Skriv ut  

Växande intresse för Heart Aerospace kommande elflygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 maj 2021
Flygbolagen vill ha över 300 ES-19. Allt fler flygbolag är intresserade av den eldrivna maskinen, flera år innan den kommit upp i luften.

I svallvågorna efter regeringens beslut om att lägga ner Bromma i förtid, har bland annat elflygets snabba tillväxt används som argument för att behålla flygplatsen. Idag räknas bland annat sträckan Bromma – Visby som en given linje för ett eldrivet flygplan i den storlek som Heart Aerospace i Göteborg utvecklar. Nu har dessutom den växande batteritillverkaren Northvolt börjat intressera sig för vad som händer inom elflyget. Nyligen köptes det amerikanska företaget Cuberg med batterier till elflygplan som specialitet. 

- Vi öppnar ett nytt segment för elflyg. Det kommer att hända otroligt mycket där framöver, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt till SvD. 
Det är en utveckling som ytterligare kan öka intresset från flygbolagen som redan nu har gett tummen upp för den eldriven regionalmaskinen ES-19 med just 19 stolar ombord och en räckvidd på 400 kilometer. Faktum är att i dagsläget innehåller ”orderboken” så kallade intentionsavtal på drygt 300 flygplan. Bland andra SAS, Finnair och BRA men också Sound Air i Nya Zeeland tillsammans med andra flygbolag i bland annat USA och Kanada. Där liksom i Sverige och Finland är det kortare flygsträckor mellan mindre städer som är i fokus för en elektrifiering. Om sträckan Visby – Bromma är en av de kortare regionala flyglinjerna som flygs idag, så finns det i södra Sverige men framför allt i Norrland en rad städer som kan bli en framtida marknad för elflyget. Det handlar bland annat om sträckor på tvären i landet, till exempel mellan de större flygplatserna längs norrlandskusten och de mindre inne i landet. Bland annat har det talats om att göra Umeå till en minihubb för en rad regionala linjer i Västerbotten. Lika lockande är möjligheterna att flyga direkt mellan de norra delarna av mellersta och norra Sverige och över till Norge och Finland. 

- Elflygplan väntas innebära sänkta driftskostnader som kan medföra att nya linjer etableras. Framförallt gäller det för linjer som går över hav eller områden med dåliga tåg- eller vägförbindelser, skrev statliga Trafikanalys i en rapport som presenterades i oktober förra året.
I rapporten, som också är ett kunskapsunderlag för landets politiker, påpekades också att den bitvis snåla inställningen från regering och riksdag måste ändras, gärna med inspiration från Norge.

- Vi konstaterar att det redan finns styrmedel som ger incitament till att investera i elflyg eller andra alternativa tekniker som minskar utsläppen av koldioxid. Trafikanalys rekommenderar att flera styrmedel övervägs och att ett styrmedelspaket, liknande det i Norge, utformas för att skynda på introduktionen av elflyg för att därigenom, potentiellt, sänka luftfartens klimatutsläpp. I det norska programmet finns konkreta tidsatta mål kombinerat med åtgärder inom tre områden, forskning och innovation, riskavlastning vid introduktion av planen på marknaden och stöd till drift.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Hemliga thomas
Skrivet av Gubben i månen, 2021-05-06 17:22:07
"Media kommer att få den här kännedommen när de nya superbatterierna når marknaden."
Återigen: Hur kan du då känna till den "hemliga"
fabriken. Eller är det ditt vanliga sätt, att skruva på sanningen?
Anmäl inlägget
Elektriciteten...
Skrivet av Verkligheten, 2021-05-06 10:27:23
För en som själv jobbar i flygbranschen så är det väldigt intressant att följa denna utveckling.
Jag är övertygad om att det kommer dröja decenier innan vi har medelstora maskiner med eldrift om vi ens kommer dit.
Jag undrar bara hur "grönt" detta faktiskt blir med tanke på att vi har elbrist i detta landet och importerar rejält med koleldad el från både Polen och Tyskland.
Men det är klart, skiten släpps ju inte ut här...
Anmäl inlägget
Ny standard: överlova och underleverera
Skrivet av Telsor, 2021-05-06 10:07:38
Elon Musk har skapat en standard att överlova och underleverera utan konsekvenser. Hearts grundare har jobbat i silicon valley.

Kolla upp Heart på allabolag, de har 9 miljoner i tillgångar, lite bidrag och än så länge inte ens gjort flygprov med sin nya motor?

Avsiktsförklaringar = green washing

Att överlova på den här skalan i en bransch som flyget kan vara riktigt farligt, det kan kraftigt undergräva alla andra satsningar som kanske får en riktig effekt
Anmäl inlägget
Bil Flyg el
Skrivet av thomas, 2021-05-06 09:42:05
Det pågår ett race inom batteriutveckling, Tessla ligger främst, ingen köper en bil som går 50 mil på en laddning om en som klarar 100 mil ligger långt framme i utvecklingen.
Det handlar om att överleva i bilbranschen.

Detta spiller över även på flygande farkoster. Media kommer att få den här kännedommen när de nya superbatterierna når marknaden.
Anmäl inlägget
Vikt
Skrivet av Undrande, 2021-05-06 09:19:39
Flygplan är extremt viktskänsliga och bränslet är en stor del av startvikten, 10-35 procent. Hur mycket kommer batterierna i ett kommerisellt plan väga? dvs ingen 19-sitsare utan 72 passagerare inkl bagage som tex en ATR kan ta. Kommer man lyckas få upp en sånt plan i luften? Eller behövs det nån hybrid variant
Anmäl inlägget
Hemlig
Skrivet av sv thomas, 2021-05-05 17:20:10
Om nu Tesla har byggt en hemlig batterifabrik.
Hur kan du då känna till det, den är ju hemlig?
Anmäl inlägget
Givetvis med reserver
Skrivet av Kalle, 2021-05-05 16:02:14
Det är väl ganska självklart att de räknar 400 km + IFR-reserver. Flygbolagen som är intresserade är intresserade av flygplanet med den utlovade prestandan.
Även förvånande hur mycket negativitet det finns mot elflyg. Det är ju enormt bra för flygbranchen och Sverige om Heart lyckas.
Anmäl inlägget
El flyg
Skrivet av thomas, 2021-05-05 11:23:49
I slutet 1800 talet början 1900 gick alla New Yorks taxi på batterier, rangen var ca 10 mil då. Men oljeindustrin kidnappade bilbranschen. Hade utvecklingen koncentrerats på batterier hade vi troligen kunnat åka ut i hela Europa med ett 50 seats batteri flyg. Det var inte så länge sen det inte fanns flyg. Allt är en resursfråga.
Nu ställer hela världen om sin bilindustri + och Tessla ligger i absoluta framkant, nyligen range bara 20 mil nu 60, det ökar hela tiden.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Erik, 2021-05-05 08:51:31
Det är ju helt otroligt vad folk är konservativa.
Läser man kommentarerna i dessa artiklar kommer det aldrig funka, för dålig räckvidd etc.
Men läser man kommentarerna under Bromma-artiklarna så ska Bromma räddas och göras om för elflyget.
Troligen samma personer som kommenterar så frågan är nu, hur ska ni ha det?
Elflyget kommer ju inte funka fören tidigast om ca 10 år enligt er. Bromma ska då drivas vidare och byggas om för att vara i drift i UNDER 10 år. Kostnaden lär bli enorm.
Anmäl inlägget
Lugn i båten
Skrivet av Jösses, 2021-05-04 15:50:15
För er som oroar er över räckvidden. Ni är väl ändå med på att batteriutveckling går framåt i rasande takt, och det är väl klokt att utveckla flygplan samtidigt som batterierna, för när kärran är klar så har utvecklingen av batterier också gått framåt.
Anmäl inlägget
Räckvidd?
Skrivet av Allan, 2021-05-04 12:44:05
Alltså, räckvidden. 400km, är detta inräknat med final reserve (30 min hold @ 1500ft) + missed app ev. additional för att ta sig till ett alternativ? Tveksamt. Vad funkar den då för? Arlanda - Västerås? Arlanda Skavsta? Känns som en meningslöst produkt helt ärligt.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @thomas, 2021-05-04 10:23:33
Och kan vi få en källa ?
Superhemliga batterier, låter som fri fantasi...
Batteridrift blir inte aktuellt för annat än små flygplan på korta sträckor.
Olika former av vätgas baserade bränslen är långt mer intressant
Iövrigt vart ska elen komma ifrån till allt batteridrivet?
Batterier är ingen energikälla.
Anmäl inlägget
Räckvidd
Skrivet av Ali, 2021-05-04 10:23:33
Om flygplanet kan flyga 400 km så blir frågan:
VFR eller IFR? Det bör vara IFR. Vid farten 400 km/h så blir det 1 timme. Vid IFR-flygning behövs tid till destinationen, till alternativ och sen 45 minuter (lite mindre energiåtgång då). 45 minuter över alternativet och sen (ca) 15 minuters flygning från destinationen (Visby), dvs mitt ute över havet. Man får ändå inte förbruka något mellan Stockholm och Visby.
Efter landning får man ladda. Ska man räkna med 4 timmar innan nästa flygning?
Anmäl inlägget
Realistiskt
Skrivet av Henrik, 2021-05-04 09:05:56
Inte för att låta negativ ang. Heart Aerospace och andra el-flyplans tillverkare, det här kommer ta mycket längre tid än tillverkarna säger, bara certifierings tiden kommer mycket tid. El-flygplan kommer bli ett bra komplement men vi kommer vara inne på 2030 talet innan vi är där. BRA kommer inte att köpa nya kärror, kom i håg Bombarider C-series. Bara PR från deras sida
Anmäl inlägget
Bayland och andra flyg beslutsfattare läs detta
Skrivet av thomas, 2021-05-04 08:49:06
Ta rygg på Tesslas batteriutveckling, de har byggt en hemlig ny fabrik för utveckling av superbatterier, ex en bil som kan köras 1000 mil på en laddning, där ligger framtiden. Att bygga en stor lada i Skellefteå ger ingen ny teknik som är ett måste för el flyg. Tessla tillverkar framgångsrikt bilar, skickar folk till space station etc, har den högsta tekniska kompetensen. Det blir ett snabbt system skifte när dessa batterier når marknaden.
Alla regionala flygplatser kommer att behövas.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn