Skriv ut  

Norrköpings flygplats räddas av Ryanairs nedläggning?

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 december 2019
Leva vidare eller läggas ner. Än en gång utreds framtiden för Norrköpingsflygplats än en gång och tongångarna är bistra. Men kanske kan förändringarna på Skavsta rädda flygplatsen från en eventuell nedläggning.

Just nu är framtiden för Norrköpings flygplats i stöpsleven. Det har varit svårt att få till permanent linjetrafik till någon av de större hubbarna i Europa och när linjen till München försvann i början av året i och med att BMI gick i konkurs har fokus än en gång hamnat på kostnaderna för att driva en flygplats utan linjetrafik. En utredning ligger just nu på politikernas bord och där listas fyra olika alternativ: Fortsatt drift som idag med ambition att hitta en ny reguljär linje tillsammans med den charter, frakt och samhällsflyg som trafikerar Norrköping. Det andra alternativet är som det första minus reguljärtrafiken, det tredje enbart samhällsflyg, alltså ambulansflyg, allmänflyg, , taxiflyg, brandövervakning och liknande. Återstår det fjärde alternativet: Nedläggning, eller åtminstone ett slags timeout där flygplatsen omvandlas till flygfält med enbart skol- och allmänflyg. De olika alternativen har en fallande skala för kostnader från cirka 30 miljoner årligen för det första alternativet till cirka 7 miljoner för det fjärde alternativet. Norrköping hade under förra året närmare 118 000 passagerare.

Men sedan rapporten presenterades för politikerna som under första kvartalet nästa år ska fatta beslut om inriktningen på verksamheten, hände saker på Skavsta.

Enligt Ryanair själva är stängningen av basen är tillfällig men halverar flygbolagets linjer ut från Skavsta, från cirka 30 till cirka 15 beroende på säsong. Det är en utveckling som kan ge positiva effekter för Norrköping.
 
- Självklart påverkar det oss och resandet i regionen. I kontakterna med flygbolag får vi ofta höra att ”ni ligger för nära Skavsta”. Det gör vi fortfarande men nu blir alltså linjeutbudet där helt annorlunda. Jag tror att vi nu kan attrahera lågkostnadsflygbolag på ett helt annat sätt än tidigare, säger Ola Mattsson, VD i Norrköping till Flygtorget. 

Tidigare undersökningar har visat att cirka 25 procent av resenärera i Norrköpings upptagningsområde flyger från Skavsta och ytterligare cirka 10 procent är affärsresenärer. De är nu en målgrupp som ledningen för flygplatsen ska fokusera på. Under förutsättning att flygplatsen verkligen finns kvar i nuvarande form. Det mesta pekar på att de två alternativ som gäller är att fortsätta som idag eller att avveckla flygplatsen, inte något av mellanalternativen.

- Och det ökar chansen för att vi blir kvar, säger Ola Mattsson.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@anonym
Skrivet av Flygare, 2019-12-11 08:23:24
Ryanair på ARN kommer bara att hända om ARN likt NYO
betalar ”Europas mest subsidierade flygbolag” Ryanair för att trafikera flygplatsen
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2019-12-09 15:33:12
Varför finns Ryanair på Västerås flygplats? Räcker det inte med Skavsta? Det bästa vore om Arlanda hade en lågpristerminal där Ryanair & Wizzair använde istället. Lägg ner Västerås & Skavsta, Bromma flygplats. Då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.
Anmäl inlägget
Vilken flygplats, Ali
Skrivet av Bertil, 2019-12-09 13:05:16
@Ali,
Vilken flygplats pratar du om? Ingenting stämmer av det du skriver om det är Norrköping du avser.
Anmäl inlägget
Knappast inte Ryanair som är räddningen
Skrivet av Johnny, 2019-12-09 12:54:52
Det är nog inte så att Ryanair planerar att flyg från NRK, utan snarare att mindre konkurrens från Skavsta kanske kan göra att en reguljär linje till någon hub i Europa får större möjligheter att klara sig.
Anmäl inlägget
Minimalism
Skrivet av Ali, 2019-12-09 10:19:01
1300 meter bana med AFIS enbart on request kan knappast kosta 7 miljoner per år om man inte har stora avskrivningar. Och de avskrivningarna har man ju även vid nedläggning.
Anmäl inlägget
Det ser mörkt ut för Norrköping
Skrivet av Bertil, 2019-12-09 08:21:08
Det verkar ganska långsökt att dra några växlar på att Norrköping skulle dra någon fördel av att Rajjan minskar på Skavsta. Det finns ju ingen anledning för Rajjan att sprida det som blir kvar på två flygplatser. Det är nog bara för Norrköping att bita i det sura äpplet att det inte blir mer reguljärflyg på flygplatsen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn