Skriv ut  

Uppgifter: SAS Snowflake återuppstår i ny version

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 februari 2020
Ett nytt fristående flygbolag med flygplan i den mindre skalan. Uppgifter i den senaste kvartalsrapporten tyder på att SAS arbetar vidare en ny affärsmodell för att lösa framtidens flygplansbehov. Kanske i samarbete med Air Baltic.

Snowflake
Snowflake
 
SAS redovisade i går den senaste kvartalsrapporten för månaderna november till januari med en förlust på 1,1 miljard. Det var mer an vad analytiker räknat med och nästan dubbelt så mycket som samma period förra året. 

Men det som gav mest eko var de fortsatta arbetet på att skapa den framtida flygplansflottan och framför allt de maskiner som ligger i spannet under A320 som snart är standardmaskinen på medeldistans. 
- Omkring 20 % av nätverket passar för våra nuvarande medelstora flygplan Airbus A319 och Boeing 737-700. Dessa flygplan kommer att behöva ersättas under de närmaste åren. Att betjäna regionala linjer med flygplan av rätt storlek är viktigt ur både hållbarhetsperspektiv och ekonomiska perspektiv, skriver Rickard Gustafsson i en kommentar.

Vägen fram till det har tre hållplatser enligt SAS vd: En enhetsflotta, avtal anpassade för regional verksamhet i Skandinavien och slutligen flygplansteknologi som passar för en tillförlitlig verksamhet i Nordeuropa. Uppenbarligen är arbetet på att uppfylla de tre punkterna igång i och med att SAS på den andra punkten ”gjort vissa framsteg”.
- Vi har nu undertecknat ett avtal med den danska fackföreningen, FPU, anpassat för framtida regional produktion. Avtalet uppfyller kraven på att förlägga regional produktion med medelstora flygplan till Skandinavien, med personal anställd i Skandinavien och på skandinaviska villkor.

Det har vissa bedömare läst som att SAS nu är på väg att skapa ett nytt Snowflake, alltså en fristående lågkostnadsenhet. Det blev då, under cirka 18 månader våren 2003 till hösten 2004, ett kortlivat försök att flyga främst fritidsresenärer till solresemål vid Medelhavet. Hela satsningen misslyckades dock, både med att sänka enhetskostnaderna per flygstol och att komma upp i en acceptabel kabinfaktor.

Den fristående enhet som nu eventuellt är på väg att skapas påminner troligen mer om SAS Irland än Snowflake. Den irländska delen har förövrigt fått ett utökat linjenät och ska nu flyga bland annat på nya destinationer i Europa och på interskandinaviska rutter. Rykten gör också gällande att en möjlig partner för det nya arbetsnamnet Airstar 4 A/S är Air Baltic. Flygtorget kunde tidigare i veckan berätta att det lettiska flygbolaget planerar för att – om flygplansflottan utökas med befintliga optioner – bygga baser i Skandinavien. Optionen är på 30 Airbus A220-300 en flotta i den storlek som SAS säger sig ha behov av för att fylla den framtida kapaciteten under A320. 



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Outsourca Frösundavik?!
Skrivet av Ture, 2020-03-01 21:39:18
Det måste gå att outsourca större delen av Frösundavik!!??

Svenska regeringen bör sälja sitt innehav i SAS snarast och lämna det "marknaden".
Anmäl inlägget
Andra sorteringen?
Skrivet av Linkan, 2020-02-29 18:10:21
Det skiljer i kostnadsläge mellan olika länder. De som bor i länder med lägre kostnadsnivå än vi Svenskar kan vi inte kalla "andra sorteringen".

Då skulle också de Svenska piloter som flyger till USA kallas andra sorteringen. USA har ett högre kostnadsläge jämfört med Sverige.

Skärp er.
Anmäl inlägget
Xfly
Skrivet av Mr €, 2020-02-29 15:18:37
Lutar mot att det blir Xfly som SAS låter flyga alla mindre flygplan som SAS inte kan flyga lönsamt själva.
Anmäl inlägget
Re Artur
Skrivet av Zlatan, 2020-02-29 12:04:15
Artur jag tror nog att folk från andra länder gör ett precis lika bra jobb som svenskar, danskar och norrmän, om inte bättre i vissa avseenden.
Anmäl inlägget
SAS andra sortering
Skrivet av Artur, 2020-02-29 08:15:41
Allt handlar om att få andra sortering av människor som ställer upp för billigas pengar att göra det jobb som vi svenskar gjort tidigare.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Tobbe, 2020-02-28 21:02:36
Är det nån som tycker att det är kul...flytta till Rumänien då...
Anmäl inlägget
Tallin Indien
Skrivet av Sv Mike, 2020-02-28 17:01:18
Delar är redan outsourcade till Baltikum och Tallin
Anmäl inlägget
Önskedrömmar
Skrivet av Linkan, 2020-02-28 12:50:17
Tror du thomas verkligen att du skulle ha samma bruttolön om skatten var 12%.
Jag tror inte du hade mer kvar netto då än idag.
Arbetsgivare betalar inte mer än nödvändigt. Sänks skatten drastiskt kommer även din lön att sänkas drastiskt. Arbetsgivarna är inte dumma, varför betala mer än nödvändigt.
Anmäl inlägget
Vägen är vald
Skrivet av Sebastian, 2020-02-28 10:26:11
SAS har tydligt visat vilken väg de kommer att vandra. På sikt kommer de att lägga ner det befintliga SAS och "det nya lågprisflygbolaget" kommer att bestå. Lönsamheten är allt för ett aktiebolag som SAS. Det är kanske dags att svenska staten ser över sitt märkliga ägande i det blivande lågprisbolaget.
Anmäl inlägget
Ny regering är lösningen
Skrivet av thomas, 2020-02-28 10:23:27
Sverige behöver en ny regering, helt ny inriktning, att brandskatta löner med att lägga på 33% sociala avgifter är hutlöst, de måste sänkas till max 12%
Att betala 50 miljarder per år till människor som aldrig kommer att jobba, och betala pensioner till folk som aldrig betalat en sek i skatt är vansinne.
Nästa val blir det ändring, som USA Canada som betalar stöd en begränsad till till nyanlända, och inte hela livet och till deras barn.
Efter inte en spänn.
Anmäl inlägget
Slutet
Skrivet av Linkan, 2020-02-28 06:35:14
Om det mesta flyttas utomlands vad blir det då kvar för jobb i Sverige?

Det har till och med talas om att äldre som inte klarar sig själv skulle flyttas utomlands.

Fortsätter detta blir Sverige avfolkat. För vattenkraft, skogs och gruvnäringen kan arbetet utföras av inresande veckoarbetare.

Syvende och sist är ingen bosatt och anställd i Sverige.
Anmäl inlägget
Låter genomtänkt...
Skrivet av Jay, 2020-02-27 22:48:53
Känns smart att dra igång ett sådant projekt igen som kannibaliserar på det egna varumärket och skapar en massa mer dyr administration etc... Det gick ju så bra sist, och SAS Ireland verkar ju vara en riktig vinstmaskin...
Nej, ytterst är det en politisk fråga. Gör Sverige till ett attraktivt land att anställa i, istället för att dra ned byxorna på landet såhär. I övrigt är det bara att hålla med tidigare skribenter.
Anmäl inlägget
Social dumping
Skrivet av Jason, 2020-02-27 21:07:25
Nytt forsök på social dumping från SAS!
Anmäl inlägget
Kostnader
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-02-27 17:48:58
Yes ! Kostnaderna måste ner 33% om man i framtiden ska finnas kvar ! Då blir Baltiska kostnader nödvändiga !
Anmäl inlägget
Frösundavik
Skrivet av Mike, 2020-02-27 14:01:54
Dags att outsourca stora delar av Frösundavik? Kan göras billigare av folk i Baltikum än av välavlönade mellanchefer.

Lokalhyror och löner är betydligt lägre i Tallinn, Riga eller Vilnius.

Swedbank & Nordea gör det redan, hör med de så kan ni skapa pendlargrupper för de som vill fortsätta sina tjänster till lokala löner.
Anmäl inlägget
Snowflake
Skrivet av Markus, 2020-02-27 13:21:12
Det gamla Snowflake töade bort.
Anmäl inlägget
Bra SAS
Skrivet av Modo, 2020-02-27 12:29:36
Det är på hög tid att minska ner den gamla SAS verksamheten och successivt föra över all verksamhet till nya SAS bolag som bemannas utanför Skandinavien!
Vad är egentligen genuint skandinaviskt? Ingenting!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn