Skriv ut  

Norwegian beställer större Dreamliner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 december 2013
Det blev två nya Dreamliners av den större versionen när Norwegian gjorde en ny beställning hos Boeing. Redan under 2016 ska de kunna sättas i trafik.


Boeing 787-9
Boeing 787-9

- Boeing 787-9 är ett väldigt bra flygplan.
         
Det konstaterade Björn Kjos på en direkt fråga från Flygtorget tidigare i höstas om Norwegian funderade på att köpa den förlängda versionen av Dreamlinern. Sedan ville han inte säga mer än att det pågick förhandlingar.
         
Nu visar det sig att de förhandlingarna gått i lås och Norwegian meddelar att bolaget beställt ytterligare två långdistansflygplan och denna gång blir det den större Boeing 787-9, mellanstorleken i de tre versioner som Boeing ska producera.

- För att kunna driva en konkurrenskraftigt långdistansverksamhet är vi helt beroende av ännu flera nya, kostnadseffektiva flygplan. Jag är mycket nöjd med att vi nu har säkrat upp våra två första plan av den nya modellen 787-9 Dreamliner. Dreamlinern är ett fantastiskt flygplan, säger VD Björn Kjos.
         
De nya flygplanen ägs av MG Aviation Ltd och Norwegian leasar dem därifrån. Det snabbar på leveransen och gör att de nya flygplanen ska kunna sättas i trafik redan det första kvartalet 2016. Denna större Dreamlinermodell rymmer fler passagerare och är ännu mer bränsleeffektiv och miljövänlig än 787-8 modellen. Boeing har redan gjort en rad testflygningar och flygplanstypen ska enligt planerna tas i kommersiell trafik under 2014.

Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner
- Rymmer upp till 20 procent fler passagerare än 787-8
- 6 meter (20 fot) längre än 787-8
- Betydligt större fraktkapacitet än 787-8
- 8 procent lägre bränsleförbrukning per säte än dagens version, vilket också ger motsvarande minskning i utsläpp
- Kan flyga längre än 787-8 (beroende på kabinkonfiguration)

Vad sa Björn Kjos om 787-9 - Se klippet!

Se även Boeings lyckade testflygning med 787-9



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enhetsflotta?
Skrivet av Ior , 2013-12-19 10:51:24
Väldigt svårt att byta ut en fullbokad 789 mot en 788... Dessutom går en fullbokad 789 knappast att ersätta med en A330/340. Konceptet kanske kan funka om man gör en 789 till stby för den övriga flottan om det kan finnas någon "norsk" logik i det?
Anmäl inlägget
Miljövänligare
Skrivet av Andy, 2013-12-19 10:38:41
Om man byter ut äldre teknik mot nyare sker en förbättring. Om man växer ohämmat och skapar helt nya utsläpp är det långt från miljövänligare. Men det är väl sekundärt för DY. Undrar hur mycket DY's utsläpp ökat de senaste åren? Någon som vet?
Anmäl inlägget
@Masse
Skrivet av DC-10, 2013-12-18 16:48:32
Det är mer likhet mellan B788 och B789 än A320 och B737. Tror inte att du riktigt fattar vad enhetsflotta innebär.
Anmäl inlägget
Svar till fundering:
Skrivet av Masse, 2013-12-18 12:23:32
OM du jobbat inom t.ex SAS eller andra bolag med många olika AC typer/versioner VET du att det blir en masa nya varianter och mtrl pga längre/kortare plan. Motorerna måste ha mer lb. hur får man det?. Jo igenom olika mod alt programvaror. Omräkningstabeller vad det gäller vikt och prestanda. Långa flygplan kommer ha nya lösningar och reservdelar som inte dom kortare innan hade. Skall jag göra listan längre?
Somna om med dina funderingar.
Jag jobbar med fakta....
Anmäl inlägget
@Fundering
Skrivet av Gust46, 2013-12-18 11:48:08
Du tycks inte riktigt greppat konceptet. För att ge lite insikt, A330-200/300, B737-700/800 räknas, för att ge några få exempel, som enhetliga, precis som B787-8/9. Samma rating, samma reservdelar, ett par meter längre/kortare, samt tyngre respektive lättare. Om du har en armé, är den då inte enhetlig pga de klär sig i olika i storlekar? Hoppas du greppat.
Anmäl inlägget
enhetliga?
Skrivet av ?, 2013-12-18 10:58:44
Räknas inte 787-8 och 787-9 som ganska enhetliga? I vilka avseenden skulle de skilja sig?

Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av 12, 2013-12-18 10:56:47
Fantastiskt hur de flygplanen blir ännu miljövänligare hela tiden
Anmäl inlägget
Fundering
Skrivet av Masse, 2013-12-18 10:36:26
Där rök enhetsflottan för Kjos och c:o.
Detta som Norwegian folk härinne på FT förtalat SAS för sedan FT flygforum nästan startades upp härinne.
Kul att se hur saker kan ändras :)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn