Skriv ut  

Saabs teknologi digitaliserar flygtrafikledning på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 juni 2021
Den 1 juni öppnar den nya kontrollcentralen för flygtrafiksledning på distans vid Arlanda. Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) kommer att leverera andra generationens digitala flygledartorn till ytterligare tre Swedavia-flygplatser före utgången av 2022. skriver Saab i ett pressmeddelande.

Med den nya digitala flygtrafiksledningscentralen i Stockholm (RTC Stockholm) introducerar Saab den andra generationen av Digital Tower (r-TWR), ett flygtrafikledningssystem som signifikant förbättrar flygtrafikledarnas möjligheter att ta snabba beslut för att förbättra säkerhet och operativ effektivitet. RTC Stockholm, som drivs av LFV, är ett operativt center som kan hantera över 20 flygplatser och som kommer att möjliggöra en komplett flygtrafikledning till ett större antal flygplatser dygnet runt, året runt.

”Vi ser att fler och fler flygplatser väljer att ta steget mot fjärrstyrd flygtrafikledning och därmed skapa större tillgänglighet och flexibilitet. Kiruna Airport och den nya centralen i Stockholm innebär att både tekniken och operationen av distansledd flygtrafikledning har vuxit upp och är redo för alla typer av flygplatser. Det hade inte kunnat genomföras utan ett nära samarbete mellan LFV, Swedavia och SDATS”, säger Per Ahl, VD SDATS.

Först ut är Kiruna Airport som ägs av Swedavia, som äger, driver och utvecklar tio flygplatser i Sverige. Kiruna Airport är Sveriges nordligast belägna flygplats, placerad norr om polcirkeln. På flygplatsen finns Saab r-TWR-system installerat och består av 14 högupplösta kameror och sensorer som är placerade på en mast och möjliggör en 360-graders vy över flygplatsen. Informationen från dessa kameror och sensorer överförs via redundant höghastighetsfiber till kontrollcentralen (RTC) i Stockholm mer än 1000 km därifrån.

De resterande tre Swedavia-flygplatserna som ingår i programmet ska enligt plan övergå till distansledd flygtrafikledning före utgången av 2022, med början i Åre Östersund Airport, därefter Umeå Airport och slutligen Malmö Airport. Flygledningssystemet är sedan tidigare i bruk både i Sverige och internationellt.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Orimligt
Skrivet av Lennart, 2021-06-02 11:00:17
Som vanligt tycker några detta är bra för att dom tror att det är dåligt för en yrkesgrupp dom inte har någon koll på. Tragiskt!
Lite trist bara att det inte stämmer! :D :D :D
Anmäl inlägget
Dolda kameran
Skrivet av C, 2021-06-02 10:31:10
Vet inte vad som är mest roande. Att LFV som påstår att man befinner sig i en ekonomiskt kris fortsätter elda pengar i fjärrstyrning eller att ni fortfarande blir indignerade av Petras ironi.

Så som avtalet med Swedavia är skrivet går LFV nu med betydande förlust på Kiruna. Kostnaderna får skjutas över på flygbolag, Försvarsmakten och personalen (glöm löneförhandlingen). Man kan bara skratta högt åt galenskaperna. Hur länge håller det?
Anmäl inlägget
Jag trodde ju att alla skulle följa med...
Skrivet av Jacob, 2021-06-02 09:13:42
Hur många från de berörda tornen flyttar med? Ingen från Kiruna...? En från Sturup...? Ingen från Umeå...? Ingen från Östersund...?
Alla dessa flygledare ska nu ersättas av flygledare från skolan, elever som väl hade behövts ute i systemet på annat håll. Vad kostar det att utbilda alla dessa för att ersätta dom som inte följde med...?! Fast pengar finns det tydligen hur mycket som helst av i detta projekt.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Hmmm, 2021-06-02 08:47:51
”ett flygtrafikledningssystem som signifikant förbättrar flygtrafikledarnas möjligheter att ta snabba beslut för att förbättra säkerhet och operativ effektivitet”

Vad baseras detta uttalande pa?
Anmäl inlägget
Re petrapilot
Skrivet av Jacob, 2021-06-02 08:11:19
Du har nog inte riktigt förstått vad RTS är. Fler flygledare på samma ställe som kommer att ha MYCKET bättre förutsättningar att "organisera" sig. I närtid kommer bristen på flygledare, återigen, märkas och det brukar bli lönedrivande.
Anmäl inlägget
Nickedocka
Skrivet av Charles Chef&HRExpert, 2021-06-01 23:33:30
RTS är bra för att...
Anmäl inlägget
Ny teknik
Skrivet av PetraPilot, 2021-06-01 22:55:04
Äntligen något som för utvecklingen framåt.
Som jag har längtat, job protektion och gamla arbetssätt , strejker och maskningar försvinner.
Detta blir suveränt och billigare och kommer flygbolag och kunder tillgodo. Tack för ett brabeslut.
Anmäl inlägget
Arbetstillfällen flyttas
Skrivet av Anton Svensson, 2021-06-01 22:20:53
Tr@kigt när jobben försvinner från Norrbotten till Stockholm.. ??
Anmäl inlägget
Kostnad!!!
Skrivet av Glenn, 2021-06-01 21:37:06
Tekniken må fungera, men oj oj oj vad det kostar. Det sorgliga är att LFV lyckas bränna så otroligt mycket pengar i detta projekt. Notan skickar LFV till flygbolagen som vanligt...
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av AirExpress, 2021-06-01 18:06:41
Äntligen!
Anmäl inlägget
Oseriöst!!!
Skrivet av Finn, 2021-06-01 16:46:36
Hur kan finansdepartementet ge sitt godkännande. Att investera åtskilliga 100 MSEK i en central och kameraklädda master och sen påtvinga flygplatser en operation som är långt ifrån säker är minst sagt väldigt oseriöst. Både norska och svenska staten är så naiva som har gått på fjärrstyrda torn. Bemannade torn är mest effektivt och en operation som piloterna vill ha. Miljön får stå tillbaks när politiker får bestämma.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn