb för dem som lossar och lastar flygplan, så känner i alla fall jag att jag vill höja en röst för dem som kan komma att drabbas.
Jag startade ett företag för idag exakt 4 år sedan som heter work@ARN (utläses workatARN), som har som affärsidé att hyra ut personal till flygindustrin. Det har varit tuffa år; 11:e september, lågkonjunktur och ett nytt koncept som har tagit tid att etablera. Jag vet att Du inte är så vidare förtjust i bemanningsföretag, men faktum är att modellen med att ha sin arbetstid delad mellan flera arbetsgivare vilket ger en högre tjänstgöringsgrad fungerar rätt så bra inom flyget. Idag är vi 309 anställda, varav cirka 100 jobbar inom Ditt område.

work@ARN har från början valt att jobba med kollektivavtal, eftersom respekten för de anställda alltid har kommit i första rummet (här borde vi ha liknande värderingar). Relationerna med Transport har alltid varit konstruktiva, och trots att meningsskiljaktigheter förekommit så har andan alltid varit god. Trots detta, och trots Handling Rampatt work@ARN inte omfattas av strejkvarslet (bemanningsföretag är konfliktneutrala) så slår detta oerhört hårt mot oss. Om inga flygplan lyfter så har vi inga intäkter, och med full kostnad så är företaget på obestånd inom 10 dagar. 10 dagar kan förstöra det som jag och mina anställda tillsammans under 4 år byggt upp. Detta har jag lite svårt att förklara för andra, och skall sanningen fram så förstår jag det inte riktigt själv, men jag är bara en liten entreprenör som inte har hela bilden.


Jag har respekt för att det finns konflikter, och att konflikter ibland inte går att lösa på ett fredligt sätt, men då oskyldiga drabbas på detta sätt, så börjar man fundera på om syftet verkligen helgar medlen. Hur jag än vänder och vrider på detta, så är vi ett levande exempel på att Transports konfliktstrategi konkret och på riktigt hotar våra jobb. Och då talar vi inte bara om de som är anslutna till Transportarbetareförbundet, utan samtliga anställda.


Är det rimligt, Per Winberg, att vi som under 4 år skapat över 300 arbetstillfällen, och gjort detta inom kollektivavtalens ramar, skall drabbas av Din konflikt. Jag kan inte förklara detta för mina anställda, men det hoppas jag att Du kan. Och Per, Du får skynda Dig på, för sympatisörerna för Transportarbetareförbundet blir färre och färre på vårt företag.


När Du sedan begär sympatiåtgärder från work@ARN, vilket innebär att ingen (fast man mer än gärna vill) får arbeta på detta avtalsområde, då får jag inte ihop det alls. Men Per, det kan Du säkert förklara för mig, för jag vill gärna se på vilket sätt detta är för arbetarnas bästa.


Men fram till dess den förklaringen givits, så sympatiserar jag INTE med Dig och Din strejk.


Med vänliga hälsningar


Pontus Monthan
Verkställande Direktör
work@ARN

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten