Skriv ut  

Analytiker: Coronakrisen kan göra SAS mer danskt

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 april 2020
När SAS vacklar, vacklar även Kastrup. Det kan innebära att danska regeringen är beredda att gå betydligt längre än den svenska regeringen för att säkra flygbolagets framtid.

I går landade chockbeskedet att SAS varslar 5 000 medarbetare inför en framtid där flygtrafiken behöver lång tid för att återhämta sig. De flesta av de varslade återfinns i Sverige, 1 900 personer, följt av 1 700 i Danmark och 1 300 i Norge och sammanlagt är det cirka 40 procent av flygbolagets hela arbetsstyrka. Vilka analyser som ligger bakom den fördelningen är oklart. Beskedet har åter höjt kraven på att det nu måste till mer statliga pengar för att rädda flygbolaget. Wallenbergsfären är den största privata ägaren i SAS och Jacob Wallenberg menar att vad som nu sker är en ”naturkatastrof”. Han lyfter också blicken mot den framtida flygmarknaden och de förändringar som väntar där.

- I grunden handlar det om att vi måste starta om SAS och skapa ett nytt bolag. SAS måste ha nya avtal med de anställda, med långivare, med flygplanstillverkare och så vidare. Det blir ett annorlunda företag, hela branschen kommer att bli annorlunda säger han till SvD.

De räddningsaktioner som nu pågår från regeringarna i de tre skandinaviska länderna kan, enligt vissa bedömare, innebära att det statliga ägandet åter ökar i flygbolaget. Norska staten är inte längre delägare i SAS men Sverige står för 14,82 procent av ägandet och Danmark för 14,24 procent. De siffrorna kan öka om räddningspengarna får formen av investeringar. Det skulle i så fall följa på diskussioner som förts i bland annat Tyskland där regeringen krävt ett delägande för att ställa upp med de enorma summor som Lufthansa behöver för att leva vidare. Ledningen för Lufthansa har dock vägrat att återigen bli till del ett statligt flygbolag, efter att ha varit privatägt sedan 1994. Liknande tongångar har hörts i Frankrike och Storbritannien inför behoven av statliga pengar i Air France och British Airways.

Den svenska regeringen har sedan tidigare ett mandat från riksdagen att sälja resten av aktieinnehavet och avsluta det egna ägandet. Det är knappast något som i dagsläget ligger högt på agendan.

- Just nu känns det mer som en teoretisk diskussion. Läget är ju så desperat och svårt när det gäller flyget, sa näringsminister Ibrahim Baylan till TT igår.
I Danmark kan dock frågan om att öka det statliga ägandet ha en annan tyngd. Kastrup är juvelen i det danska näringslivet och dessutom den största arbetsplatsen. SAS står för strax under 40 procent av trafiken på flygplatsen som alltså är beroende av ett fortsatt livskraftigt flygbolag. I Danmark finns också en stark politisk uppslutning kring SAS som inte riktigt matchas i Sverige.


Analytiker som Flygtorget talat med menar i ännu rätt försiktiga ordalag att, om läget förvärras ytterligare, är Danmark villiga att gå långt för att rädda SAS och i förlängningen även Kastrup – och det kan medföra att tyngdpunkten i SAS flyttas bort från Sverige. Det traditionella men kostsamma upplägget med tre hubbar kan också omvärderas i ett så skarpt läge som det som råder nu. I sådana överväganden är det mycket som talar för Köpenhamn med ett upptagningsområde som omfattar stora delar av södra och västra Sverige och även delar av norra Tyskland.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till Långbänken
Skrivet av Anonym , 2020-05-01 10:36:26
Air Sweden alternativ Sweden Air. Det borde startas ett svenskt nationellt flygbolag
Anmäl inlägget
Bli politiker istället
Skrivet av Hoppla, 2020-04-30 23:31:52
Svar Skattebetalare. Varför engagerar du dig inte politiskt istället om nu detta är en så viktig fråga för dig?
Anmäl inlägget
CPH och möjlig expansion som upptagningsområde
Skrivet av Flygentusianten, 2020-04-30 21:36:48
Jag tror att CPH om flygplatsen strävar efter expansion så kan det bli svårt att konkurrera med AMS och snart med BER. Vari ligger differentieringen? AMS har redan fler matarlinjer från Norden än vad CPH har. Och HEL är redan etablerat som nav för Sydostasien.
Anmäl inlägget
Okunskap
Skrivet av Ulf Larsson, 2020-04-30 21:20:30
Att SAS fått en massa skattepengar genom åren är en skröna som börjar bli löjlig. Visst har ÄGARNA satsat pengar . Om man tex ser på ländernas ägande så har de fått tillbaka många gånger mer än investerat. SAS har varit och är en kassako för Sverige genom skatter och avgifter i en oändlig rad. Men det kanske finns någon här som anser att kroniska skattesmitare som Ryanair eller i viss mån även Norwegian borde sköta infrastrukturen i Skandinavien.
Anmäl inlägget
PM
Skrivet av Skattebetalare, 2020-04-30 11:43:53
PM: frågan är inte OM vikten av flyget ur en samhällsperspektiv. Flyget är onekligen mycket viktig. Frågan är hur många gånger måste SKATTEBETALARNA bistå ett ICKE lönsamt flygbolag som SAS? Det finns redan gott om väletablerat flygbolag som kan lika bra, om inte bättre än SAS, ersätta det viktiga funktion som du påstår att enbart SAS har i Sverige.
Anmäl inlägget
Det är dags nu.....
Skrivet av Långbänken, 2020-04-30 10:56:48
SAS startades efter andra världskriget. Inget av de skandinaviska länderna kunde själva bära ett flygbolag med internationell trafik. Nu är det 2020 och Sverige är ett stort högteknologiskt industriland. Danmark är en liten fläsk- och jordbruksnation. Kapa trossarna vid Öresund och skapa SAL, Swedish Airlines, med den svenska marknaden som grund.
Anmäl inlägget
@Skattebetalare
Skrivet av PM, 2020-04-29 21:18:29
Du låter rätt hysterisk när du vill att skatterna ska gå till vården, vården och åter vården. Du verkar också avsky flygbolag och flygande överhuvudtaget. Vill invända att flyget faktiskt är helt samhällsnödvändigt! Tänk lite på saken så håller du nog med.
Anmäl inlägget
@Fri
Skrivet av PM, 2020-04-29 21:15:08
Det stämmer att stat, kommuner och regioner tog ut totalt 43 procent av BNP i skatt 2019. De offentliga utgifterna i Sverige år 2019 var cirka 2400 miljarder kr och BNP samma år var cirka 5026 miljarder kr. Källa: ekonomifakta.se

Man kan dock inte rädda precis alla företag, t ex inte dom som redan hade en dålig ekonomi innan epidemin.
Anmäl inlägget
Staten tar och staten ger.
Skrivet av Fri, 2020-04-29 18:43:11
Med tanke på att svenska staten plundrar oss, svenska folket och svenska företag (43 procent av BNP plundrar staten) är det inte mer än rätt att staten i dessa extraordinära tider hjälper företag i nöd att överleva.

Hur ska Sverige annars ha råd med sin "välfärd" framöver tänker ni? Det offentliga är beroende av det privata näringslivet!
Anmäl inlägget
@skattebetalare
Skrivet av Oja, 2020-04-29 17:48:25
Kan bara säga detsamma, 100% rätt. Flygande miljardärer kan ju bistå med en slant istället för SJUKA utdelningar/bonusar till de som redan har och som nu dessutom vill ha mer från oss vanliga.
Anmäl inlägget
Hejdå SAS!
Skrivet av Skattebetalare, 2020-04-29 15:41:31
Skattebetalarnas pengar ska användas för att rusta upp HELA VÅRDEN. Det är undersköterskor, sjuksköterskor, biomedicinskanalytiker, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, förskaren,läkaren och alla dessa hjältar som jobbar innom VÅRDEN som behöver pengar. SAS få försvinna för gott!
Anmäl inlägget
Sälj
Skrivet av Anonym , 2020-04-29 12:56:20
Sverige kan ju sälja sitt SAS ägande till Danmark.

Det borde startas ett svenskt nationellt flygbolag. Air Sweden alternativ Sweden Air
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Janne, 2020-04-29 11:52:23
Ca 15% av svenskarna har Kastrup som sin flygplats när det gäller utrikesflygningar. Personer i Skåne, Blekinge, Halland och Småland kan ta tåget som stannar på Kastrup. Det går fortare än ta sig till ARN.
Anmäl inlägget
Danskt
Skrivet av Oja, 2020-04-29 11:39:22
SAS har väl alltid varit danskt oavsett huvudkontorets placering samt statliga norska och svenska bidrag till Kastrup, indirekt i alla fall.
Anmäl inlägget
Facken, gå dit nu och få försörjning
Skrivet av thomas, 2020-04-29 11:11:42
Zeke även ABB var nere på nån tia men värdet i dag? SEB behövde inte stöd Peter och hans son Jakob och brorsonen Marcus satt sig i ett Jet åkte till London fick låna ett antal miljarder, Peters kommentar " jag fick låna utan borgen" då har man kreditvärdighet. Den senaste dyra pilotstrejken tycker jag motiverar att sätta bolaget i konkurs.
Att vara pilot värdens mest högavlönade deltids arbete men med dubbla heltidslöner, alla flighter 10 min arbete fördelat på två man.
Anmäl inlägget
DK
Skrivet av Krum P3, 2020-04-29 10:12:15
Fokus ligger redan på Danmark. De har första och högsta tjing på alla interkont flyg.
Och den marknaden de siktar på är inte nödvändigtvis på svenskar eller norrmän till Asien. De siktar på BeNeLux, Tyskland och i viss mån brittiska öarna, Polen. Kastrup är förlegat för alla utom danskarna.
Anmäl inlägget
OMSTART
Skrivet av ZEKE, 2020-04-29 10:06:19
Bättre å rensa balansräkningen rejält nu med en konkurs. Nystart med Nya SAS:
-Nya anst. avtal
-Nya avtal på flottan
-Rätt antal anställda/inhyrda
-Mer svenskt (?) Vet inte om det är bra i sig....
Då skulle vi ha ett livskraftigt "SAS".

Att ropa på staten som Wallb. är tragiskt, Staten har väl redan räddat hans bank en gång när aktien var nere på "korv me brö" pris....
Anmäl inlägget
Verkligheten kommer alltid i kapp, allt och alla
Skrivet av thomas, 2020-04-29 09:29:05
Wallenberg går sällan ur företag de startat. Men draget av senior Marcus att dra in staterna var smart, bolaget hade varit borta för länge sen om inte de Nordiska staterna varit inblandade, fackens aggressiva hållning och kravmaskiner skulle heller inte finnas.
Flygtorget sätt in min kommentar om pilotstrejken.
Anmäl inlägget
Truly Scandinavian RIP
Skrivet av Goopen, 2020-04-29 09:07:21
Släpp taget om SAS nu och låt något bättre och livskraftigare starta upp på andra sidan Coronan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn