Skriv ut  

Kraftsamling för el-flyget

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 september 2020
Om fem-sex år ska ES-19 vara i luften. Det svenska eldrivna flygplanet var ett av huvudnumret under Heart Hangar Day och samtidigt genomförde en kraftsamling för framtidens eldrivna flyg.

Elflyg
 
Det som tidigare var Göteborgs lågkostnadsflygplats, Göteborg City Airport, är numera ett växande centrum för utvecklingen av framtidens klimatneutrala flyg. Den främste representanten där är Heart Aerospace och i går genomfördes Heart Hangar Day med ambition att visa på en del av den utveckling som pågår. Det var en tillställning som lockade inte bara stora skaror från flygbranschen utan även infrastrukturminister Tomas Eneroth och Prins Daniel.

- Jag hoppas att när vi ser tillbaka på den här dagen ska vi kunna säga att ”jag var där”. Flygbranschen måste ta ansvar för, och ta rollen som en av dem som tacklar flygets klimatpåverkan. Jag är teknikoptimism. Vad vi ska visa världen är att det är möjligt att lösa klimatpåverkan och samtidigt skapa jobb i flygbranschen, sa Tomas Eneroth när han avslutade tillställningen.
Innan dess presenterades en rad olika områden där elflyget kan spela en roll, från regionalt flyg i Norge och Indonesien till det faktum att Aeroklubben i Göteborg är först i världen med ett eldrivet skolflygplan.
- Vi kommer att spara 1 500 ton CO2-utsläpp under det här flygplanets livslängd, sa Håkan Theorin från Aeroklubben.

Framför allt var det arrangören själv, Heart Aerospace som stod i fokus. Tidtabellen för att få den egna regionala maskinen ES-19 med 19 stolar ombord i luften, håller fortsatt.

- Vi börjar testflyga vår skalenliga modell som är byggd i kolfiber senare i år. Samtidigt expanderar vi verksamheten att ska bygga ett team med experter på bland annat avionik och design samtidigt som underleverantörerna börjar komma på plats. Vi kommer att gå upp till 300 medarbetar under de kommande fyra åren, säger Hearts skapare Anders Forslund till Flygtorget.

De kommer då att under 2025 vara med om de inledande testflygningarna med den färdiga prototypen. Anders Forslund räknar med att använda tre flygplan för testerna, samtliga byggda i Göteborg. 

- Vi bygger inte ett vanligt flygplan, vi bygger ett elektriskt flygplan. Flygplanet i såg är konventionellt till formen, det är motorn som är revolutionerande.

En prototyp av den sjubladiga eldrivna motorn finns på plats, monterad i en rigg och med de första inledande testerna genomförda. Den är på 400 kW med ett vridmoment på 2 300 Nm. Varje motor, flygplanet ska ha fyra stycken, har en batteripack och en styrenhet. Faktum är att ES-19 och den helt egenutvecklade motorn har varit uppe och flugit. I en datasimulerad flygning från Arlanda till Visby där alla beräkningar visade sig fungera tillsammans med batteriteknologin. Det är en sträcka på 240 kilometer och just den typ av regionala marknader som Heart siktar på.

- 85 procent av alla flygningar i Europa är short-haul och de står för 43 procent av flygets utsläpp. Potentialen är alltså stor, fortsätter Anders Forslund.

Om den fortsatt utvecklingen, testflygningarna och certifieringen går enligt planerna ska ES-19 kunna vara i kommersiell trafik i slutet av 2019.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

El flyg
Skrivet av Röda Baronen, 2020-09-25 20:25:47
kan kanske med tiden användas på tunnasta inrikeslinjerna, ganska långt från någon form av revolution. Väte bränsle kommer bli framtidens bränsle. Det är inte lönt att tro att allt ska vara eldrivet det är långt ifrån någon bra ide, Vart kommer elen ifrån i framtiden?
Anmäl inlägget
ES-19 vs Cessna Caravan Electrical
Skrivet av Mr €, 2020-09-25 12:33:32
Finns det någon jämförelse mellan planen? Gissar de ska hitta pengar för Part 25 certifiering. Normalt $1-$3bn.
Anmäl inlägget
Möjligheter
Skrivet av @Watt, 2020-09-25 11:47:13
Att säga att något aldrig kommer ske är ett klassisk misstag genom historien. EL-flygen kommer att revolutionera flyget. Det kommer att bli mycket billigare och större linjenät.
Jag gissar på att Mora-STO kommer att gå några gånger om dagen, intra-norrländsk trafik kommer att bli mer påtaglig och att flyger kommer bli ett bättre produkt för passagerarna.
Anmäl inlägget
Vilket år är det nu?
Skrivet av KalleGull, 2020-09-25 11:09:22
"Om den fortsatt utvecklingen, testflygningarna och certifieringen går enligt planerna ska ES-19 kunna vara i kommersiell trafik i slutet av 2019."
Anmäl inlägget
Vätgas
Skrivet av Dr H, 2020-09-25 11:04:02
Med vetskapen om att kyla kraftigt reducerar batteriernas effekt samt att vikten på batterierna påverkar både lastkapacitet och räckvidd är detta redan på ritbordet predestinerat att misslyckas.
Den enda gångbara energikällan är vätgas som är oberoende av kyla och har låg vikt. Utsläpp noll.
Problemet med den just nu är för låg verkningsgrad och avsaknad av politisk vilja.
Anmäl inlägget
Göteborgare kan
Skrivet av Synsk, 2020-09-25 09:58:52
Heart Aerospace kommer att lyckas, bland annat just därför att Boeing inte kan få ordning på sin 50 år gamla konstruktion. Det är två helt olika världar och sätta att utveckla teknik, förstelnade arbetssätt i Seattle och modernt tänkande i Göteborg.
Vi behöver fler människor som Anders Forslund och gänget i Göteborg - inte gnällspikar som i den här tråden...
Anmäl inlägget
Äter min ena stövel
Skrivet av Watt, 2020-09-24 21:44:45
....om det någonsin kommer att flyga elflygplan med passagerare,framför allt i Sverige
Anmäl inlägget
Inrikesflyg
Skrivet av Ture , 2020-09-24 21:44:19
Frågan är hur mycket regionalt flyg som finns kvar när detta flygplan är certifierat o godkänt. Om Boeing inte lyckas att få rätt på en 50år gammal konstruktion vad är oddsen att ett företag med 300 anställda ska lyckas med bedriften att få ett flygplan certifierat med ett helt Nytt framdrivnings system.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn