
Analytiker: Coronakrisen kan göra SAS mer danskt
Publicerad den 29 april 2020Kommentarer
Air Sweden alternativ Sweden Air. Det borde startas ett svenskt nationellt flygbolag
Svar Skattebetalare. Varför engagerar du dig inte politiskt istället om nu detta är en så viktig fråga för dig?
Jag tror att CPH om flygplatsen strävar efter expansion så kan det bli svårt att konkurrera med AMS och snart med BER. Vari ligger differentieringen? AMS har redan fler matarlinjer från Norden än vad CPH har. Och HEL är redan etablerat som nav för Sydostasien.
Att SAS fått en massa skattepengar genom åren är en skröna som börjar bli löjlig. Visst har ÄGARNA satsat pengar . Om man tex ser på ländernas ägande så har de fått tillbaka många gånger mer än investerat. SAS har varit och är en kassako för Sverige genom skatter och avgifter i en oändlig rad. Men det kanske finns någon här som anser att kroniska skattesmitare som Ryanair eller i viss mån även Norwegian borde sköta infrastrukturen i Skandinavien.
PM: frågan är inte OM vikten av flyget ur en samhällsperspektiv. Flyget är onekligen mycket viktig. Frågan är hur många gånger måste SKATTEBETALARNA bistå ett ICKE lönsamt flygbolag som SAS? Det finns redan gott om väletablerat flygbolag som kan lika bra, om inte bättre än SAS, ersätta det viktiga funktion som du påstår att enbart SAS har i Sverige.
SAS startades efter andra världskriget. Inget av de skandinaviska länderna kunde själva bära ett flygbolag med internationell trafik. Nu är det 2020 och Sverige är ett stort högteknologiskt industriland. Danmark är en liten fläsk- och jordbruksnation. Kapa trossarna vid Öresund och skapa SAL, Swedish Airlines, med den svenska marknaden som grund.
Du låter rätt hysterisk när du vill att skatterna ska gå till vården, vården och åter vården. Du verkar också avsky flygbolag och flygande överhuvudtaget. Vill invända att flyget faktiskt är helt samhällsnödvändigt! Tänk lite på saken så håller du nog med.
Det stämmer att stat, kommuner och regioner tog ut totalt 43 procent av BNP i skatt 2019. De offentliga utgifterna i Sverige år 2019 var cirka 2400 miljarder kr och BNP samma år var cirka 5026 miljarder kr. Källa: ekonomifakta.se
Man kan dock inte rädda precis alla företag, t ex inte dom som redan hade en dålig ekonomi innan epidemin.
Med tanke på att svenska staten plundrar oss, svenska folket och svenska företag (43 procent av BNP plundrar staten) är det inte mer än rätt att staten i dessa extraordinära tider hjälper företag i nöd att överleva.
Hur ska Sverige annars ha råd med sin “välfärd” framöver tänker ni? Det offentliga är beroende av det privata näringslivet!
Kan bara säga detsamma, 100% rätt. Flygande miljardärer kan ju bistå med en slant istället för SJUKA utdelningar/bonusar till de som redan har och som nu dessutom vill ha mer från oss vanliga.
Skattebetalarnas pengar ska användas för att rusta upp HELA VÅRDEN. Det är undersköterskor, sjuksköterskor, biomedicinskanalytiker, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, förskaren,läkaren och alla dessa hjältar som jobbar innom VÅRDEN som behöver pengar. SAS få försvinna för gott!
Sverige kan ju sälja sitt SAS ägande till Danmark.
Det borde startas ett svenskt nationellt flygbolag. Air Sweden alternativ Sweden Air
Ca 15% av svenskarna har Kastrup som sin flygplats när det gäller utrikesflygningar. Personer i Skåne, Blekinge, Halland och Småland kan ta tåget som stannar på Kastrup. Det går fortare än ta sig till ARN.
SAS har väl alltid varit danskt oavsett huvudkontorets placering samt statliga norska och svenska bidrag till Kastrup, indirekt i alla fall.
Zeke även ABB var nere på nån tia men värdet i dag? SEB behövde inte stöd Peter och hans son Jakob och brorsonen Marcus satt sig i ett Jet åkte till London fick låna ett antal miljarder, Peters kommentar ” jag fick låna utan borgen” då har man kreditvärdighet. Den senaste dyra pilotstrejken tycker jag motiverar att sätta bolaget i konkurs.
Att vara pilot värdens mest högavlönade deltids arbete men med dubbla heltidslöner, alla flighter 10 min arbete fördelat på två man.
Fokus ligger redan på Danmark. De har första och högsta tjing på alla interkont flyg.
Och den marknaden de siktar på är inte nödvändigtvis på svenskar eller norrmän till Asien. De siktar på BeNeLux, Tyskland och i viss mån brittiska öarna, Polen. Kastrup är förlegat för alla utom danskarna.
Bättre å rensa balansräkningen rejält nu med en konkurs. Nystart med Nya SAS:
-Nya anst. avtal
-Nya avtal på flottan
-Rätt antal anställda/inhyrda
-Mer svenskt (?) Vet inte om det är bra i sig….
Då skulle vi ha ett livskraftigt “SAS”.
Att ropa på staten som Wallb. är tragiskt, Staten har väl redan räddat hans bank en gång när aktien var nere på “korv me brö” pris….
Wallenberg går sällan ur företag de startat. Men draget av senior Marcus att dra in staterna var smart, bolaget hade varit borta för länge sen om inte de Nordiska staterna varit inblandade, fackens aggressiva hållning och kravmaskiner skulle heller inte finnas.
Flygtorget sätt in min kommentar om pilotstrejken.
Släpp taget om SAS nu och låt något bättre och livskraftigare starta upp på andra sidan Coronan.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten