Skriv ut  

Långt till nya långlinjer på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 september 2020
Singapore Airlines blev det senaste flygbolaget i raden som ställer in en långlinje till Arlanda. Det fortsatta restriktionerna gör en återstart av den interkontinentala trafiken till att långsiktigt projekt.

I slutet av förra året, innan pandemin slog till, såg långlinjeutbudet på Arlanda lovande ut. Vid sidan av de traditionella destinationerna var nu också Tokyo på väg sedan Alla Nippon Airways beslutat sig för att starta en direktlinje. Men när Covid-19 stängde merparten av den globala flygtrafiken försvann också alla förutsättningar för den interkontinentala trafiken. Sedan dess har inrikes varit motorn i återstarten samtidigt som det europeiska linjenätet sakta blir allt större.

Men långlinjeutbudet på Arlanda är fortsatt långt från att bli återetablerat.
I dagsläget flyger Emirates, Qatar, Air China och Ethiopian på Arlanda med frekvenser på mellan 2 och sju flighter i veckan. Det är ett utbud som är riktat österut och som trots allt är den stora marknaden för långlinjetrafiken från Arlanda. Samtidigt har dock Singapore Airlines och Air India meddelat att de inte kommer att återuppta linjerna till Singapore och Delhi under överskådlig tid. Thai Airways har inte gett några tydliga besked om framtiden för linjen till Bangkok och inte heller China Eastern planerar i nuläget att återstarta trafiken till Shanghai. All Nippon, som alltså stod på tröskeln till att inviga linjen från Tokyo är av allt att döma borta från Arlanda åtminstone ett år framöver.

Inte heller syns någon ljusning för SAS två linjer västerut, till New York och Chicago. I dagsläget är all långlinjetrafik koncentrerad till Kastrup där en långsam återstart sker, nu senast med Washington. Det ställer i sin tur till problem för fraktverksamheten med sikte på USA. De dagliga passagerarflighterna från Stockholm till USA gav även en betydande fraktkapacitet som nu saknas.

När långlinjetrafiken på Arlanda åter kan öka beror helt och hållet på en eventuell ökad smittspridning, olika länders regleringar och den osäkerhet som passagerarmarknaden fortsatt lever under.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Korekturläsniung
Skrivet av myhell, 2020-09-18 23:43:55
"När långlinjetrafiken på Arlanda åter kan öka beror helt och hållet på en eventuell ökad smittspridning". Jasså? Så den kan öka om smittan ökar...?
Anmäl inlägget
Vakna
Skrivet av @Krum P3, 2020-09-18 20:40:39
vi lever inte på varken 60 eller 80 talet längre.
SAS gör det enda vettiga eftersom det är mycket lönsammare med långlinjer från CPH än från ARN.
Otroligt att vissa inte fattar att SAS måste tjäna pengar. Vissa tror sig veta att det handlar om politik, patetiskt.
Anmäl inlägget
Turkish
Skrivet av Kuwait, 2020-09-18 09:23:26
Undrar om Turkish kommer att öka på. Flög ARN - IST härom veckan, och det var knökfullt både dit och hem.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Trams, 2020-09-17 18:47:35
Allt trafikflyg är i djup kris överallt. SAS verksamhet går på knäna och frågan är om bolaget överlever. I det läget diskuterar Flygtorget långlinjer från Arlanda. Märkligt!! Frågan är om långlinjerna ens från Kastrup överlever vintern, inte om Arlanda får nya långlinjer. Vi vet att långlinjer på Arlanda kommer tillbaka. Men kanske inte med SAS.
Anmäl inlägget
Re:Hemlige Harry
Skrivet av Jay, 2020-09-17 16:05:35
Reser i princip aldrig DY, och bryr mig inte om deras existens/ser inte dem som någon benchmark. Det kommer alltid att finnas någon som axlar ansvaret, tydligt att det dock ej är SAS.
Anmäl inlägget
RE: Jay
Skrivet av Hemlige Harry , 2020-09-17 13:05:20
Hur många av DY's flygplan ser du i luften? Sas har iallafall trafik, i liten skala visserligen, som sakta är ökande.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Krum P3, 2020-09-17 10:50:47
SAS visar exakt vad de går för. Det är ett danskt flygbolag. Att resa via CPH är att gå tillbaka till 60-talet.
Anmäl inlägget
Långlinjer
Skrivet av thomas, 2020-09-17 09:49:35
LHs VD säger att bokningarna nu är 90% lägre än för ett år sen, därför vidtar han nu kraftiga neddragningar av allt i bolaget, det går inte att skicka tomma flyg på långlinjer det inser alla.
De som startat upp långlinjer kommer snart stänga ner dem. Dessutom om några månader kommer många konkurser av stora etablerade flygbolag. Ingen går säker.
Anmäl inlägget
Bestäm er och börja leverera
Skrivet av Jay, 2020-09-16 17:55:29
SAS gör sig själva en otjänst med detta smittspridningsdravel. Andra bolag är tillbaka i luften, medan SAS letar alla anledningar till att undvika det. Det håller inte. Bestäm vad ni vill göra, kunderna hittar andra alternativ och nu när tex Lufthansa gör ett jättejobb finns det ju ingen anledning att gå tillbaka till veliga, trötta, dyra SAS.
Anmäl inlägget
Tidsram
Skrivet av Intresserad, 2020-09-16 11:21:46
Vad grundar ni denna tidsram på Flygtorget?

"All Nippon, som alltså stod på tröskeln till att inviga linjen från Tokyo är av allt att döma borta från Arlanda åtminstone ett år framöver"
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn