Skriv ut  

Stockholm - New York med nya Airbus A321LR

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 april 2021
SAS nya Airbus A321LR flyttas till Stockholm och inleder återstarten av direkttrafiken till New York. Så kan bli fallet om inte pandemin sätter ytterligare hinder för flygtrafiken.

SAS
SAS
 
SAS väntar just nu på att en andra Airbus A321LR ska levereras i tillägg till den som redan finns i flottan men hittills aldrig flugit någon kommersiell trafik. Det gör att planeringen för när och hur de ska kunna sättas in i flygprogrammet pågår för fullt. I dagsläget finns flygplanstypen inlagd i bokningssystemet från Stockholm och Oslo till New York. Redan från den 2 juni ska det därmed återigen gå att flyga direkt mellan Stockholm och New York. En månad senare öppnas direkttrafiken mellan Oslo och Newark, även den med en A321LR.

Om pandemin, restriktionerna och vaccineringarna tillåter, vill säga.

Enligt uppgifter till Flygtorget laborerar SAS därför med olika scenarier för hur atlanttrafiken ska kunna öppnas också från de två huvudstäderna vid sidan av Köpenhamn. Det mesta pekar då på att den helt nya A321LR sätts in från Stockholm och Oslo. Ambitionen är att kunna flyga direkt utan transit och med ett flertal frekvenser per vecka. Att då sätta in en stor A330 eller A350 är fel väg att gå, enligt diskussionerna. Den frakt som en A321LR inte har kapacitet att ta med kan utan större problem slussas via Kastrup och de stora maskinerna som redan nu flyger till USA. A321LR-flygningarna fokuserar till största delen på passagerare.

Vidare är tanken att även Stockholm – Chicago ska kunna komma igång med hjälp av A321:an. Det kan då handla om att slinga de tre linjerna Arlanda-New York, Arlanda-Chicago och Oslo-New York på ett sätt så att maskinerna utnyttjas till fullo och håller ett maximalt antal frekvenser mellan Skandinavien och USA. I nuläget är dock inte direktlinjen från Stockholm till Chicago aktiv i bokningssystemet och är uppsatt med en A330-300.

I och med det upplägg som just nu planeras, kommer det att dröja innan trafiken till Boston återupptas. Länge talades det om att den destinationen var den perfekta för A321LR men det kan alltså vara viktigare att återuppväcka USA-trafiken från Sverige och Norge, än att ha ytterligare en destination från Köpenhamn.

Det är dock fortsatt oklart om flygningarna väl kommer igång. Vid sidan av pandemin gäller också att nivån på de bokningar som görs når acceptabla nivåer. 



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Låt marknaden avgöra
Skrivet av Janne, 2021-04-15 13:24:34
Istället för att ha åsikter om detta är bra eller dåligt, låt marken avgöra om detta är bra eller en dålig produkt. Skulle det bli en populär avgång så kommer SAS alla dagar i veckan sätta in en 330/350 om behovet finns. Tycker markanden att detta är en dålig produkt, så kommer färre välja denna avgång.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Nils, 2021-04-14 15:15:59
Nja, att jämföra AGP med NY är inte helt realistiskt. NY går alltid hem på natten, med dygnsförskjutning på stoppet. AGP går sällan nattetid, dessutom utan tidsskillnad.

Att jämföra NY-flygning med annan kortlinjetrafik, som t.ex. 5 turer inrikes Sverige, blir heller inte rättvisande. Även om 5 turer inrikes kan innebära upp till 10,5 tim FDP är det nattflygning och tidsskillnad som tröttar ut på ett annat sätt.
Anmäl inlägget
Vilomodul känns som ett skämt...
Skrivet av ABC, 2021-04-14 14:45:12
ARN-AGP tur och retur tar längre tid än att flyga en A321 över Atlanten. Jämför med detta och inte med en A350 till Tokyo...
Anmäl inlägget
Fin layout i kabinen för pax
Skrivet av Nils, 2021-04-14 14:02:01
Stolarna i Business ser likadana ut som på stora bussen, med möjlighet att bädda ner helt horisontellt. Även Economy plus ser rymlig ut, med bildskärmar i ryggstöden.

Nackdelen med narrow body är nog mindre för passageraren än för personalen ombord. I cockpit är 321 bullrigare än t.ex. 330, vilket kan leda till ökad trötthet för piloterna. För kabinpersonalen blir det trängre kring galley och toaletter. Dessutom ingen vilomodul, vid pauser.
Anmäl inlägget
Narrow body vs wide body
Skrivet av Flax, 2021-04-13 22:16:20
De här människorna som vägrar sitta 8 timmar i en narrow body maskin tror jag är tämligen få och är nog en svag parameter då flygbolagen utvärderar för- och nackdelar med att sätta in flygplanet på en destination. Framöver, och speciellt i sommar, lär det vara fritidsresenärer som dominerar och för de (själv en sådan) tror jag pris är viktigare än vilket flygplan det är. Att slippa transfer är ju också positivt.
Anmäl inlägget
He jer int
Skrivet av Jervejint, 2021-04-13 16:41:24
Bättre slinga A321LR på LPA/ALC/AGP/TFS då dessa destinationer kommer att komma igång snabbare och ha en större bas att finna pax till. Lär kunna fylla stolarna med full C/class, något som många saknar idag.
Anmäl inlägget
Enhetlig pilotkår
Skrivet av ABC, 2021-04-13 13:00:50
Med en enhetlig flotta i A320-familjen i Stockholm och på sikt även i Oslo borde det ge möjligheter att få ned kostnaderna. Blir maskinen för liten kan man sätta in ytterligare frekvenser. Crew kan utnyttjas effektivare där de kanske t.o.m. gör en inrikessektor före eller efter en New York?
Anmäl inlägget
United
Skrivet av P-A, 2021-04-13 12:03:28
Till er som är negativt inställda till singel-aisle, tänk på att United lyckats med deras 757:or på flera destinationer i Europa under många år.
Anmäl inlägget
Fördelning ombord
Skrivet av @zeke, 2021-04-13 11:45:54
SAS kör med 22 business (1-2-säten/rad), 12 premium economy (2-2-säten/rad) samt 123 economy (3-3-säten/rad), vilket gör att totalt 157 resenärer får plats ombord.
Anmäl inlägget
Hvor skal de to andre A-321 LR fra SAS ?
Skrivet av pf, 2021-04-13 10:45:32
Klarer man å finne profitabel beskjeftigelse for de i vintersesongen ? Med "halve kabinen" bygd for premiumklasser, kan de få profitt f.eks på Kanariholmene ?
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2021-04-13 10:38:13
Goda nyheter, detta kommer att bli toppen, ett fint nytt miljövänligt flygplan, generösa utrymmen för kunder och i våra galleys.
Nu skramlar vi tjejer i kabinen fram det bästa vi har i serviceväg, Kunder & kaffepannorna vill ut och flyga nu! Läppstift på och nu kör vi!
Anmäl inlägget
Kabin layout ?
Skrivet av zeke, 2021-04-13 10:36:54
Nån som vet fördelningen ?
Anmäl inlägget
Bekvämt
Skrivet av A321, 2021-04-13 10:33:20
Shit vad roligt! Att flyga över atlanten i single-aisle är inge störra bekymmer. Finns fortfarande Bclass och ekonomisätena lär vara lika de på widebody. Må vara lite mindre luftigt men det är ju väldigt bekvämt att flyga direkt!
Anmäl inlägget
Fel tid -fel flygplan?
Skrivet av RDG, 2021-04-13 10:28:49
Inte en chans att SAS kommer att flyga Stockholm New York denna sommar. SAS lägger upp flygningar för att dra in likviditet. Pengar som sedan måste återbetalas eller i "bästa fall" (för SAS) omvandlas till vouchers. Efterfrågan i sommar är kanske en flygning per vecka men de kunder som skall till USA väljer hellre Lufthansa för att slippa drabbas av inställda flyg.
Anmäl inlägget
Negativt
Skrivet av Torgny, 2021-04-13 10:11:24
Roligt att sitta upp till 8 timmar 3+3 i en single aisle, speciellt i dessa covidtider. Tror knappast detta någonsin blir verklighet, rena fantasier och möjligen önsketankar.
Anmäl inlägget
positivt
Skrivet av Flygare, 2021-04-13 09:19:43
Men det kommer nog att dröja innan det blir verklighet. Div. regeringer runt om i Europa och USAs regering bör inse att karantän och gränsstängning är helt fel. Det enda som bör gälla är ” coronapass”.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev