Skriv ut  

Genombrott: Finnair vill flyga svenskt elflygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 mars 2021
Nitton stolar och helt eldriven. Det är målsättningen för Heart Aerospace som ska ha det egna flygplanet ES-19 i luften om fem år. Nu har Finnair visat intresse och vill köpa 20 flygplan.

Heart Aerospace ska enligt planerna ha en helt eldriven regionalmaskin med 19 stolar i kommersiell drift senast 2026. Sedan tidigare har utvecklingen av den fyrmotoriga och högvingade ES-19 i Göteborg stöd av bland andra SAS och BRA. Nu har också Finnair visat ett så stort intresse för den nya generationens flygplan att de tecknat ett så kallat Letter of Interest som kan omvandlas till köp av 20 flygplan.

- Vi räknar med att elektrifieringen är ett av verktygen för framtidens flygande. Därför vill vi vara med och stötte ett ansvarsfullt och hållbart flygande särskilt på våra korta rutter, säger Anne Larilahti, vide hållbarhetschef på Finnair i ett uttalande.

Finnair har sedan tidigare ett ökat engagemang i utvecklingen av elflyg. Redan 2019 gick flygbolaget med i Nordic Electric Aviation Initiative som arbetar för att bygga upp den infrastrukturen som kan ge ett nät av regionala, eldrivna flygningar inom Norden. Intresset och stödet till konstruktionen av ES-19 är ytterligare ett steg i den riktningen.

- Vi är överväldigade över att Finnair nu är intresserade av vår ES-19. Finnairs klimatmål är bland de mest ambitiösa i flygbranschen och vi är övertygade om att vårt eldriva flygplan kan spela en viktig roll i skapandet av nollutsläpp inom det regionala flyget, säger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Realistiskt
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-27 15:57:03
Att Finnair köper några är ju betydligt mer realistiskt än att BRA någonsin flyger med denna. Om BRA aldrig lyckades få tummen ur att köpa några nya jet c-serien så är väl risken än större med detta...
Anmäl inlägget
Räckvidd
Skrivet av Ali, 2021-03-27 11:08:59
Det har väl inte angivits nåt annat än en total räckvid på 40 mil av Heart. I det ingår alltså holdingtid, tid till alternativ och en inflygning på destinationen. Frågan är hur mycket flygtid man har kvar mellan startflygplats och destination.
Anmäl inlägget
@Gertrud
Skrivet av NoEl, 2021-03-27 06:36:50
Behövs bara en sladdvinda med lite kabel på,nån kan sitta å veva in mellan varven,det skapar ju arbetstillfällen.
Sen måste nån stå beredd med nya proppar ifall en sån jäkel går sönder.
Anmäl inlägget
Heart Aerospace
Skrivet av Gertrud B, 2021-03-26 12:01:10
Möjliga rutter, är det BMA - VBY, BMA - SDL, osv eller?,
Hur lång contingency (reserv) måste man ha på dessa 40 mil som kärran medger?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn