I veckan åkte Björn Kjos till Moskva för vad han själv på Twitter kallade industrikontakter. Det är knappast en vild gissning att dagarna i Moskva också användes till diskussioner med de ryska myndigheterna om trafiken över Sibirien till Asien.
Överflygningsfrågan är alltid på vår agenda, twittrade Kjos.
Det är som bekant inte första gången som Norwegian tar upp frågan och det faktum att de är utestängda från att trafikera Sibirienkorridoren, allt med hänvisning till över femtio år gamla överenskommelser. Denna gång kan Björn Kjos dock ha möjlighet att lägga lite mer eftertryck i samtalen. Fyrpartiregeringen i Norge har för första gången haft med frågan i sin regeringsplattform och att det är så uttalat har inte hänt tidigare. Däremot har samtliga försök att få fram ett nytt avtal strandat, trots att frågan varit tämligen högt uppe i den politiska hierarkin.
Vad som kan ha drivit på regeringens utfästelse denna gång är det faktum att turistströmmarna från Kina och övriga Asien riskerar att välja andra destinationer än Norge. Oslo har fått en första direktförbindelse till Beijing med ett kinesiskt flygbolag. Om också Norwegian får trafikrättigheter och med de linjer som Norwegian utlovat till bland annat Kina, Japan och Korea, kommer det att ge den norska besöksnäringen ett enormt uppsving.