– Vem är det som ägnar sig åt social dumping – egentligen?
Publicerad den 21 mars 2014
En kapten i Norwegian tjänar drygt 1 miljon norska kronor om året och en styrman närmare 800 000 norska kronor. Det är publicerade lönesummor som inte väckt särskilt mycket uppmärksamhet, bortsett från det faktum att de högst betalda kaptenerna i flygbolaget tjänar mer än vd:n själv.
Däremot har lönenivåerna hos kabinpersonalen orsakat skriverier och när Flygtorget möter Björn Kjos på Arlanda under ett seminarium nyligen, är det en stridslysten vd som gärna tar diskussionen om lönerna.

– Våra thailändska besättningar tjänar åtta gånger mer än vad den genomsnittliga lönen i Thailand är. Det ger dem en 15 procent bättre köpkraft hemma i Thailand, jämfört med köpkraften i Norge för en norsk kabinanställd, trots en betydligt högre lön. Det är ett faktum som ingen vill ta med i debatten men något som är viktigt för de enskilda anställda, säger han.
Att lönenivån på Norwegians thailändska bas är attraktiv visar den senaste rekryteringsomgången. Antalet anmälningar gick till slut inte att hantera och anställningsprocessen ska nu göras om.
– Tretusen av dem som sökte var universitetsutbildade och hade en Bachelor i bagaget, säger Björn Kjos.
I en jämförelse av lönenivåerna mellan Norwegian och bland andra amerikanska och europeiska flygbolag, som Flygtorget har fått ta del av, pekar Björn Kjos på att såväl spanska som amerikanska flygbolag betalar löner som är ungefär hälften så höga som de inom det norska flygbolaget.
– I och med codeshare-avtalen som finns mellan olika bolag så flyger alltså skandinaviska passagerare med flygbolag som betalar sämre än Norwegian. Men är det någon som anklagar dem för social dumping, frågar han retoriskt.

– Frågan är alltså, vem är det som ägnar sig åt social dumping egentligen? Inte är det vi i alla fall.
I en flygbransch där villkoren förändrats drastiskt de senaste åren, är utländska baser ett av många sätt som de traditionella flygbolagen måste ta till sig för att klara konkurrensen, menar Björn Kjos.
– Vill de överleva så gör de som vi. Finnair har redan tagit steget och politiker och fackföreningar kommer på sikt att förstå att det är vägen att gå. Att ha utländska baser innebär inte att vi tummar på vårt varumärke, det är Norwegian hela vägen. Vi är bland de första flygbolagen som går före och det får vi mycket kritik för men det är en diskussion som jag gärna tar för våra anställdas skull.
Kommentarer
Nu tog han väl i.
Måste vara statistik på hög nivå…
Det typ av individer som klagar är sådanna som måste ta skitjobb facket, anställda, politiker kräk som jobbar mes att förstöra samhällen me ta in invandrare. Dessa skallar åker med norwegian va! Hyckleri pack.
Det enda deras värld består av är klaga, för de är så mentalt undermånliga så de klarar inte av något annat,
Stackars flygbolag som är omgivna av idioter, ett under att de lyckas överleva….
Ligger fabriken i Europa är det europeisk lön. I Asien är det asiatisk lön. Inte asiatisk lön i en europeisk fabrik. Hur enkelt som helst att förstå det, bluff-Kjos & Co.
Så mycket struntsnack ser man sällan, den som varit på Gatwick och sett att vart tredje plan är ett Norwegian och flyger till annan destination än Scandinavien. Skall svensk exportindustri betalar svenska löner, förmåner till alla hundratusental anställda runt om i världen?
Den svenska skolans underbetyg i matte visar sig tydlig i denna debatt.
Det är bara Norwegian som flaggar ut till Irland (bekvämlighetsflagg), för att kunna shoppa arbetskraft från ett tredjeland (Singaporekontrakt för piloterna). Norwegian flyger inte från Irland. De flyger från Skandinavien, med skandinaviska intäkter.
Varför känns flygtorget ständigt som en pr-byrå får norwegian. Var är ifrågasättandet av allt skitsnack?
Borde man inte kunna anställa politiker från låglöneländer. Outsourc:a hela Rosenbad.
Precis, de ända som skriver här är SAS och Norwegian anställda, som försöker att bevisa vilka som är bäst! Jag tycker att alla anställda i alla yrken i norden bprde vara Thai, med så låg lön som möjligt! Frågan är vad vi andra skulle leva av????
Enda gången det blir dödstyst i det här forumet är när frågor om SAS piloters löner och pension dyker upp! Lyxparasiter som får skattepengar! Allt för att rädda er och Wallenberg!
Det är frivilligt att jobba på Norwegian, men det är inte frivilligt att betala skatt till SAS!!!!!
Man nog inte blanda ihop Norwegian Air Shuttle med Norwegian Air International. Det enda de har gemensamt är att deras kabinpersonal är anställda av annan part.
Är man anställd av ett irländskt bolag ska man ha irländskt arbetstillstånd och ha lön enligt EUs normer.
När det gäller sjöfart så är fartygen registrerade i något tredje land!
När det gäller Norwegian är luftfartyget registrerat i EU men nyttja Asiatisk besättning.
Luftfartyg registrerade i EU skall ha personal bosatt i EU.
När jag läser kommentarerna här så vet jag ännu en gång varför jag gick ur SPF och inte längre flyger med SAS. TACK SPF!
Endelig noen sannhetens ord. Men hjelper det mot alle SAS-trollene her? De tåler ikke konkurranse, hyler og skriker. Ljuger opp og ned. Med så er de også dømt for spionasje mot Norwegian. Enough said!
Artikeln nämner 1 miljon i lön för en kapten och 800K för en styrman. Vad i jobbet som pilot på en B787 är motiverat för såna hutlösa lönenivåer? De två piloterna åker med i Cockpit som operatörer/observatörer och det vet ju Kjos bättre än de pax som sitter där bak så att anställa utländska piloter till en lägre kostnad är ju helt rimligt om man får tag i kvalificerad personal.
Det gnälls mycket nu då pilot och kabinanställdas jobb ersätts med utländska anställda. Det har pågått 20 år inom sjöfarten för att transporten av varor ska bli billigare, men ingen har brytt sig eftersom varor producerade i Kina är billiga efter att de transporterats till oss. Nu är scenariot detsamma för transport av människor och så länge behovet finns så kommer det att fortsätta.
@Lars Ras. Det är ju inte korrekt som du säger. Du kan inte jämföra en dator med en människa. De är ju ej likvärdiga produkter. Datorn är ju producerad i ett lågkostnadsland och har därför ett pris enligt detta, Norwegian flyger från högkostnadsland till högkostnadland mestadels, till ett pris som inte gagnar konsumenten utan enbart ägaren.
googlar man “social dumping” så ligger flygtorget under wikipedia. Om någon behöver en definition menar jag.
Kul att Kjosen känner sig tvungen att gå ut och försvara sin sociala dumping. Synd bara att han får göra det oemotsagd. Anar mycket kosmetika och halvsanningar i hans försvarstal. Ett klart friskhetstecken är att det INTE är många här som tror på Kjosens dravel. Men tyvärr allt för mycket uppmärksamhet på den ickenyhet som det faktiskt är.
Löjligt att prata om vissa piloters löner. Det ÄR social dumping då inte norrmän/europeer jobbar på dessa flighter. Samt att skulle de mot förmodan kunna göra det måste de kriga till sig att acceptera lika eller sämre lön än thailändarna. Hur kan det inte vara social dumping? Jobb har försvunnit från norge och europa…
Crew på Thai tjänar bättre än DY crew , 8 ggr bättre kanske än en maid ( tveksamt) men varför göra en relevant jämförelse när man inte räknar med att någon orkar räkna på det , det är enbart traktamentet som gör att de får in en bra slant , grundlönen som de får sticker inte ut ett dugg i Thailand i jämförbara yrken tex mot AirAsia.
Den sociala dumpningen består i att personer rekryteras och avlönas i en lågprisland för att utföra arbete i ett högprisland. Är det så svårt att förstå?
Givetvis får du tiotusentals sökande om du rekryterar till vilket jobb som helst i ett U-land som Thailand eller i ett I-land på dekis såsom Spanien.
Höj blicken ytterligare, Lars Ras.
Om datorfabriken ligger i Sverige är det inte Kinesiska löner, även om det vore billigare.
Kjos fabrik ligger i Europa. Bolaget är irländskt och flygplanen registrerade i Europa. Kjos har inget thailändskt bolag, men han vill betala ut thailändska löner i sitt europeiska bolag.
Intäkter i Skandinavien när Kjos flyger ut ifrån Stockholm, Oslo och Köpenhamn, med turister till USA och BKK. Utgifter i Thailand.
Arbetskraftsshopping!
Hur många arbetar i core?
Vad tjänar dessa piloter på kontrakt efter arbetsgivaravgifter och pension etc.
Varför inte ställa relevanta frågor som socialt ansvar, anställningstrygghet och nettolöner för kontraktsanställda?
Vi kanske ska höja blicken en aning.
Vem vill köpa en dator för 25 000 SEK bara för att den är tillverkad i Sverige, när den kostar
5 000 SEK på Elgiganten (men producerad i Kina)?
Kan inte samma gälla andra branscher (flygbranschen)?
NAS uppger gör skattemyndigheten vilka som jobbar åt dem. @abs Kabin idag och piloter i morgon? NAS har problem att hitta piloter med erfarenhet så medan kabin finns det gott om och är enkelt att utbilda. Att dessutom SAS och andra bolag snor piloter från NAS gör ju inte situation sämre för piloterna direkt! 😉
Kontrakt med ett bolag i Singapore, basering i Bangkok och kanske bo mer eller mindre hemligt i Skandinavien. Hur är det med inkomstskatt på de pengarna? Listigt upplägg är bara förnamnet!
Kanske något för skattemyndigheten att titta närmare på. Det är bara ett problem. Norwegian är kanske inte så villiga att upplysa skattemyndigheten om vem som jobbar där.
Gissa varför?
med tanke på Kjos pilotlöner är det sanslöst att kalla det för social dumpning, vad har en SAS pilot i lön som kallar detta social dumpning och vad är pensionen 70000/mån?
Bingo för miljardären Kjos, med social dumpning (=thai-lön) på EUROPEISKA flygmaskiner.
Code share med ett thailändskt bolag är inte social dumpning överhuvudtaget. Det vet Kjos.
Det är bara att starta ett thailändskt bolag själv, Kjos. Men då gäller thailändska regler och skatter!
Sen kan vi snacka om det moraliska i att smita undan skatt och utnyttja sina anställda genom att anställa folk genom bemanningsföretag på obskyra platser. Självklart kommer alla andra få ta efter och vi kommer till slut få en arbetsmarknad som ingen vill ha. Förutom snåla resenärer så klart…
Heja Mr Kjos och Norge (eller var det Thailand)?
Ägnar Flygtorget sig åt reklam för Norwegian?
Och när det gäller pilotlönerna, om de är anställda via bemanningsföretag får de betala sina pensioner och sociala avgifter själv. Då är helt plötsligt inte 800k så mycket…
Med tanke på att låga skatter genererar högre andel företagande så är jag en stark främjare av lägre skatter, så att det blir mer attraktivt för företag att agera i Sverige. Det är ju inte för inte som de sätter sig i Thailand eller på Irland.
Skatteintäkterna har de senaste åren ökat, nota bene.
http://www.dn.se/debatt/resurserna-till-vard-skola-och-omsorg-fortsatter-vaxa/
Varför bildar inte Kjos ett bolag i Asien. Då kan han ha asiatisk personal utan att någon kan anklaga honom för något?
Är han inte tillräckligt smart?
Norwegian är framtiden, var glada att ni kan flyga direkt från Arlanda och slippa mellanlandningar och gamla flygplan på SAS! Monopolets tid är över, SAS och Alitalia mao slut!
Det blir antagligen en jäkla låååångt weekend om man åker med norwegian.
Man vet aldrig när man kommer hem.
När vänner och bekanta som knappt flugit eller varit utomlands förut helt plötsligt deklarerar på Facebook att dom bokat en weekend till New York eller semester i Miami, jag då har man lyckats med nått. Grattis Kjos och Norwegian!
De får jättebra köpkraft hemma, och de skandinaviska arbetsgivarna får billig arbetskraft. Smart!
Vad VD-n har för lön är fullständigt ointressant, när man blir miljardär som storägare. Det är fakta det, Kjos!
Det ger en konkurrensfördel och är “innovativt”.
O nej då säger Skånvik, men: Det är fakta.
Är det inte thailänds crew på flighterna mellan Europa och USA, på Norwegians “irländska” flygbolag?
Kjos fakta är förljugna.
Kabin idag, piloter imorgon.
Norwegian går ju aldrig ut och erkänner det faktum att med fasta anställningar med social trygghet, försäkringar och vettiga pensionsvilkor på hemmaplan skulle de vara som vilket annat mindre bolag som helst och aldrig klara av expansionen (mindre sak) och framförallt (major deal!) vinsterna och utdelningarna till de största aktieinnehavarna.
Sluta smit ifrån skatten. Det är tecken på kraftig retardation att tycka det är häftigt med skattesmitning.
Norwegian bedriver bolaget clowmässigt och tar överhuvudtaget inget ansvar någonstans. Undviker frågeställningarna och vinklar allt bort från sitt egna ansvar.
“…köpkraft hemma..”
Det flyger redan klassiska loser-klyschor ur munnen på dessa oansvariga girigbukar.
Vem ska finansiera vårt samhälle här hemma?????????
Micke, Anton och övriga framtida vet-sig-på:are;
Jag tänker på era mor- och farföräldrar, morsor, farsor, barn och deras omvårdnad, de undermåliga ounderhållna framtida vägarna som ni kommer riskera dö på pga uteblivna skatteintäkter.
I grund och botten handlar det om vårat samhälle. Alla ni som ivrigt hejar på de “modernt tänkande” och “innovativa” bolag såsom Norwegian, Ryanair och mfl. missar ju här (men vilken tur att vi får med det i det här kommentarsfältet OCKSÅ) att det handlar om utflaggninen och den undvikande retoriken.
Handlar väl egentligen inte om vad dessa personer tjänar hemma, självklart är deras lön hög hemma i Thailand. Skulle dom tjäna lika mycket som europeisk kabinpersonal, har Thailand snart inga läkare kvar tex…
Det som det bråkas om är inte lönerna för dessa Thailändare, utan hela upplägget med bas utomlands för att kunna tjäna pengar och slippa dyr Skandinavisk personal. Måste folk flyga så billigt hela tiden på anställningars bekostand???
Det skall alltid uppkomma dessa moraldiskussioner kring om kabinpersonalen verkligen är behöriga i svenska/skandinaviska kabiner, enbart pga bristande språkkunskaper.
Norwegians idé är billiga flygresor, som öppnar upp flygandet för fler. Det kan göra att man på vissa ställen får spara in på kostnader, för att kunna upprätthålla konceptet. Vad drar ni hellre in på? Säkerhetsrutiner? Piloternas löner?
Uppskattar man ej konceptet, flyg med några andra.
Svårt att se skillnad på svenska och Skandinaviska?
Ditt resonemang innebär alltså att vi svenskar inte ska flyga med bolag som inte har svensktalande cabincrew. Då betyder det att du kanske inte heller kan flyga med SAS, eftersom de på vissa flygningar har danskar och norrmän i kabinen. Kvar har vi då charterbolagen och inrikesbolagen. Valet är fritt!
Genom att anställa kabinpersonal som ej talar de skandinaviska språken försämras säkerhet och service. Man hänvisar ofta till att de talar engelska. Dock är engelskan både bland oss skandinaver och asiater inte alltid så god. De är inte alltid så lätt att förstå och speciellt inte i en nödsituation.
I ett skandinaviskt bolag förväntar sig kunderna skandinavisk personal.
Kjos kan starta ett flygbolag i Thailand om han vill ha thailändsk personal.
Lön är en sak, köpkraft jämfört med landsmän osv. Men anställningstrygghet är en annan diskussion käre Björn!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten