
Framtidsvision: En pilot på flightdeck
Publicerad den 18 juni 2021Kommentarer
Tanken är att man ska kunna reducera långlinjer från 3-4 piloter ner till 2.Det ska alltid finnas 2 piloter i cockpit under start och landning men sedan under Cruise ska man kunna turas om att sova. Händer något så blir man 2 igen.
Däremot AFs fel och pilotkulturen på AFs fel. En”Kapten” som prioriterar att sova 20 minuter tidigare före flygplanets säkerhet säger väl det mesta.
AF-kraschen som berodde på pilotfel. Bättre utbildning så funkar det med färre ombord.
I Metro i Köpenhamn finns noll förare i styrhytten. Här kommer det att finnas en person plus att det finns möjlighet för en extrautbildad purser att sitta vid spakarna och ta emot instruktioner om allt går fel. Hur stor är sannolikheten att piloten avlider samtidigt som alla andra möjligheter att styra flygplanet från marken slagits ut? Sannolikheten för ett simpelt eller medvetet pilotfel är mycket större. Tänk bara på Germanwings, Malaysian mfl andra typer av pilotfel eller utslagna piloter.
Verkade ju kanske inte som att antalet i cockpit lyckades förhindra den olyckan. However det tar nog långtid innan allmänheten är övertygad om att en pilot räcker samt är dt värt 200 kr i lägre biljettpris typ…. ?
Vad blir skillnaden i biljettpris…? Kan det verkligen göra så stor skillnad?!
Självklart ska det inte implementeras, och här blir fack, resenärer och politiker viktiga i motståndet. Airbus som dessutom har AF-kraschen utanför Brasilien på sin “meritförteckning”.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten