Skriv ut  

Flygtrafiken ännu inte återhämtad 2026

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 oktober 2020
Det blir fem tuffa år innan flygtrafiken i Sverige åter är på normala nivåer. Men inte ens då är passagerartalen helt i kapp. Det konstaterar Transportstyrelsen i en analys som också visar att flygtrafiken i Sverige flygtrafiken var på tydlig nedgång redan innan pandemin.

Det var i vecka 15, i början av april som flyget i Sverige slog i botten. Då flög 5 000 passagerare till eller från svenska flygplatser.

Motsvarande vecka förra året flög 482 000 människor i Sverige…

Ingen tidigare kris har slagit lika hårt mot flyget som den nu pågående pandemin, det gäller såväl Sverige som globalt. Det konstaterar Transportstyrelsen krasst i en analys av när och hur flygtrafiken ska återhämta sig. Samtidigt är det en analys av framtiden som är mycket svår att göra, något som Transportstyrelsen också konstaterar.

- De vanliga prognosmodellerna fungerar inte i kristider, Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.

Hela framtidsscenariet bygger därför på fyra antaganden: att ett vaccin blir klart och massvaccineringar inleds, att det inte kommer en andra våg, att konkurrensen i branschen mildras, att digitala möten till del ersätter levande möten. Med de förutsättningarna kan flygtrafiken till och från Sverige inleda en långsam återhämtning. 

- Men om det däremot skulle dra ut på tiden så lär prognosen långt ifrån kunna infrias. Vi följer därför utvecklingen nogsamt och är beredda att revidera våra prognoser om och när det finns ny information av betydelse. 
Antalet avresande passagerare uppgick under årets åtta första månader till närmare 4,4 miljoner. Det ska jämföras med samma period 2019 då passagerarantalet var drygt 15 miljoner. Det motsvarar en minskning med 71 %. I den prognos som Transportstyrelsen nu publicerat är minskning sammanlagt 74 % för helåret 2020. 

Men från andra kvartalet 2021 räknar Transportstyrelsen med att återhämtning tar fart och ökar relativt snabb tillväxt fram till 2023. Därefter ökar den i en mer normal takt.

- Tillväxttakten kommer initialt att vara hög, vilket framförallt beror på det låga utgångsläget, men vi tror också att det finns ett uppdämt resebehov. 
Men trots det finns risk att återhämtningen inte ens efter fem år nått samma nivåer som under förra året. År 2026 kan passagerarantalet vara uppe i drygt 20 miljoner, men det är ändå 10 procent lägre än innan pandemin.

Samtidigt har inrikestrafiken i Sverige stagnerat de senaste åren, utan hjälp av pandemin. Mellan år 2017 som är de senaste årens all time high med närmare 8 miljoner passagerare, var år 2019 nere på knappt 7 miljoner passagerare, en nedgång på 12 procent. Även utrikestrafiken minskade under de två åren, men med mer beskedliga 2,3 procent. Enligt Transportstyrelsen är det framför allt miljödebatten och ”flygskammen” som ligger bakom de siffrorna. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TS prognos stämmer med verkligheten
Skrivet av Bertil, 2020-10-16 14:13:55
Jag tvivlar på att någon här på forumet gör en bättre framtidsprognos än Transportstyrelsen. Jag tycker prognosen ligger helt i linje vad man kan förvänta sig, kanske lite väl optimistisk. Med tanke på miljöfrågor och mindre antal tjänsteresor p g a möten via nätet kommer vi nog aldrig upp i den volym vi hade innan pandemin.

Detta gör att Bromma kan läggas ner och en banförlängning av Bana 01R/19L på Arlanda kommer att räcka de närmaste 50 åren.
Anmäl inlägget
Beroende av affärsflyget
Skrivet av thomas, 2020-10-15 14:05:29
många företagare använder FR Wizz etc
TUI är däremot ett renodlat charterföretag,
där gäller sillprincipen in med så många som möjligt. ALLA andra stora flygbolag BA SK LH KLM AF IB AA DL UA etc etc är helt beroende av affärsflyget för sina långflygningar. Frågan är om inte dessa faller först när business segmentet är reducerat till en 90%. Att flyga över Atlanten var ju inte direkt någon bra affär för DY.
Anmäl inlägget
2017 forever
Skrivet av Ali, 2020-10-14 22:24:10
Frågan är om inte 2017 kommer att kvarstå som alltimehigh. Mindre flygplan på alla typer av linjer ger färre passagerare och högre kostnader. Det betyder ännu färre passagerare och ännu högre priser osv.
Sen har Ryanair och Tui inte så många tjänsteresor.
Anmäl inlägget
???
Skrivet av Puckelbro, 2020-10-13 20:08:00
Det mest fascinerande med flyget är att de som gång på gång måste pumpa in stålar för att rädda branschen aldrig någonsin ställer några krav på den. Flyget fortsätter att rulla på med löner och villkor som inte går att motivera ekonomiskt, marknads eller kvalifikationsmässigt. Och skattepengarna skickas mer eller mindre reflexmässigt in så fort det sk*ter sig. Varje gång!
Anmäl inlägget
Heja oss!
Skrivet av Leapsill, 2020-10-13 15:03:57
Leap fixar det här! Nu gäller det att vara positiv! Vi är ju Sveriges största inrikes bolag!
Anmäl inlägget
Räkna rätt innan prognoser
Skrivet av thomas, 2020-10-12 14:51:50
Pinsamt dåligt prognosunderbyggt.
Tjänsteresor står för 70--80 % av ett flygbolags totala intäkter såväl över Atlanten som Hagfors ARN
Utan tjänsteresor inget flyg.
Ansträng Er med att redovisa adekvata fakta inte ovetenskapliga tyckanden utifrån felaktiga premisser.
Anmäl inlägget
20%
Skrivet av thomas, 2020-10-12 12:39:30
Frågan är; dessa 20% tjänsteresor står för ca 70-80% av flygbolagens inkomster, ex de som nu flyger inrikes tar ut upp till nästan 3.000 för enkelbiljetter BMA GOT MMX VBY etc. det betalar inte privatpersoner. Utan tjänsteresor kollapsar flyget. Det är därifrån man måste hämta den adekvata infon för att få en rättvisande bild av läget.
Anmäl inlägget
@thomas
Skrivet av Antagonisten, 2020-10-12 11:35:53
Adekvat bild blir det inte utan det blir en bild som bygger på fler inkomna antaganden.
Artikeln avslutas också med att TS är beredda på att revidera sina prognoser.
Anmäl inlägget
Flygresor
Skrivet av Lycke, 2020-10-12 11:20:46
Eftersom tjänsteresor bara står för 20% av flygandet, får man nog anta att det viktigaste att privatresorna tar fart.
Anmäl inlägget
göra antaganden är inte direkt vetenskapligt
Skrivet av thomas, 2020-10-12 10:15:17
Ingen har kartlagt hur näringslivet ser på flygfrågan,
detta ovan är antaganden. För att få en adekvat bild måste man gå ut brett över hela riket och fråga företagen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn