Skriv ut  

West Atlantic i samtal med spanskt flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 mars 2019
Fraktflygbolaget West Atlantic förhandlar just nu med ägarna till spanska Swiftair om ett samgående.

West Atlantic
West Atlantic

Svensk-engelska West Atlantic är just nu inne i en tillväxtfas som bland annat innebär att den gamla ATP-flottan fasas ut och byts mot Boeing 737 och 767. Det är en kostsam expansion och förra året gjorde fraktbolaget en förlust på cirka 35 miljoner kronor. Det har ställt krav på tillförsel av nytt kapital och just nu förs diskussioner med spanska Lusat som i dagsläget äger det spanska fraktflygbolaget Swiftair och leasingföretaget Aviation Leasing Spain.
         
Förhandlingarna har kommit så långt att det finns ett konkret erbjudande till aktieägarna- och obligationsinnehavare. De har ännu inte tagit ställning till erbjudandet som i så fall är första steget mot att Lusat tar ett tydligt steg in i West Atlantic.
         
Ett framtida samarbete innebär att den gemensamma flygplansflottan växer men samtidigt blir betydligt brokigare. West Atlantics fokus på jettrafik har byggt en flotta på fyra Boeing 767-200F, två CRJ-maskiner och 24 737 i olika modeller, bland annat fyra helt nya 737-800F. Samtidigt finns den åldrande ATP-flottan på 29 maskiner kvar men är till del avställda och ute till försäljning. Swiftair å sin sida har en flotta på 26 ATR-maskiner i olika versioner, både 42 och 72 åtta Boeing 737 och en Embraer 120. Till skillnad från West Atlantic flyger Swiftair både frakt och passagerartrafik. 

I början av året gjorde West Atlantic ett byte på VD-posten då Fredrik Groth ersattes av Lars Jordahn som tidigare varit VD för bland annat Amapola. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev