Skriv ut  

Nu är den nya brandbekämparen igång

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 juni 2020
I måndags gick larmet för första gången. Därmed har de nya skopade brandbekämparen gjort en första skarp insats med 24 fällningar. Här berättar piloten om flygningen.

Tidigare i år tecknade MSB avtal med Saab gällande mindre skopande flygplan. Tjänsten som MSB köper innebär att Saab tillhandahåller två mindre skopande flygplan med tillhörande besättning och annan nödvändig logistik. I måndags aktiverades de mindre skopande flygplanen för första gången när de användes i en skarp insats. När larmet gick fick Johan Sjöstrand, tillsammans med en kollega på Saab, dra på sig pilotmundering och bistå räddningstjänsten med brandbekämpning från luften.
- Jag har jobbat som pilot i 34 år. När det stod klart att jag var en av de piloterna som skulle vidareutbildas för att flyga mindre skopande flygplan fick jag genomgå en hel del träning. Men detta var första gången jag fick delta i en skarp insats. Det blev en pulshöjning och det känns bra att man arbetar med att hjälpa till att bekämpa en skogsbrand som påverkar både samhället och miljön negativt, säger Johan Sjöstrand.

Vad kände du när larmet gick?
- Då fick man ett litet adrenalinpåslag. Men det var på gång med utryckningar under helgen, med tanke på de höga brandriskprognoserna och de skogsbränder som härjade, så jag visste ju att det lutade åt premiär ganska snart.

Johan och hans kollega bistod Uppsalas brandförsvar i släckningsarbetet av en skogsbrand i Örbyhus, i Uppsalatrakten. Totalt släppte de mindre skopande flygplanen 60 000 liter vatten på 24 fällningar.
- Vi sög upp vatten från sjön Stordammen. Den har ju badstrand med bryggor, hopptorn, glasskiosk och massa sommarstugor runt om. Det var mycket folk som tittade på och vinkade. De flesta har ju inte sett den här resursen tidigare så jag tror att många tyckte det var spännande att se hur det går till när vi arbetar i en skarp insats.

De mindre skopande flygplanen arbetade med insatsen i ungefär en och en halv timme innan räddningsledaren, tillsammans med MSB, beslutade att de kunde återgå till beredskapspositionen på Skavsta flygplats.
- Från luften så angrep vi branden från sidorna. Jag tyckte att man efter den fjärde fällningen av vatten såg att fronten mildrades ganska mycket av de fällningar vi gjorde på flanken. Till slut var räddningsledaren nöjd med vår insats och vi kunde vända hem.

Hur väl fungerade insatsen enligt dig?
- Det kändes som att insatsen var ett skolboksexempel på hur det ska fungera när vi från luften hjälper till att begränsa en brand tillsammans med brandmännen som utför släckningsarbetet på marken. Det känns väldigt bra att premiären av den här förmågan fungerade omgående.

Du har arbetat som pilot väldigt länge. Vad är det svåraste med att vara pilot för ett mindre skopande flygplan?
- Dels är det att landa bra på vattnet. Vattnet känns mindre förlåtande än att landa på en landningsbana. På vatten finns det andra risker, exempelvis en alltför hög fart (flack inflygning) och kanske att man sätter i pontonerna asymmetriskt och får ett kast så att vingen doppas i vattnet och flygplanet slår runt, säger Johan och fortsätter:
- Och dels är det att få fällningen av vattnet på rätt ställe med rätt mängd och spridning. Här spelar vinden in samtidigt som vinden även påverkar röken som man vill hålla sig från. Vi styra så att allt vatten släpps direkt, på en yta som är 75 meter lång och 35 meter bred.Vi kan också ställa in vattenfällningsmekanismen, alltså luckan som öppnas, så att man fäller vattnet mer utspritt, som längst 800 meter långt och 15 meter brett, beroende på vad man vill åstadkomma och vilket skede branden är i.

De mindre skopande flygplanen är försedda med sirener. Detta för att varna brandmän att ett plan är på ingång och att vatten snart kommer att fällas. Sirenerna används också när det finns behov av att varna allmänheten när ett plan går ner för vattenskopning. Just nu har MSB sex helikoptrar och två mindre skopande flygplan i beredskap.


Källa: MSB



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Den här sommaren kommer slå alla värmerekord
Skrivet av thomas, 2020-06-23 22:06:33
Det är nu +38g C i Sibirien (har aldrig uppmätts tidigare) xtremt varmt över stora delar av Ryssland. Floodings nu i Moskva.

Förbered er MSB den här sommaren blir otroligt het, vattenflygen och all helikopter kapacitet kommer behöva användas i stor omfattning över hela landet, så ja brandflyget visade sig behövas.
Anmäl inlägget
Avdunstning
Skrivet av Falner, 2020-06-21 16:54:28
Hälften av denna lilla skvätt vatten dunstar innan den når brandhärden. Resterande förångas blixtsnabbt om vi talar om större bränder än en övertänd grill
Anmäl inlägget
Ynkliga kunskaper
Skrivet av sv Falner, 2020-06-20 19:13:10
"Några liter vatten i flottörerna"?
Läs på!!
Anmäl inlägget
3000 Liter
Skrivet av F50, 2020-06-20 12:41:30
En AT802F Fireboss skopar upp ca 3000 L varje gång. Det är hälften av en CL415. Men en CL415 kostar ca 10 gånger så mycket.. Så Firebossen är en kostnadseffektiv maskin. Hellre 5 gånger så många Fireboss för flexibiliteten i vårt avlånga land. Och operativa kostnader jämfört med helikoptrar lär ju vara betydligt lägre. Släck bränderna medan de är små som en gammal helikopter 4 pilot i Vapnet sa...
Anmäl inlägget
Sv Falner
Skrivet av Bertil, 2020-06-20 10:38:53
Vattnet är inte i flottörerna, tanken är mellan motorn och piloten och rymmer 3000L. Två av dessa kostar dessutom en bråkdel av en större kärra.
Anmäl inlägget
Re Falner
Skrivet av Qwerty, 2020-06-20 09:11:45
Fire Boss är ett utmärkt val för Sverige. En motor och enmansbetjäning gör det billigt att flyga, trots det plockar den upp 2500-3000 liter per skopning. Jämför det med en helikopter!

Bombardier 415 kan förvisso skopa 6000 liter men kostnaden per timme för den maskinen är enorm jämfört med Fire Boss.

Att enbart ha två Två Fire Boss är dock sårbart. 3-4 st borde vara optimalt så att man alltid kan sätta in minst 2-3 maskiner vid behov.
Anmäl inlägget
Jättebra
Skrivet av Bertil, 2020-06-19 19:11:42
Jättebra att Sverige äntligen skaffat den här förmågan nu. Dels för att det är bra men även symboliskt att staten har resurser. Jag hoppas vi skaffar fler, planen var ju eventuellt två till nästa år.
Anmäl inlägget
Kostnad
Skrivet av Hebrik, 2020-06-19 16:13:50
Vad kostar brandflyget. Vad ligger budgeten på?
Anmäl inlägget
Ynkligt
Skrivet av Falner, 2020-06-19 11:47:33
Varför välja ett litet jordbruksflygplan med några liter vatten i flottörerna, när det finns riktiga maskiner? Svenskt lagom och som alltid, inte har någon effekt, fast det ser ju bra ut på bild och papper
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Oskar, 2020-06-19 09:32:32
Jättebra att vi äntligen har flygplan likt dessa och att dem snabbt kom till bra nytta! Kommer fler att köpas in? Två plan för hela Sverige är lite lite...
Anmäl inlägget
Kostnad
Skrivet av Sune, 2020-06-19 09:19:25
Det måste vara bra mycket biligare att ha brandflyg än helikopter.
Anmäl inlägget
Äntligen ett Svenskt brandflyg
Skrivet av Greger brandmästare, 2020-06-19 08:01:38
Jag efterlyste Sveriges behov av ett brandflyg för många år sen, nu finns det och det visar sig direkt att det fungerar bra, stora värden sparas och skulle sparats om vi haft det tidigare.
Tidigare msb direktören
" brandflyg är inte kostnadseffektivt"
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn