
Flygbolagen byter passagerare mot frakt
Publicerad den 27 mars 2020Kommentarer
Ett litet förtydligande här, när vi pratar om ”belly cargo” så är de på mellan modeller och mindre maskiner dvs a320 familjen / B 737 familjen osv. När vi pratar om SAS nya 330 så pratar vi om palleter, och container, detta kan även DY utföra med sina 787:0r och andra aktörer som har widebody maskiner utan att behöva lasta i cabinen. Precis som SAS gjorde så gör man oftast på alla flygningar men då med något. Mindre vikt på cargon. Flygningarna går alltid i regel med någon form av frakt.
När dess värde är mellan $10-$20 millioner brukar vissa typer byggas om för frakt för ca: $20$30M, problemet är strukturen på SAS pilotavtal där frakt inte fungerar lönsamt.
Finnair började i dag med fraktflygningar till Seoul. Efterfrågan är stor och Airbus A350 utan passagerare tar rejält med frakt, t.o.m. 23000 kg.
Vad tror du att det kostar? Det är inte bara att riva ut stolar och pentry. Kraftig ombyggnad. Fraktdörr ska monteras, golv ska förstärkas osv. Utöver det en komplicerad certifiering.
A340 är olämplig som fraktmaskin, då den lutar framåt på marken. De A330F som Airbus har byggt har förlängt nosställ, för att motverka det.
Tycker SAS kan behålla ett par A340 som dem bygger om till renodlade fraktflyg. Flygbränsle billigt nuförtiden….
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten